Republika Jižní Afrika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Státy jižní Afriky VY_32_INOVACE_Ze z 2
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 6. ročník
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, obyvatelstvo,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Základy hospodářství Beneluxu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_90.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Rg afriky – JIŽNÍ AFRIKA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Hospodářský vzestup Indie
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_86.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7. ročník
Zelená revoluce Název školy
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7. ročník
Národy světa Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Austrálie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Socioekonomická geografie
Demografický vývoj v Číně po 2.SV Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj.
Jižní Afrika.
Periferní oblasti V Asie
VY_32_INOVACE_Čj z 2 Vyjmenovaná slova po Mgr. Jana Michálková Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická 920/7, Příspěvková.
VY_52_INOVACE_03/2/20_ZEMĚPIS
Nil Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Severní Afrika Název školy
Dekolonizace Afriky Název školy
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Jihoafrická republika
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Jižní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Botswana Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
JAR Autor: Mgr. Marian Solčanský
Vietnam – 3.generace asijských tygrů
Jižní Afrika STÁTY. Jižní Afrika STÁTY státy Jihoafrická republika, Angola, Botswana, Zambie, Zimbabwe, Lesotho, Malawi, Mosambik, Namibie, Svazijsko,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Jižní Afrika.
J IŽNÍ A FRIKA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
JIHOAFRICKÁ REPUBLIKA
REGIONY AFRIKY.
Transkript prezentace:

Republika Jižní Afrika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Republika Jižní Afrika Označení DUM VY_32_INOVACE_12_2_20 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum 8.10.2012 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Asie a Afriky Ročník 1. ročník a kvinty gymnázia www.zlinskedumy.cz

Základní charakteristika Jedna z jádrových oblastí Afriky. Kulturně velmi blízká Evropě – proč? Dlouhodobě osídlená Evropany. Nechvalně proslavená apartheidem. Obr. 1

Stručná historie Kolonizátoři – nejprve Nizozemci – základna pro Nizozemskou východoindickou společnost na cestě do Indonésie - osada Kaapstadt. Následně přišli francouzští Hugenoti a Němci (většinou protestanti). V 19.stol. velký přísun Britů – chtěli ovládnout pobřeží – cesta do Indie. Další důvod – objevení diamantů a zlata. Původní přistěhovalci – tzv. Búrové (nizozemští osadníci – následně nazýváni Afrikánci) byli vytlačeni Brity do vnitrozemí – tzv.velký trek. Usídlili se zde a zabrali území původních obyvatel – vyvražďování, přesuny černých obyvatel, vytvoření pocitu nadřazenosti nad původními obyvateli. S Brity následovaly tzv. búrské války – nakonec se všichni bílí 1910 spojili a vytvořili tzv. Jihoafrickou unii postavenou na principu apartheidu. Britové dovezli značné množství Indů na práci. Od 60.let – pro domorodce byly v nejhorších přírodních podmínkách vytvořeny tzv. bantustany – pro světovou veřejnost jako „samosprávná území pro domorodé obyvatelstvo“.

Apartheid V 1.pol.20.stol.v zemi oficiálně nastolena politika apartheidu. Tj. soužití oddělených ras. Vytvořené dělení- bílí, černí, barevní(míšenci) a Asiaté. Od 60.let 20.stol. Celosvětová kritika apartheidu – konec členství v Commonwealthu, MOV,… Od 80.let 20.stol. – nárůst mezinárodního tlaku na konec apartheidu. Větší práva barevným a Indům – zvýšení nenávisti od černošského obyvatelstva. V samotném státě při masových demonstracích jsou zabity tisíce lidí. Poslední bělošský prezident F.W. de Klerk souhlasil s konáním všeobecných voleb v roce 1994 po nich do úřadu nastoupil Nelson Mandela.

London 1989 Obr. 2

Rasové rozdělení Obr. 3

Obr. 4 Obr. 5

Obr. 6

Konec apartheidu 1990 – propuštění N.Mandely po 27 letech vězení Změna ústavy - konec politiky apartheidu. 1994 – všerasové volby Obr. 7

Následky konce apartheidu Logické vítězství černošského obyvatelstva. Jaký byl jejich přístup k bělošské a barevné menšině? Velmi negativní. Obrovský nárůst zločinnosti – krádeže, vraždy, …převážně koho? Hlavně bělochů. Jak zareagovala bělošská menšina? Odchod ze země. Kam? Austrálie, VB, Irsko – přes 2 mil. obyvatel.

Sociální stav současné společnosti Obrovská pestrost ras, etnik a náboženských skupin. Ani dvacet let po zrušení apartheidu není tzv. „duhový národ“ jednotný. Není překonán problém rasismu – tzv. dobrovolný apartheid – v některých oblastech se obyvatelstvo nechce mísit. Chybí kvalifikovaná pracovní síla díky odchodu bělochů. Diskriminace bělochů, ale to se dalo předpokládat. Značná korupce ve společnosti. Přesto mají obrovskou budoucnost. Mladá generace se vzdělává a snaží se odstranit rasové předsudky. Mají velkou perspektivu: obrovské nerostné bohatství

Sociální problémy Stále vysoká kriminalita, ale zlepšila se díky…. MS ve fotbale. citelné množství chudých ve slumech značná porodnost Nárůst přistěhovalců z okolních zemí – berou práci místním + kriminalita. obrovský nárůst AIDS

AIDS Obr. 8

Opatření proti AIDS Obrovské investice do nemocnic a aplikace antivirotik. Jakou jsme u AIDS jmenovali zajímavost? Zajímavost: česká stopa – zatím nejúčinnější lék vynalezl český vědec Antonín Holý. Přesvědčují katolickou církev o potřebě užívání kondomů v této lokalitě, někde se povedlo.

Slum Obr. 9

Život ve slumu Obr. 10

Moderní prádelna ve slumu Obr. 11

Ekonomika Nejvyspělejší stát Afriky! Proč? Obrovské nerostné bohatství. Jaké? Doplň dle atlasu. Rudy všeho druhu (AU, PT, CR, MN, FE,….) + diamanty(4.na světě), uhlí,…. Co s tímto bohatství dělají? Zpracovávají – rozdíl oproti dalším státům. Kompletní struktura průmyslových odvětví + výborná infrastruktura. Bohužel v současnosti pokles těžby – takže nárůst ……….. a s tím související ……………. , hlavně v oblasti měst …………… Nárůst nezaměstnanosti a kriminality – města Johannesburg, Pretoria Velmi důležitý je příjem ze zemědělství.

Zemědělství – doplň podle atlasu Jaké jsou hlavní přírodní krajiny? Jaké jsou přírodní podmínky pro zemědělství, jaká je plocha zemědělské půdy? Co bude hlavní limitující faktor přírodních krajin?

Zemědělství - odpovědi Stepi, polopouště, savany. 70% zemědělské půdy + zemědělsky výhodný podnebný pás. Nedostatek vody – ale jinak úžasné podmínky pro zemědělství. Převažuje extenzivní systém – tj….. pastevectví a využití velkého prostoru. Systém: obrovské rodinné farmy většinou vlastněné ….. Afrikánci.

Zemědělská produkce Jaké jsou hlavní plodiny a zvířata? Doplň podle atlasu. Pěstuje se kukuřice (7.místo na světě), pšenice, ovoce, víno, zelenina,….. Chov ovcí (8.místo na světě), pštrosi, skot,.. Jaké jsou hlavní exportní produkty? Ovoce, víno, kukuřice, vlna,…maso. Sušší oblasti – samozásobitelské vesnice – proso, sladké brambory, kukuřice.

Vnitrozemí Obr. 12

Další ekonomický příjem? cestovní ruch Jaké jsou hlavní atrakce? krásné pobřeží, parky.

Krugerův NP Obr. 14 Obr. 13

Durban Obr. 15

Zdroje IMHOFF, Marc; ELVIDGE, Christopher. Wikipedia.org [online]. [cit. 22.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Africa_at_night_%28Cropped_From_Entire_Earth_Image%29.jpg D´LUCCA, R. Barraez. Wikipedia.org [online]. [cit. 22.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Boycott_Apartheid_Bus,_Lonodn,_UK._1989.jpg GEORGIO. Wikipedia.org [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:R%C3%A9partition_raciale_de_l%27AFS_%281979%29.png STELZNER, Ulrich. Wikipedia.org [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Apartheid.jpg GUINNOG. Wikipedia.org [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:DurbanSign1989.jpg KNEWMAN1. Wikipedia.org [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Non-whites_Only_Bench_Outside_High_Court_Civil_Annex_CT.jpg WORLD ECONOMIC FORUM. Wikipedia.org [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Frederik_de_Klerk_with_Nelson_Mandela_-_World_Economic_Forum_Annual_Meeting_Davos_1992.jpg XED. Wikipedia.org [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Life_expectancy_in_some_Southern_African_countries_1958_to_2003.png „vlastní tvorba“ vlastní tvorba“ MALAPO COUNTRY LODGE. Wikipedia.org [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:KNP-Olifants_River-001.jpg ENTROPY1963. Wikipedia.org [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Two_lions_having_a_break_after_an_unsuccessful_hunt_in_Kruger_National_Park.jpg KRAPF, Hansueli. Wikipedia.org [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:2011-06-22_12-01-14_South_Africa_-_Morningside.jpg