Mořští žahavci Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/ VY_52_INOVACE_14_Př6 © Radoslava Jarošová Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. Základní škola Loket, okres Sokolov
Název: Koráli, sasanky, medúzy a jejich zástupci Anotace: Význam mořských žahavců, výskyt korálových ostrovů Autor: Radoslava Jarošová Jazyk: český Očekávaný výstup: rozpozná rozdíly ve stavbě těla medúzy a korálu, pozná zástupce Klíčová slova:polypi, vápenaté kostry, korálové útesy, ostrovy Druh učebního materiálu: pracovní list Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: ZŠ – druhý stupeň Ročník: šestý Vazby na ostatní materiály: žádné
Doplň pojmy: Přisedle na mořském dně žijí ________________. Jak se nazývají jedinci korálků? _______________. Činností dávných korálů vznikly________________. Ze ______________ korálů se vyrábějí ______________( korále) Atoly jsou_________________ Z čeho jsou tvořeny schránky korálů? __________________. Vápenaté kostry přirůstají ke __________________podkladu. Korálové útesy vznikají na pobřeží___________________. Medúzy mají tělo tvořené z většiny __________ a je _____________. Medúzy mají také _________________buňky. Sasanky nevytvářejí ________________schránky. Sasanky mají kolem úst mnoho ______________. řešení
Řešení: Přisedle na mořském dně žijí koráli. Jak se nazývají jedinci korálků? Polypi Činností dávných korálů vznikly vápencové horniny. Ze schránek korálů se vyrábějí náhrdelníky ( korále). Atoly jsou korálové ostrovy Z čeho jsou tvořeny schránky korálů? Z uhličitanu vápenatého. Vápenaté kostry přirůstají ke skalnatému podkladu Korálové útesy vznikají na pobřeží teplých moří. Medúzy mají tělo tvořené z většiny vodou a je rosolovité. Sasanky nevytvářejí vápenaté schránky. Sasanky mají kolem úst mnoho ramen. zpět
Zařaď zástupce( koráli, medúzy, sasanky): řešení
Řešení: koráli medúzy sasanky 1 3 Medúza v Egejském moři zpět
Urči útes a ostrov (atol): A B C D E řešení
Řešení: A- útes D - útes B - útes c Letecký pohled na atol Yap v Tichém oceánu E - atol zpět
Seznam použité literatury a pramenů: Zdroje: Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, 1. vydání. ISBN X. Přírodopis 6. Olomouc: Prodos, ISBN ›Další bezobratlí [online] [cit ]. Dostupné z: ›Další bezobratlí fotografie html [online] [cit ]. Dostupné z: fotografie html [online] [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: Autor: Radoslava Jarošová Základní škola Loket, okres Sokolov leden 2013 Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.