Číslo v digitálním archivu školy VY_32_INOVACE_CJ8_07 Sada DUM Český jazyk 8 Předmět Český jazyk Název materiálu Podstatná jména – poprázdninové opakování 4 Anotace Interaktivní materiál aktivuje žáka k zopakování učiva o podstatných jménech – určování vzorů. Prezentace umožňuje kombinovat společnou práci na projektoru se samostatnou prací u PC nebo do sešitu. Autor Mgr. Iva Jakubcová Jazyk Datum vytvoření 5.7.2011 Očekávaný výstup Žák správně určuje vzory podstatných jmen a dokáže vysvětlit postup , jakým vzory určujeme. Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Podstatná jména, vzory, koncovky –ami, -ěmi, -emi, -ovi, slovo významově nadřazené. Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák na 2. stupni speciální školy Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1102
PODSTATNÁ JMÉNA Poprázdninové opakování 4
Dnes si zopakujeme vzory: Rod MUŽSKÝ Rod ŽENSKÝ Rod STŘEDNÍ ŽIVOTNÝ NEŽIVOTNÝ ŽENA MĚSTO PÁN HRAD RŮŽE MOŘE MUŽ STROJ PÍSEŇ KUŘE PŘEDSEDA KOST STAVENÍ SOUDCE
Jak postupuji při určování vzorů? Nejprve si řeknu podstatné jméno v 1. pádu v čísle jednotném. ( např. matky – kdo, co? jedna matka) Pak určím rod podstatného jména ( mužský, ženský, střední) a u rodu mužského též životnost ( životný, neživotný) Nakonec si řeknu podstatné jméno také ve 2. pádu , abych podle koncovky určil(a) vzor!
A teď se pokus určit vzory podstatných jmen: SEVER ( bez severu) – hrad, ESKYMAČKA ( bez Eskymačky) - žena , ESKYMÁK ( bez eskymáka) – pán , ZIMA ( bez zimy) - žena, NANUK ( bez nanuku) - hrad, ESKYMO ( bez eskyma) - město, ROK (bez roku) - hrad, NOC ( bez noci) - kost , JARO ( bez jara) - město, SNÍH ( bez sněhu) - hrad, KOTNÍK (bez kotníku) - hrad, ČETNÍK ( bez četníka) - pán , MEDVĚD (medvěda) – pán, STŘEDA ( bez středy) – žena, SMÍCH ( bez smíchu) – hrad, KOTLÍK ( bez kotlíku) – hrad ,ČAJ (bez čaje) - stroj
A na co si musím dát obzvlášť pozor? Rod ženský: ŽENA - ŽENY - s ŽENAMI RŮŽE – s RŮŽEMI PÍSEŇ – s PÍSNĚMI KOST – s KOSTMI Rod mužský: PÁN - PÁNOVI, PŘEDSEDOVI PÁN – 1. PÁD – kdo, co - PÁNI 4. PÁD – vidím koho,co - PÁNY -AMI, -EMI, -ĚMI - OVI
Přepiš cvičení do sešitu a správně doplň Y / I Přepiš cvičení do sešitu a správně doplň Y / I. (můžeš použít tabulku se vzory) Hluboké jám__, s pomalými želvam__, nové nádob__, váz__ s květinam__, pod stol__ , se starými pověstm___, v údol__, bílí čáp__, moderní automobil__, první v cíl__, letní obdob__, v Norsku jsem viděl sob__, napiš tatínkov__, za devatero horam__, výcvik se sokol__, dřevěné zábradl__, svítit světl__, cvičení ps__.
Správné řešení: Hluboké jámY, s pomalými želvamI, nové nádobÍ, vázY s květinamI, pod stolY, se starými pověstmI , v údolÍ , bílí čápI, moderní automobilY , první v cílI, letní obdobÍ , v Norsku jsem viděl sobY, napiš tatínkovI , za devatero horamI , výcvik se sokolY , dřevěné zábradlÍ , svítit světlY, cvičení psI.
A NAKONEC ÚKOL PRO BYSTRÉ HLAVIČKY – NAJDI schovaná PODSTATNÁ JMÉNA A VYMYSLI PRO NĚ SLOVO NADŘAZENÉ: ROSTL HŘIB STRAKOŠ I LETOS? HONZOVI SE SMÁLA PŮLKA LHOTY. BUĎ JÁ, NEBO TY, ČENDO! KTERÝPAK SUK NĚKDY PŘIJDE K CHUTI? KLUK, A BÁT SE NETOPÝRA? A SLOVO VÝZNAMOVĚ NADŘAZENÉ BUDE: oblečení
Tak jak se ti dařilo? Nic moc! Musím se víc snažit, občas chybuju! Všechno jsem zapomněl(a)! Budu dávat větší pozor! Nic moc! Musím se víc snažit, občas chybuju! Dařilo se mi výborně!!! Vše jsem uměl(a) a nic jsem nezapomněl(a)!
Prameny: obrázky Klipart vlastní tvorba