Název školy: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0880 Digitální učební materiály – www.skolalipa.cz Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení materiálu: VY_32_INOVACE_215_Bitva o Británii_PwP Typ materiálu: PowerPointová prezentace Předmět, ročník, obor: Dějepis, 1. ročník, obor Mechanik elektronik, Obchodník Číslo a název sady: Sada č. 11 - Dějiny 20. století se zaměřením na 1. a 2. světovou válku Téma: 2. světová válka – bitva o Británii a účast našich pilotů v RAF Jméno a příjmení autora: Lenka Brychová Datum vytvoření: 18. 4. 2013 Anotace: Výklad nové látky. Žáci získají informace o bitvě o Británii, seznámí se s cíli Třetí říše. Jmenují některé naše piloty a pokusí se na jejich osudu ukázat osudy dalších. Pokusí se vyvodit, proč byli naši piloti v 50. letech zatýkáni. Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Zdroje: Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Účast našich pilotů v řadách RAF Bitva o Británii Účast našich pilotů v řadách RAF STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA a STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace
Obsah 1. Charakteristika 2. Plán operace 3. Počátek bojů 4. Akce „Den Orla“ 5. Další boje 6. Změna v taktice 7. Obrat v bitvě 8. Taktika 9. Ztráty 10. Československé perutě v RAF 11. Josef František, František Fajtl, František Peřina a ostatní 12. K zamyšlení … 13. Otázky k opakování 14. Obrázky 15. Použitá literatura 16. Použité zdroje
Charakteristika střetnutí mezi německou Luftwaffe a britskou Royal Air Force nad Británií a kanálem La Manche první významné střetnutí vybojované výhradně prostřednictvím leteckých sil operace Seelöwe (Lvoun) = plán na invazi do Velké Británie cíl Německa: získat jednoznačnou vzdušnou převahu nad kanálem La Manche a Británií 10. červenec – 31. října 1940 Bitva o Anglii
Plán operace Obr. 1 Operazione Leone Marino - Operation Sealion. Immagine creata dal sottoscritto
Počátek bojů 1. fáze bitvy o Británii začala dne 10. 7. 1940 - občasné útoky na konvoje zejména střemhlavými bombardéry Junkers Ju 87 Stuka i vzájemná střetnutí britských a německých pilotů v rovině osobních soubojů 1. 8. - vrchní velitelství Wehrmachtu - směrnice č. 17 o vedení letecké a námořní války – cíle: zničit RAF a britský letecký průmysl rozvrátit zásobování Velké Británie potravinami způsobit co největší ztráty britskému obchodnímu a válečnému loďstvu
Akce „Den Orla“ začátek útoku: 13. srpna 12. srpna první útoky německých bombardérů (vyřadit pět britských radiolokátorů) na několik dní se podařilo vyřadit jen radar u Ventnoru 13. srpna - útoky na 11 britských letišť, i na města Portsmouth, Portland a další 15. srpna - velký nálet za použití všech 3 leteckých armád → vyřazení několik letišť z provozu, další těžce poškozena
Akce „Den Orla“ neúspěšné nálety 5. letecké armády, jež se ze základny Stavanger v Norsku pokoušela bombardovat cíle v okolí Newcastlu těžké ztráty utrpěla i 30. bombardovací eskadra, která útočila na britská letiště z dánského Aalborgu v průběhu 15. srpna utrpěla Luftwaffe největší ztráty (75 letounů) → změna taktiky – stíhači budou doprovázet bombardéry
Další boje 4. srpna v noci omylem shozeny bomby i na Londýn →protiakce →z 25. - 26. srpna nálet na Berlín 7. srpna britské letectvo používá systém Tally-Ho - stíhací perutě 11. skupiny mohou povolávat po zjištění náletu jako posilu perutě z jiných úseků (rychlejší a obratnější Spitfire byly určeny na boj s doprovodnými stíhači, robustnější Hurricany se zabývaly ničením německých bombardérů)
Akce „Den Orla“ → Britové: možnost včas zjišťovat směry útoků skupin x radarový systém nebyl uzpůsoben na takový počet letounů (jedno úsekové středisko dokázalo navádět současně nanejvýš čtyři stíhací perutě) 18. srpna - nejvíce ztrát v dosavadním průběhu na obou stranách Němci – stažení střemhlavých bombardérů Ju 87 Stuka (nehodily se pro tento typ boje) 19. srpna - zintezívnění útoků na letiště i továrny na výrobu letadel
Změna v taktice 30. srpna maršál H. Göring rozkaz: zničit britské stíhací perutě soustředěné kolem Londýna; terorizovat obyvatelstvo a rozvrátit zásobování hromadnými nočními útoky na Bristol a Liverpool; za denního světla pouze útoky na závody leteckého průmyslu
Obrat v bitvě nedostatek pilotů – zaškolování zahraničních pilotů 84 - 93 československých pilotů (různé zdroje), z nichž většina pocházela z českých zemí ve větší míře: z Polska, Nového Zélandu, a Kanady, v menší míře z Belgie, Austrálie, Jižní Afriky, Francie, Irska, USA, Jamajky, Palestiny a Jižní Rhodesie
Obrat v bitvě září – postupný obrat v bitvě 4. září - Hitler ve Sportovním paláci v Berlíně hrozí Velké Británii barbarskými leteckými útoky první masový letecký útok na Londýn začal 7. září první úder Brity překvapil, neočekávali bombardování Londýna útoky na britské hlavní město pokračovaly prakticky až do 13. listopadu 1940 → zničit morálku obyvatelstva
Obrat v bitvě 15. září – masivní útok na Londýn RAF dokázala soustředit veškeré své síly poprvé použity proti nepříteli všechny tři stíhací skupiny současně celý den probíhaly tvrdé boje RAF způsobila ztrátu 56 letounů Luftwaffe → zděšení → 17. září - operace Seelöwe se odkládá na neurčito bombardování Velké Británie v menší intenzitě až do jara 1941 poslední velké vzepětí Luftwaffe - noční nálet 10. května 1941, který velmi tvrdě postihl Londýn
Taktika Britové dokázali zapojit radar do systému včasné výstrahy navíc široká síť pozorovatelů z tzv. Observer Corps - sledovala německé formace po překročení pobřeží Britové - výhoda v oblasti radiového zpravodajství informace z rozluštěných německých depeší šifrovaných přístrojem Enigma informace získané sledováním radiového provozu bombardérů Luftwaffe
Taktika při náletech na Londýn nedostatečná stíhací ochrana něm. bombardérů po celé trase (málo paliva) boje relativně daleko od německých základen nad nepřátelským územím → ztráty německých pilotů definitivní námořní záchranná služba RAF teprve v plenkách x Němci – propracovaný systém na zachraňování pilotů z moře
Ztráty 10.7. - 30.10. 1023 zničených stíhaček všech typů 544 padlých stíhacích pilotů 1.7. - 30.10. 1887 letadel 2662 členů leteckých osádek Velká Británie Německo
Československé perutě v RAF celkem československými perutěmi RAF prošlo 2500 mužů mnozí letci iritováni sklonem části velení pozitivně reagovat na nabídku maršála Hermanna Göringa k převzetí asi 1 500 pilotů a jiných specialistů do německého letectva po zřízení protektorátu
Útěk mnoho letců nejprve do Polska: většina vojáků převedena do Francie (cizinecká legie) počátkem srpna 1939 polská vláda si uvědomuje nebezpečí - část pilotů přijata do polského letectva rychlá porážka Polska → Rumunsko → Střední východ → Francie → SSSR - internace, po intervenci československých orgánů v zahraničí přesunováni do Francie, později Velká Británie po obsazení Polska jedinou cestou - trasa přes Slovensko a Maďarsko (hrozilo vydání Němcům) → Jugoslávie → Bejrút, Libanon → Francie → Velká Británie
Československé perutě v RAF českoslovenští vojáci sloužili i v britských a jedné polské peruti 1. stíhací peruť RAF - Karel Kuttelwascher (18 sestřelů, 5 dalších pravděpodobných) 122. stíhací peruť RAF - Otto Smik, T. Kruml a František Fajtl (1942 velitel perutě) 138. (výsadková) peruť RAF - výsadek československých parašutistů do Protektorátu v prosinci 1941 s účelem atentátu na Heydricha
Československé perutě v RAF 25. října 1940 československo-britská dohoda o československé branné moci 310. československá stíhací peruť RAF (№ 310 Fighter Squadron), založena 12. července 1940, Duxford 311. československá bombardovací peruť RAF (№ 311 Bombing Squadron), založena 29. července 1940, Honnington 312. československá stíhací peruť RAF (№ 312 Fighter Squadron), založena 5. září 1940, Duxford 313. československá stíhací peruť RAF(№ 313 Fighter Squadron), založena 10. května 1941, Catterick
Československé perutě v RAF do 31. října 1940 sestřelili čs. piloti 56 letadel, 14 letadel sestřelili pravděpodobně a 6 poškodili v květnu 1942 vznikla první československá vyšší stíhací letecká skupina, zvaná „wing“ v „den D“ čs. stíhači podporovali vylodění 1. kanadské armády poslední velká akce čs. stíhacích perutí účast na výsadkové operace v prostoru Weselu dne 24. března 1945 13. srpna 1945 přistálo na pražském letišti 54 spitfirů Čs. stíhací skupiny, příslušníci 311. čs. bombardovací perutě byli přivítáni v Praze o týden později
Josef František (1914 – 1940) český stíhací pilot, letecké eso bitvy o Británii boje v Polsku, Francii a Británii 303. stíhací peruť na letišti Northolt - stíhačky Hawker Hurricane 17 jistých sestřelů německých letadel a jednoho pravděpodobného nejlepším spojeneckým pilotem Bitvy o Británii
František Fajtl (1912-2006) stíhací pilot v řadách Royal Air Force od podzimu 1943 velitelem československé 313. stíhací perutě od roku 1944 v leteckých jednotkách v SSSR autor autobiografických knih (motivy ve filmuTmavomodrý svět) v 50. letech vězněn na Mírově letiště ve Slaném Obchodní akademie v Lounech
František Peřina (1911 – 2006) přezdívaný Generál nebe český válečný hrdina – boje ve Francii a Velké Británii 12 sestřelů, 2 pravděpodobně,1 poškozený po roce 1948 emigrace – USA 1993 – návrat do Čech
Další … Alois Vašátko Karel Kuttelwascher Miloslav Mansfeld Otto Smik Leopold Šrom Josef Stehlík Otmar Kučera Václav Cukr
K zamyšlení … Proč po roce 1948 byla řada našich pilotů bojujících v řadách RAF vězněna?
Otázky k opakování Co bylo cílem operace Seelöwe? V čem spočívala taktika obou válčících zemí? Jaký byl výsledek bitvy o Anglii? Které naše piloty v řadách RAF znáte?
Obrázky Obr. 1 Operazione Leone Marino - Operation Sealion. Immagine creata dal sottoscritto; http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Operazio ne-leone-marino.PNG; CC BY-SA3.0
Použitá literatura SOCHROVÁ, Marie a Pavel SLEPIČKA. Dějepis II. v kostce: pro střední školy : [novověk, dějiny nové doby]. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 184 s. Maturita v kostce. ISBN 978-80- 253-0604-8.
Použité zdroje Přispěvatelé Wikipedie, Bitva o Británii [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2012, Datum poslední revize 10. 5. 2012 , 01:40 UTC, [citováno 18. 04. 2013] <http://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_o_Brit%C3%A1nii> Přispěvatelé Wikipedie, Operace Seelöwe [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 19. 3. 2013, 21:30 UTC, [citováno 18. 04. 2013] <http://cs.wikipedia.org/wiki/Operace_Seel%C3%B6we> Přispěvatelé Wikipedie, Československé perutě [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 10. 3. 2013, 03:58 UTC, [citováno 18. 04. 2013] <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ceskoslovensk%C3% A9_perut%C4%9B_v_RAF>
Použité zdroje Přispěvatelé Wikipedie, Josef František [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 7. 3. 2013, 23:18 UTC, [citováno 18. 04. 2013] <http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Franti%C5%A1ek> Přispěvatelé Wikipedie, František Peřina [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 9. 3. 2013, 08:51 UTC, [citováno 18. 04. 2013] <http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Pe%C5%99i na> Přispěvatelé Wikipedie, František Fajtl [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2012, Datum poslední revize 10. 4. 2012, 23:58 UTC, [citováno 18. 04. 2013] <http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Fajtl>
Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Škola vlastní licence k software, pomocí kterých byl zpracován tento digitální učební materiál. Pro citaci byla použita norma ISO 690.