Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 27 Číslo DUM 3.2._27_17 Předmět Odborné kreslení Tematický okruh Výtvarné techniky 1 Světlo a stín Název materiálu Odborné kreslení Autor Zuzana Koděrová Datum tvorby Ročník ARR 1 Anotace Žáci jsou v prezentaci seznámeni s terminologií v odborném kreslení, s odborným názvoslovím předmětu Odborné kreslení. Metodický pokyn: prezentace, výklad s pracovními listy pro žáky cílová skupina žáků: 16 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).“ ©c.zuk
Odborné kreslení Sv ě tlo a stín ©c.zuk
Výtvarné techniky 1 Sv ě tlo a stín ©c.zuk
Stín je místo, tmavá oblast, kam nedopadá světlo Stín je za každým neprůhledným tělesem, na které dopadá světlo zepředu. Sv ě tlo a stín Archiv autora
©c.zuk Stín na odvrácené straně objektu se nazývá vlastní stín. Vznik stínů je důsledek přímočarého šíření světla. Stín vržený na ostatní plochy se nazývá vržený stín. Světlo a stín umožňuje vnímat tvar a objem objektu, povrch i strukturu. Archiv autora
©c.zuk Způsob dopadu světla: Nejvíce osvětlená plocha Nejsvětlejší plochy – přímé světlo, odražené světlo (světlo svítí za objektem a od něj se pak odráží zpět v podobě světlého proužku Odražené světlo Vržený stín Archiv autora
©c.zuk V renesanci objevil a použil techniku šrafování (křížením – zhuštěním čar) = modelace objektů Michelangelo Buonarotti, k dokonalosti ji dovedl Leonardo da Vinci. K dokonalému vyjádření světla i stínu musíme pochopit hmotu objektu, polohu jeho umístění, odkud kam na něj svítí přímé světlo, použít v kresbě i malbě kontrast světlých a tmavých čar nebo tónů © c.zuk Archiv autora Technika stínování perem
©c.zuk Křížením čar (linií) v husté vrstvě vzniká tmavý stín, těžko se opravuje gumou. Volné křížení čar bez silného přítlaku na tužku nebo pera vzniká jemný stín. Použitý nástroj, materiál rozhoduje o splynutí čar (linií) plynule jedna do druhé. Stínování v kresbě © c.zuk Archiv autora Mikrotužka Grafická tužka Perokresba © c.zuk Archiv autora
©c.zuk Stínování určuje druh malířské použité techniky. Barvy se nanáší plošně, po obvodu objektu, nebo po tvarech objektu. Odstíny z jednoho tónu modelují plasticky tvar i objem. Stínování v malbě © c.zuk Archiv autora Olejomalba Airbrush
©c.zuk světlo, stín kontrastem barvy a plošné kontury Archiv autora © c.zuk USA – stát Arkansas – město Rogers Výmalba stěn obchodního centra © c.zuk Archiv autora
©c.zuk S VĚTŠÍM POČTEM PRVKŮ JE STÍNOVÁNÍ SLOŽITĚJŠÍ © c.zuk perokresba - pastelky Archiv autora
©c.zuk malba na materiál - látka Vhodný způsob stínování ovlivňuje použitý materiál STÍNOVÁNÍ PODŘIZUJE PODKLADU Archiv autora © c.zuk
©c.zuk Stínování v různých výtvarných technikách PC grafika Archiv autora © c.zuk Webdesign pro základní školu Orlí Liberec Archiv autora © c.zuk Webdesign pro základní školu Orlí Liberec Archiv autora © c.zuk
©c.zuk sádra – prohloubení plasticity kontrastem hnědé barvy Archiv autora © c.zuk sádra – prohloubení plasticity kontrastem, mícháním barvy Archiv autora © c.zuk
©c.zuk Archiv autora © c.zuk další sádra – světlo, stín kontrastem barvy
©c.zuk modelace stínu na kašírovaném modelu - balakryl Archiv autora © c.zuk Archiv autora Archiv autora © c.zuk
Pracovní list Podle předlohy postupuj takto: 1.Na formát čtvrtky A4 překresli obrysem motiv tužkou 2.Kompletní kresbu nakresli perem a tuší (nebo centropenem) 3.Stínuj šrafováním, pastelkami, dodržuj kompozici, zásady dopadu světla na objekty. Archiv autora Archiv autora © c.zuk
Použitá literatura [1] archiv autora, KODĚROVÁ, Zuzana. : fotografie: galerie c.zuk Autorem fotografií, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová. Autor (Zuzana Koděrová) souhlasí s jejich zveřejněním na Metodickém portálu. ©c.zuk