BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba buňky - opakování
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
1.E Biologie.
Základní části buňky a jejich hlavní význam
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.03 Anotace: Vzdělávací oblast: Buňka živočišná – stavba, činnost Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup:
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EUKARYOTA.
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
Systém organismů.
říše: Živočichové podříše: Prvoci
Buňka.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Zkoumání a ochrana přírody
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Základní struktura života
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s ději, k nimž dochází v buněčném.
B U Ň K A.
Obr. 1 Pro 6. ročník Opakování buňky.
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Rozdělení buněk.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
Živočichové rybníka a jeho okolí
Stavba lidského těla.
BUŇKA.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
VY_32_INOVACE_538 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
4. Buňky.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
ROZLIŠENÍ BUNĚK PŘÍRODOPIS 6.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Botanika Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_41_Buňka
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA

BUŇKA Je to základní stavební a funkční jednotka všech organizmů. Dělíme je na : https://www.youtube.com/watch?v=DwcelEyQ7R0 Rostlinné- mají buněčnou stěnu, chloroplasty a vakuoly.

Živočišné – nemají buněčnou stěnu a většinou ani chloroplasty a vakuoly.

Obě buňky obsahují : Plazmatická membrána – je polopropustná a zajišťuje výměnu látek mezi buňkou a prostředím. Cytoplazma -vyplňuje vnitřek buňky (jsou v ní různé buněčné struktury- organely.)

Jádro – řídí životní děje v buňce, obsahuje chromozomy- ty se podílí na rozmnožování a dědičnosti. Mitochondrie -slouží k buněčnému dýchání - uvolňování energie

ribozomy – probíhá zde tvorba bílkovin endoplazmatické retikulum - propojují jádro a plazmatickou membránu- probíhá zde tvorba potřebných látek.

Další buněčné struktury: buněčná stěna - udává tvar a je polopropustná (není u živočichů) chloroplasty - obsahují chlorofyl-zeleň listovou → fotosyntéza.

vakuoly – uskladňují se v nich zásobní a odpadní látky.

Jednobuněčnost a mnohobuněčnost a) Jednobuněčné organizmy tělo tvoří jedna buňka, která vykonává všechny životní funkce. Jsou to malé-mikroorganismy (bakterie, sinice, řasy, houby a prvoci.) b) Kolonie seskupení buněk, kde každá plní nějakou funkci (ale může žít i samostatně ). Jsou přechodem mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organizmy. c) Mnohobuněčné organizmy tělo je složeno z velkého počtu buněk, každá skupina buněk je specializovaná na určité funkce  

Rostliny : buňka → pletivo → orgán → organizmus Živočichové : buňka → tkáně → orgán → orgánová soustava → organizmus Rozmnožování buněk Buňky se rozmnožují dělením. Nejprve se dělí jádro a pak z jedné buňky mateřské vzniknou dvě buňky dceřiné. https://www.facebook.com/video/video.php?v=1390909752464

Třídění organizmů Názvy organizmů Každý objevený organizmus, žijící i vyhynulý má dvouslovné jméno označující rod a druh. Základní systematickou jednotkou je druh – je to skupina organizmů, které mají podobné vlastnosti, mohou se vzájemně rozmnožovat a mít plodné potomstvo. Závazné je mezinárodní odborné názvosloví- je latinské např. bubo bubo. V jednotlivých zemích je národní odborné názvosloví- u nás např. výr velký.  

Systém organizmů Podle vývoje a příbuznosti řadíme organizmy do systému. Máme 5 základních říší: 1. Nebuněční-viry 2. Prvobuněční-bakterie a sinice 3. Houby 4. Rostliny 5. Živočichové

Další systematické jednotky : Živočichové- říše – kmen – třída – řád – čeleď – rod – druh Rostliny – říše – oddělení - třída – řád - čeleď – rod – druh