Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová basova.martina@centrum.cz , 7. 12. 2012 VY_32_Inovace/1_023
Anotace: Prezentace uvádějící početní výkony celých čísel s absolutní hodnotou. Vysvětlení principu počítání s absolutní hodnotou. Příklady k procvičení. Jazyk: Český jazyk Očekávaný výstup: Chápe pojem absolutní hodnota a aplikuje již získané znalosti při řešení příkladů. Speciální vzdělávací potřeby: Žádné. Klíčová slova: celá čísla, kladná, záporná, opačná, absolutní hodnota Druh učebního materiálu: DUM - Prezentace doplněná výkladem Cílová skupina: Žák Typická věková skupina: 12-13 let (7. ročník)
Pozoruj počítání: |−5| + |−9| = 5 + 9 = 14 |−7| . |+6| = 7 . 6 = 42 |−10| + |−8| = 10 + 8 = 18 |−27| : | + 3| = 27 : 3 = 9
Příklady k procvičení: |−9| + |−11| = | + 9| + |−6| = |−6| + | + 6| = |−6| − | + 6| = |−2| . |+9| = |−6| . |−6| = |−14| : | +7| = | + 8| : | −4| =
Příklady k procvičení - řešení |−9| + |−11| = 9 + 11 = 20 | + 9| + |−6| = 9 + 6 = 15 |−6| + | + 6| = 6 + 6 = 12 |−6| − | + 6| = 6 − 6 = 0 |−2| . |+9| = 2 . 9 = 18 |−6| . |−6| = 6 . 6 = 36 |−14| : | +7| = 14 : 7 = 2 | + 8| : | −4| = 8 : 4 = 2
|7 + 9| = |16| = 16 |−(5 . 6)| = |− 30| = 30 −|−9| = −9 Pozoruj počítání: |7 + 9| = |16| = 16 |−(5 . 6)| = |− 30| = 30 −|−9| = −9
Příklady k procvičení: |10 − 9| = |−(12 . 2)| = −|−36| = |21 + 19| = |−89| = −|3 . 4| = |12 + 29| − |16 − 5| = |5 . 7| − |−20| =
Příklady k procvičení - řešení |10 − 9| = |1| = 1 |−(12 . 2)| = |−24| = 24 −|−36| = −36 |21 + 19| = |40| = 40 |−89| = 89 −|3 . 4| = −|12| = −12 |12 + 29| − |16 − 5| = |41| − |11| = 41 − 11 = 30 |5 . 7| − |−20| = |35| − |−20| = 35 − 20 = 15
Použité zdroje: Vlastní tvorba