CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_607_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7. ročník Klíčová slova: Odraz světla, zdcadla Autor: Mgr. Lucie Seidlerová Vzdělávací zařízení: Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Pionýrů 400, Frýdek – Místek Anotace : výukový materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a je umístěn na flash disku Ověřeno ve výuce dne :
- -
odraz
- Odraz světla můžeme pozorovat např. na klidné vodní hladině nebo lesklé kovové ploše. Čím je rozhraní rovinnější, tím je odraz a následně vznikající obraz předmětu dokonalejší. Nejdokonalejší obraz vytvářejí zrcadla.
- Dopadá-li světlo na rovinné rozhraní průhledného a neprůhledného optického prostředí, nastává jeho odraz. Platí zde zákon odrazu – úhel odrazu je roven úhlu dopadu., přičemž odražený paprsek leží ve stejné rovině, jako dopadající. Úhel dopadu resp. odrazu je úhel, který svírá dopadající, resp. odražený paprsek s tzv. kolmicí dopadu (myšlená čára, kolmá na rovinné rozhraní – znázorňujeme ji čerchovanou čarou). Platí: = ‘
- zákon odrazu – úhel odrazu je roven úhlu dopadu., přičemž odražený paprsek leží ve stejné rovině, jako dopadající. Platí: = ‘ Dopadající paprsek Odražený paprsek
- V důsledku odrazu světla, jsou odražené paprsky vzájemně rovnoběžné. Dopadající svazek rovnoběžných paprsků Odražený s vazek rovnoběžných paprsků
- Není-li rozhraní obou prostředí dostatečně rovinné, nenastává odraz, nýbrž jen rozptyl světla – odražené paprsky nejsou vzájemně rovnoběžné. Dopadající svazek rovnoběžných paprsků Odražený s vazek rozptýlených paprsků