SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ve spalovacích motorech se přeměňuje při hoření paliva část vnitřní energie paliva na pohybovou energii.
Pístové spalovací motory Podle způsobu zapálení pohonné směsi rozlišujeme: motory zážehové (palivo zažehne jiskra svíčky) b) motory vznětové (palivo se vznítí) Podle počtu dob v pracovním cyklu rozlišujeme: zážehové motory (benzínové) čtyřdobý (účinnost 30 %) dvoudobý (účinnost 20 %) vznětové (Dieselové) čtyřdobý (účinnost 40 %)
Zážehový čtyřdobý motor (nakr. obr. + popis!) Hlavní části: píst válec sací ventil výfukový ventil zapalovací svíčka ojnice kliková hřídel
Zážehový čtyřdobý motor (pracovní cyklus): 1. Sání Sací ventil je otevřen, palivová směs se nasává do válce při pohybu pístu dolů.
Zážehový čtyřdobý motor 2. Stlačování (komprese) sání stlačování Palivová směs se stlačuje při obou uzavřených ventilech. Zvyšuje se její tlak a teplota.
Zážehový čtyřdobý motor 3. Exploze, rozpínání (expanze) nasávání stlačování exploze rozpínání Stlačený plyn se zapálí elektrickou jiskrou. Tím se zvýší jeho tlak a teplota, rozpíná se a koná práci. Část vnitřní energie plynu se mění na pohybovou energii.
Zážehový čtyřdobý motor 4. Výfuk nasávání stlačování exploze rozpínání výfuk Otevře se výfukový ventil, spálené plyny se zpětným pohybem pístu vytlačí z válce ven.