24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100 Sečti písemně. 42 + 37 D J 42 4 2 37 3 7 __ 7 9 Počítáme: 7 + 2 = 9 3 + 4 = 7 Zápis: 42 sčítanec 37 sčítanec __ součet Sčítáme jednotky s jednotkami a desítky s desítkami. Zkoušku správnosti sčítání provádíme záměnou sčítanců. Autor: Mgr. Dana Krenková
24.2 Co už víš? Sečti písemně. Správnost výpočtu si ověř zkouškou. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 24.2 Co už víš? Sečti písemně. Správnost výpočtu si ověř zkouškou. 34 26 42 63 45 67 51 53 37 22 43 32 __ __ __ __ __ __ Vypočítej. sčítanec 76 34 58 41 77 63 28 59 43 22 51 11 35 12 24 61 10 součet
24.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 24.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Sečti písemně. D J 48 4 8 36 3 6 __ 8 4 1 48 + 36 1 Zápis: 48 sčítanec 36 sčítanec __ součet Počítáme: 6 + 8 = 14 1 + 3 + 4 = 8 Sčítáme jednotky s jednotkami a desítky s desítkami. Zkoušku správnosti sčítání provádíme záměnou sčítanců.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 24.4 Co si řekneme nového? Sečti písemně. Správnost výpočtu si ověř zkouškou. 37 26 44 66 37 72 44 37 28 25 44 28 Vypočítej. sčítanec 76 34 58 46 77 63 28 59 49 57 19 35 15 27 66 13 45 součet
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 24.5 Procvičení a příklady V lesní oboře bylo 28 boroviček a 35 smrčků. Kolik stromků to bylo celkem? Porovnej, o kolik je jedno číslo menší, nebo větší než druhé. boroviček___ smrčků___ Vypočítej: Napiš odpověď: ________________________________ 75 ___ 25 33 ___ 51 92 ___ 22 76 ___ 25 48 ___ 37 89 ___ 98 V lesní oboře bylo 55 boroviček. Smrčků bylo o 21 méně. Kolik bylo v oboře smrčků? Kolik stromků to bylo celkem?
24.6 Něco navíc pro šikovné Vypočítej. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 24.6 Něco navíc pro šikovné Početní výkony v závorce provádíme nejdříve. Nejsou-li závorky vyznačeny, provádíme vždy násobení a dělení před sčítáním a odčítáním. Vypočítej. ( 4 . 7 ) + 34 = ___ ( 35 : 7 ) + 43 = ___ ( 3 . 8 ) + 65 = ___ ( 81 : 9 ) + 17 = ___ ( 9 . 3 ) + 51 = ___ 50 + ( 40 : 10)= ___ 7 . ( 6 + 2 ) = ___ 7.6 + 7.2 = ___ Roznásobili jsme součet. 3 . ( 4 + 5 ) = ______________ 8 . ( 2 + 3 ) = ______________ 9 . ( 3 + 3 ) = ______________ 9 . 2 + 65 = ___ 65 + 15 : 3 = ___ 8 + 3 . 4 = ___ 7 . 6 – 3 . 5 = ___ 6 . 6 + 42 = ___ 81 : 9 + 54 = ___
24.7 CLIL Doplň chybějící slova. 28 + 35 = 63 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 24.7 CLIL Doplň chybějící slova. 28 + 35 = 63 _ _ _ _ _ _ - eight _ _ _ _ thirty - _ _ _ _ is sixty - three 76 - 58 = 18 seventy - _ _ _ _ _ _ _ _ fifty - eight is _ _ _ _ _ _ _ _
24.8 Test znalostí Co je správně? sčítanec, sčítanec, součin Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.8 Test znalostí Co je správně? sčítanec, sčítanec, součin sčítanec, menšenec, součet činitel, činitel, součet sčítanec, sčítanec, součet Který výsledek není správně? 32 b) 57 c) 34 d) 17 49 28 19 55 81 85 43 72 Výsledek příkladu 48 je: 39 77 87 67 97 Jeden sčítanec je 58, součet je 84. Kolik je druhý sčítanec? 26 36 24 34 Správné odpovědi: d b c a Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.9 Použité zdroje, citace Kolektiv autorů. Matematika pro 3. ročník základních škol, 1. díl. Praha: Alter, 2004. Obrázky z databáze klipart.
24.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník 3. ročník Klíčová slova Písemné sčítání dvojciferných čísel, obor čísel 0 - 100 Anotace Prezentace popisující postup při písemném sčítání dvojciferných čísel bez přechodu přes desítku a s přechodem přes desítku v oboru 0 - 100.