Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost jednotek požární ochrany při povodních
Advertisements

Ochrana člověka za mimořádných situací
pplk. Ing. Rudolf Konečný HZS Moravskoslezského kraje
jmenuji se dráček HASÍK
Ochrana člověka za mimořádných situací
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Ochrana jednotlivce při úniku nebezpečné látky
Evakuace obyvatelstva
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUMJI_TELOCVIK_06 Název materiálu:Evakuace Tematická oblast:Tělesná výchova – 1. ročník Anotace:V posledním desetiletí.
19.1 Ochrana člověka za mimořádných událostí
VY_32_INOVACE_PPM11860NÁP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUMJI_TELOCVIK_02 Název materiálu:Varovné signály Tematická oblast:Tělesná výchova – 1. ročník Anotace:V posledním desetiletí.
Integrovaná střední škola,Slaný
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
CHOVÁNÍ V MIMOŘÁDNÝCH SITUACÍCH
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
OCHRANA OBYVATEL ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Průmyslové havárie Aneta Cvachová Jana Svozilová Lucie Spourová.
13.1 Krizové stavy, varovný signál, evakuace, ukrytí
Ochrana za vzniku mimořádné události
Mimořádné události – co dělat!
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ON Anotace: Seznámit s různými druhy živelných pohrom.
PRVNÍ POMOC MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI 05
12.1 Mimořádné události, IZS
Chování v případě nebezpečí
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH SITUACÍ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI 7. ročník
2) Povodně Mimořádné události Živelní pohromy. Vznik povodní Povodně vznikají následkem zvýšení říční nebo mořské hladiny působením atmosférických poruch.
CHOVÁNÍ V MIMOŘÁDNÝCH SITUACÍCH
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Pplk.Ing. Rudolf Konečný HZS Moravskoslezského kraje
Ochrana obyvatel za mimořádných událostí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M Náročné životní situace Mgr. Marie Mikulcová.
VY_32_INOVACE_03_OČMS_složky integrovaného záchranného systému AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
Mimořádné události. OBSAH: Právní základ Vymezení základních pojmů Příčiny, následky pohrom /MU, (dominoefekt) Typy pohrom / MU Analýza rizika (identifikace.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VI JAK SE ZACHOVAT V PŘÍPADĚ NÁLEZU PODEZŘELÉHO ZAVAZADLA NEBO OBDRŽENÍ PODEZŘELÉ ZÁSILKY OZNÁMENÍ O ULOŽENÍ BOMBY.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ III EVAKUACE ZÁSADY OPUŠTĚNÍ BYTU EVAKUAČNÍ ZAVAZADLO IMPROVIZOVANÉ ÚKRYTY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo11 Označení materiálu evo11_tisnove_linky.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0505_evakuace Téma: Evakuace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Řešení ochrany obyvatelstva při povodních Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ I MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST DRUHY MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VŠEOBECNÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ LINKY TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16_02_krizové stavy Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Základní pravidla chování
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ II
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ V.
Evakuace VY_32_INOVACE_03_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_EVAKUACE
Anotace Objasnit žákům, co je mimořádná událost a jak funguje integrovaný záchranný systém. Vysvětlit, co je evakuace, jak se při jejím vyhlášení chovat.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Připravenost na krizové situace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ X
Odbornost PREVENTISTA
Evakuace obyvatel Autor: Bc. Balonová Soňa.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
Transkript prezentace:

Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.18 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Živelná ohrožení člověka Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník: 2. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Ivana Kuczynská Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: duben 2014

Metodický list - Prezentace slouží studentům 2.ročníku šestiletého studia a 1. ročníku čtyřletého studia k získání vědomostí o živelných ohroženích člověka a také slouží jako praktický návod chování v případě mimořádných událostí. - Žáci se seznámí s postupy chování v určitých mimořádných situacích jako jsou např. povodně, požáry únik nebezpečných látek. - Diskutujeme se žáky o vlastních zkušenostech s těmito událostmi.

Co znamená pojem živelná ohrožení Jsou to neočekávané mimořádné situace – živelné pohromy. Řadíme zde: záplavy a povodně, požáry, vichřice, sesuvy půdy, sněhové laviny,výbuchy sopek, zemětřesení, havárie s únikem nebezpečných látek do životního prostředí (havárie v chemických provozech a skladech, dopravní nehody s únikem nebezpečných látek, radiační havárie, ropné havárie) a další, které mohou ohrozit životy, zdraví obyvatel a způsobit velké škody na materiálních hodnotách.

Co dělat při ohrožení získávejte informace pouze od oficiálních zdrojů nerozšiřujte poplašné a neověřené zprávy varujte ostatní ohrožené osoby, nezapomeňte na neslyšící a jinak postižené osoby zbytečně netelefonujte nepodceňujte vzniklou situaci pomáhejte sousedům, zejména starým, nemocným a nemohoucím lidem uvědomte si, že největší hodnotu má lidské zdraví a život, záchrana majetku je až na druhém místě uposlechněte pokynů záchranných složek

Co dělat při ohrožení Siréna v ČR se používají tři signály sirén, ale pouze jeden je pro varování obyvatel – je to signál „ Všeobecná výstraha“, tón signálu je kolísavý a trvá 140 sekund - další signál se používá pro vyhlášení poplachu jednotkám požární ochrany „ Požární poplach“ - a signál „Zkouška sirén“ – slouží k ověřování provozu schopnosti systému varování

Co dělat při ohrožení Evakuace - zásady pro opuštění bytu nebo domu: - uhasit otevřený oheň - vypnout elektrické spotřebiče - uzavřít přívod vody a plynu - ověřit zda sousedé vědí, že mají opustit byt - dětem vložte do kapsy cedulku se jménem a adresou - kočky a psy si vezměte sebou - exotická zvířata nechte doma ( předzásobte je) - vezměte evakuační zavazadlo, uzamkněte byt a dostavte se na určené místo

Co dělat při ohrožení Evakuační zavazadlo - jako evakuační zavazadlo poslouží batoh, cestovní taška nebo kufr. Nezapomeňte zavazadlo označit svým jménem. Obsah zavazadla – léky, trvanlivé potraviny, pitnou vodu (aspoň na tři dny), předměty denní potřeby – misku a příbor, osobní doklady, pojistné smlouvy a cennosti, přenosné rádio + náhradní baterie, baterku, toaletní a hygienické potřeby, náhradní oděv a obuv, pláštěnku, spací pytel nebo přikrývku, kapesní nůž, šití, zápalky

Povodně Před povodní – včas se na svém obecním úřadě informujte, jak a kam se budete evakuovat. Pokud Vás může povodeň ohrožovat: - připravte si pytle s pískem a další materiál na utěsnění nízko položených dveří a oken - přestěhujte cenné věci do vyšších pater, upevněte věci, které by mohla povodeň odnést, připravte se na evakuaci zvířat - připravte si evakuační zavazadlo, řiďte se pokyny k evakuaci - na základě pokynů povolaných osob opusťte ohrožený prostor včas

Povodně Po povodni - nechte si zkontrolovat stav obydlí( statiku, rozvody energií) - zlikvidujte uhynulé zvířectvo, potraviny a plodiny, které byly zasaženy vodou - vyčištění studní zadejte odborníkům - informujte se o místech humanitární pomoci a v případě potřeby si vyžádejte pomoc - kontaktuje pojišťovny ohledně náhrady škod

Požáry v případě vypuknutí požáru v objektu, kde se právě nacházíte, zachovejte klid - zjistěte, zda se v ohroženém prostoru nenacházejí osoby, pokud ano snažte se je zachránit, pokud se vám to nepovede, podejte informace hasičům - požár uhaste dostupnými prostředky a proveďte opatření zamezení jeho šíření ( např. zastavte přívod plynu, vypněte elektrický proud, uzavřete dveře, odstraňte hořlavé kapaliny) - varujte ostatní - co nejdříve volejte tísňovou linku 150 nebo 112 a ohlaste požár

Požáry - neodvětrávejte prostory v nichž hoří, přístup vzduchu intenzitu hoření zvyšuje - proveďte evakuaci v souladu s požárním evakuačním plánem objektu: - chraňte si tělo, nejlépe namočením oděvu, dýchací cesty namočeným ručníkem, pokud je evakuační cesta zakouřená - vezměte si nejnutnější osobní věci( doklady, peníze, léky) - snažte se pomoci těm, kteří si pomoci nemohou - zajistěte odstranění překážek, které mohou omezit zásah záchranných jednotek

Požáry - poskytněte pomoc hasičům - důležité je, aby majitelé vícepodlažních bytů byli k dispozici jednotkám požární ochrany

Únik chemických látek Únik nebezpečné chemické látky do životního prostředí může znamenat vážné ohrožení životů a zdraví občanů nebo životního prostředí K úniku nebezpečných chemických látek může dojít z různých důvodů, a to především: následkem působení člověka: havárie způsobená ve výrobě, při skladování nebo nehodou při přepravě nebezpečné látky, vlivem přírodních účinků: k úniku látek dojde vlivem povodně, větru, sesuvem půdy apod., při teroristických útocích, následkem válečných operací

Únik chemických látek Zásady chování obyvatelstva při havárii s únikem nebezpečných chemických látek: Nepřibližovat se k místu havárie. Vyhledat vhodný úkryt. Místnost utěsnit. Připravit si prostředky improvizované ochrany nebo prostředky individuální ochrany. Provádět nebo připravit se na částečnou dekontaminaci. Poslech rozhlasu a televize. Jednat klidně a s rozvahou. Netelefonovat a neblokovat tak síť.

Únik chemických látek 9. Respektovat pokyny a nařízení složek IZS(integrovaného záchranného systému). 10. Vyvarovat se větší fyzické námahy. 11. Varování sousedů. 12. Připravit se na evakuaci včetně přípravy evakuačního zavazadla.

Další živelná ohrožení http://cs.wikipedia.org/wiki/Katastrofa Úkol pro žáky: 1. Na této adrese najde žák informace o dalších živelných katastrofách. Vybere si tři z uvedených katastrof a vysvětlí ostatním žákům ve třídě. 2. Žáci si za domácí úkol najdou aktuální článek o konkrétní živelné katastrofě v ČR nebo ve světě.

Zdroje http://www.mvcr.cz/clanek/chovani-obyvatelstva-v-pripade-havarie-s-unikem-nebezpecnych-chemickych-latek.aspx Co dělat…kapesní průvodce situacemi doma i v zahraničí. Praha: Centrum pro bezpečný stát, 2008. ISBN 978 – 80 – 904066 – 1 - 2