14.1 Objem krychle a kvádru Zdroje:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
33.1 Pythagorova věta Pythagoras ze Samu řecký matematik
Advertisements

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Krychle Síť, povrch, objem
Objem a jeho měření.
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Kdo chce být milionářem ?
Jednotky délky a jejich převody 5. ročník
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Elektronická učebnice - I
Objem a povrch kvádru a krychle
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vedlejší jednotky objemu
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Elektronická učebnice - I
65.1 Pamětné dělení se zbytkem
Elektronická učebnice - I
Poznámky pro výuku Předmět: Matematika Autor: Lucie Strouhalová
Povrch krychle a kvádru
36.1 Obvod a obsah kruhu Výpočet obvodu dortové formy.
KVÁDR POVRCH A OBJEM.
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
75.1 Násobení a dělení desetinných čísel deseti a stem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
44.1 Písemné násobení jednociferným činitelem
54.1 Pamětné násobení a dělení do
66.1 Písemné dělení dvojciferným dělitelem
Elektronická učebnice - II
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Název materiálu: OBJEM – výklad učiva.
Objem a povrch ve slovních úlohách
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_456.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Povrch a objem krychle a kvádru (příklady)
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
13.1 Síť a povrch krychle a kvádru
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
Opakování Délka, hmotnost, objem.
55.1 Pamětné násobení a dělení (činitel x dělitel násobek čísla 10)
28.1 Porovnávání čísel v oboru do 1000
76.1 Násobení a dělení desetinných čísel přirozeným číslem
2.1 DESETINNÁ ČÍSLA Sčítáme 0,123 Odčítáme 11,9 12,04 - 8,69 3,2066
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
58.1 Povrch jehlanu, kužele, koule
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
29.1 Síť a povrch kolmého hranolu
OBJEM TĚLESA.
Elektronická učebnice - I
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Matematika Objemy těles.
59.1 Objem jehlanu, kužele, koule
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Objemové jednotky a jejich převody
Objem a povrch kvádru a krychle
Objem tělesa Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
EU_42_sada1_05_M_Tělesa_2_Šeb
Tělesa –V kvádru-slovní úlohy
OBJEM objem je fyzikální veličina určující část prostoru, kterou zabírá těleso Značka objemu: V.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_42_OBJEM TEMA: FYZIKA
Výpočty objemu krychle a kvádru
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektronická učebnice - I
14.1 Objem krychle a kvádru Zdroje:
Transkript prezentace:

14.1 Objem krychle a kvádru Zdroje: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 14.1 Objem krychle a kvádru U všech těles lze kromě jejich povrchu S určit také objem. Povrch nám říká, kolik tapety potřebujeme k polepení daného tělesa. Základní jednotkou jsou metry čtverečné (m2 ). Objem nám říká, kolik vody se do daného tělesa vejde. Základní jednotkou jsou metry krychlové (kubické) (m3). Velmi často se objem udává v litrech. Objem značíme V (z anglického Volume). Zdroje: http://dum.rvp.cz/materialy/objem-a-povrch-kvadru-a-krychle.html - shrnutí krychle a kvádr http://www.eamos.cz/amos/demo/externi/demo_87196/Objem.doc http://www.tutornext.com/volume-cube-cubiod/915 Autor: Mgr. Marie Makovská

14.2 Co bychom nejprve měli umět Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 14.2 Co bychom nejprve měli umět Objem tělesa Krychle s délkou hrany 1 decimetr má OBJEM 1 krychlový decimetr, značíme 1 dm3. velikost prostoru, který dané těleso vyplňuje počet jednotkových krychlí, které vyplní těleso Urči objemy těles složených z krychlí o délce hrany 1 cm: 1dm 1 dm3 10 cm3 1dm 1dm 133 cm3 22 cm3 4 26 cm3 8 4 6

Objem kvádru na obrázku je 72 cm3. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 14.3 Objem krychle a kvádru Objem krychle Objem kvádru V = 3 . 3 . 3 V = 4 . 2 . 3 V = a . a . a V = a . b . c a – délka hrany krychle a, b, c – délky hran kvádru Vypočítej objem kvádru z obrázku. Vypočítej objem krychle z obrázku. (můžeš kliknout na řešení) Řešení: Řešení: V = a . b . c V = a . a . a a = 4 cm V = 4 . 3 . 6 V = 4 . 4 . 4 c = 6 cm V = 72 cm3 V = 64 cm3 Objem krychle na obrázku je 64 cm3. Objem kvádru na obrázku je 72 cm3. a = 4 cm b = 3 cm a = 4 cm a = 4 cm

14.4 Převody jednotek objemu Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 14.4 Převody jednotek objemu Hlavní jednotka: 1 metr krychlový (kubík) - 1 m3 (objem krychle s hranou délky 1 m) Odvozené jednotky: větší než m3: km3 menší než m3: dm3, cm3, mm3 Jednotky objemu kapalin: Hlavní: 1 litr (l) = 1 dm3 větší než litr: hektolitr (hl) menší než litr: decilitr (dl), centilitr (cl), mililitr (ml) 1 cm3 = 1 ml; 1 hl = 10 m3 1dm3 = 10cm.10cm.10cm = 1000 cm3

14.5 Příklady na převody jednotek Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 14.5 Příklady na převody jednotek Doplň tabulky: m3 dm3 cm3 mm3 0,0007 2,5 18 690 000 4,8 0,002 3 000 0,7 700 700 000 2 500 0,0000025 0,0025 0,018 18 000 18 000 000 0,00069 0,69 690 0,0048 4 800 4 800 000 2 2 000 2 000 000 0,003 3 3 000 000 hl l dl cl ml 0,0987 5,4 25,8 7 892 114 000 9,87 98,7 987 9 870 0,054 54 540 5 400 0,0258 2,58 258 2 580 0,7892 78,92 789,2 78 920 1,14 114 1 140 11 400

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 14.6 Složitější slovní úlohy (chceš-li zobrazit řešení, klikni na slovo řešení) 1) Plavecký bazén je dlouhý 33 m, široký 12 m a hluboký 2 m. Kolik hektolitrů vody je v plném bazénu? V = a . b. c V = 33 . 12 . 1,8 V = 712,8 m3 712,8 m3 = 7128 hl V naplněném bazénu je 7128 hl vody. 2) Vypočítej množství vzduchu v litrech ve třídě o rozměrech 550 cm 4000 mm, 8,8 m. a = 550cm = 5,5m b = 4000mm = 4m c = 8,8m V = ?l V = a . b . c = 5,5m. 4m. 8,8m = 193,6m3 = 193 600l Objem vzduchu ve třídě je 193 600 litrů. 3) Kolik krychlových krabiček s hranou 30 cm uložíte do krabice tvaru krychle s délkou hrany 2,1 m? Řešení: Řešení: krychle a1 = 30 cm a2 = 2,1 m = 210 cm krychlí ….. x ks Řešení: NEBO: V1 = a.a.a V1 = 3 . 3 . 3 V1 = 27 dm3 V2 = a.a.a V2 = 21 . 21 . 21 V2 = 9 261 dm3 210 : 30 = 7 krychlí na délku hrany krabice 7 . 7 = 49 ks na dně x = 49 . 7 pater x = 343 ks x = 9 261 : 27 x = 343 ks Do velké krabice se vejde 343 krabiček.

14.7 CLIL - Volume of Cube and Cuboid Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 14.7 CLIL - Volume of Cube and Cuboid Vocabulary: Example Problems on Volume of Cube and Cuboid Example 1 100 sugar cubes of 3cm side are packed in a box. What is the volume of each packing box? The volume of the packing box is the space occupied by100 sugar cubes. That is 100 times the volume of each sugar cube. The volume of each sugar cube = (3cm)3 = 27 cu.cm The volume of 100 sugar cubes = 270 cu.cm Therefore, the volume of each packing box is 270 cu.cm Example 2 A box is in a cuboid shape measuring 60 cm x 40 cm x 30 cm. If it is to be filled with a chocolate bars of size 24 cm x 12 cm x 4 cm each, how many bars the box can hold? The volume of the box = (60 x 40 x 30) cu. cm = 2,000 cu.cm The volume of each bar = (24 x 10 x 5) cu. cm = 1,200 cu.cm Therefore the number of chocolate bars that the box can hold = (72,000 cu. cm/1,200 cu.cm) = 60 délka - length hrana - edge kvádr - cuboid krabička - box krychle - cube krychlový metr - cubic meter měřící - measuring zabalit - pack objem - volume počet - number pojmout - hold problematika - problems příklad - example rozměr - size šířka kvádru - breadth tvar, forma - shape výpočet - computational procedure výpočet, počítání - calculation vypočítat - calculate výsledek - answer výška (kvádru) - height Mathematical dictionary

14.8 Test objem krychle a kvádru Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 14.8 Test objem krychle a kvádru 1) Co určuje 1 m3? délku hrany krychle obsah čtverce o straně 1 m objem kvádru s hranou délky 1 m objem krychle s hranou 1 m dlouhou 2) 87 cm3 = ? l 0,087 l 0,87 l 870 l 8 700 l 3) 25 mm3 = ? cm3 325 000 cm3 2 500 cm3 0,025 cm3 0,25 cm3 4) Objem kvádru je 350dm3. Bude mít krychle o rozměrech a = 42 cm větší objem? ano ne budou mít stejný objem nelze určit 5) Je dán kvádr s rozměry: a = 30 cm, b = 20 cm, c = 50 cm . Vypočítej objem kvádru. 30 000 cm3 100 cm3 3 000 cm2 60 000 cm2 6) Je dána krychle s délkou hrany 50 mm. Jaký je její objem? a) 1 250 mm3 b) 150 mm3 c) 1 250 mm2 d) 125 cm3 7) Po prudkém dešti se základová jáma domu tvaru kvádru s rozměry 10 m, 10 m a 1,6 m zcela naplnila vodou. Čerpadlo odčerpá za 1 hodinu 5 m3 vody. Za kolik hodin bude základová jáma prázdná? a) 160 hodin b) 32 hodin c) 100 hodin d) 5 hodin 8) Jaký je objem jablka, jestliže při jeho ponoření do vody v odměrném válci stoupla hladina o 116 ml? a) 11,6 dm3 b) 116 cm3 c) 116 dm3 d) 1,16 l Správné odpovědi: 1d 2a 3c 4b 5a 6d 7b 8b Test na známku

14.9 Anotace Autor Mgr. Marie Makovská Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 14.9 Anotace Autor Mgr. Marie Makovská Období 07 – 12/2011 Ročník 6. ročník Klíčová slova Kvádr, krychle, jednotková krychle, objem, jednotky objemu Anotace Prezentace popisující vyvození vzorců pro výpočet objemu kvádru a krychle a převody jednotek objemu