Rytíři Dějepis - 7. ročník Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RANÝ STŘEDOVĚK.
Advertisements

VY_32_Inovace_ICT2.4_3-59 Anotace
Předmět (Český jazyk – 7. ročník).
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Starověká Kréta 6. ročník.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Spartské Vojenství.
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Struktura literárního díla
Velkomoravská říše 7. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Galík, J.: PANORAMA ČESKÉ LITERATURY Bauer, A.: Čeština na dlani, přehled světové a české literatury.
Husitské zbraně 7. ročník.
RANÝ STŘEDOVĚK.
ERBY Heraldika.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Středověk, gotický sloh
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Paleolit 6. ročník.
RENESANCE 4.ročník Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Heraldika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
VY_32_INOVACE_ 18 - Rytířská kultura
Řecko-perské války 6. ročník.
Heraldika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová A.: První slova. Nakladatelství BUVIK, Bratislava, 1999.
Jagellonci 7. ročník.
Japonskočínští bojovníci
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
KNÍŽECÍ DRUŽINA A ŠLECHTA
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
III/2 XV A
Naše vlast Prvouka – 3. ročník
Starověká Palestina 6. ročník.
Úvod do vyučování dějepisu
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: M. Motlová: PRAHA známá i neznámá, Euromedia Group k. s., E. Obůrková: Výlety s dětmi v Praze.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
MY BODY Angličtina pro 3. ročník základní školy.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová A.: První slova. Nakladatelství BUVIK, Bratislava, 1999.
Osvobozené divadlo 9. ročník.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Jan Amos Komenský 8. ročník.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Augusta, P. a kol.: DĚJINY STŘEDOVĚKU A RANÉHO NOVOVĚKU – 2. DÍL – VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK. SPN.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
B ožena N ěmcová 8. ročník B ožena N ěmcová Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/
PRAVĚK 6. ročník.
Arabská říše 7. ročník.
Rytíři Lucie Sosnová, Kateřina Sirotková. Rytíř Rytíř (z německého Ritter, jezdec) je označení středověkého obrněného bojovníka na koni - válečníka šlechtického.
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: Rytířem snadno.
RYTÍŘI Vypracoval Štěpán Rakovič. Kdo vlastně byli rytíři Rytíři byli šlechtici, kteří bojovali na koních a často žili v hradech. Tento způsob života.
RANÝ STŘEDOVĚK. Úvod do středověku rozpad ŘŘ – neexistovala žádná ochrana hranic úpadek obchodu a řemesel, vzdělanosti a umění vznik nových států.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_04
Přemyslovští králové Vlastivěda 4. ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Rytíři Dějepis - 7. ročník Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Augusta, P. a kol.: DĚJINY STŘEDOVĚKU A RANÉHO NOVOVĚKU – 2. DÍL – VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK. SPN 1996. Tarnowski, W.: RYTÍŘI. Fraus 2005. Orel, J.: Rytíři. Fragment 2007.

Rytíři

Kdo to byl rytíř? jezdili na koni a bojovali, říkalo rytíři Před 1000 lety se mužům, kteří jezdili na koni a bojovali, říkalo rytíři (z německého Reiter = jezdec na koni, vzniklo Riter). Zpočátku to byli jenom pouze bojovníci, kteří měli převahu nad pěšáky, ale ve 13. století už rytíři hráli v západoevropské společnosti velmi důležitou roli.

Bojovali v armádě krále nebo šlechty. Za odměnu od nich dostávali půdu. Chránili také rolníky, kteří pracovali půdě (ti jim za to museli poskytovat své služby a část úrody). Protože rytíři bojovali v brnění, které jim zakrývalo celé tělo a obličej, vypadali všichni stejně.

Cesta rytíře Když se měl stát chlapec rytířem, začal v sedmi letech sloužit jako páže v domě některého z významných pánů. Učil se: pravidlům rytířské služby – být věrný, statečný, štědrý, vybraně se chovat a oblékat, tančit zacházení se zbraněmi - bojovat Když bylo chlapci 14 – 16 let, stával se panošem. Svého pána doprovázel na lov, do bitev, na turnaje. Po pěti letech (v 21 letech) mohl panoš být pasován na rytíře po vyznamenání v boji nebo na turnaji. Děvčata se rytířkami stát nemohla, ale některá se o to pokoušela.

Jaký měl rytíř být? Statečný být věrný svému králi Tělesně zdatný měl pomáhat slabším Čestný a spravedlivý dobrý křesťan

Co musel rytíř mít? koně meč loveckého psa dýku hrad nebo tvrz paní svého srdce dřevec štít ostruhy brnění praporec s erbem erb helmu s chocholkem v barvách znaku

Hlavní zaměstnání rytířů boj bitvy obrana země Na boj se cvičili: při honech rytířských turnajích (s dřevci na koních proti sobě se shazovali z koní)

Pasování Pasování na rytíře byl slavnostní obřad, který měl probíhat v kostele. Většinou se však odehrával přímo na bojišti před zahájením bitvy či po ní. Rytíře pasoval panovník nebo jeho zástupce (v českých zemích jen král). V raném středověku ale mohl rytíře pasovat kterýkoliv jiný rytíř. Mladý bojovník před tím, kdo ho pasoval, poklekl a přednesl předepsanou přísahu. Poté ho pasující lehce udeřil plochou stranou meče na obě ramena a předal přilbu, štít, ostruhy a připnul mu pás s mečem jako odznak rytířství (odtud pochází výraz pasování). Rytířská privilegia jsou např. vlastnictví dědičných pozemků, účastnili se volby panovníka, byli oslovováni statečný rytíři atd. Pasování na rytíře byl slavnostní obřad, který měl probíhat v kostele. Většinou se však odehrával přímo na bojišti před zahájením bitvy či po ní. Rytíře pasoval panovník nebo jeho zástupce (v českých zemích jen král). V ranném středověku ale mohl rytíře pasovat kterýkoliv jiný rytíř (příkladem je třeba rytíř Vilém le Maréchal, který pasoval na rytíře svého pána a následníka anglického trůnu mladého Jindřicha Mladíka). Mladý bojovník před tím, kdo ho pasoval, poklekl a přednesl předepsanou přísahu. Poté ho pasující lehce udeřil plochou stranou meče na obě ramena a předal přilbu, štít, ostruhy a připnul mu pás s mečem jako odznak rytířství (odtud pochází výraz pasování). Rytířská privilegia jsou např. vlastnictví dědičných pozemků, účastnili se volby panovníka, byli oslovování statečný rytíři atd. Předpokladem pro udělení rytířské hodnosti byl šlechtický původ. Čekatel musel předem prokázat svoji statečnost, pevnost v křesťanské víře, bezúhonnost. Pokud tyto podmínky splnil, uslyšel pak při obřadu pasování známou formuli: "Ve jménu Boha, svatého Michala a svatého Jiří, pasuji tě na rytíře!"

V lesku brnění náprsní krunýř- byl tvarován tak, aby se rány meče od něj odrážely nadloketník – válcovitý plech, který chránil horní část paže náloketník – chránil loket a nebránil pohybu rukavice- zhotovena z malých plíšků, aby se mohla ruka hýbat násteheník- chránil stehna, ale pouze zepředu nákolenice – velmi ohebné, aby rytíř mohl sedět na koni holenní brnění – chránilo holeně, ale pouze zepředu štít –na něm byl obyčejně namalovaný erb; dělí se na pole a figury. Heroldské figury dělí štít různými čarami na pole geometrických tvarů. Zobrazuje postavy, zvířata, rostliny a věci . Jsou – li pod štítem hesla, je to štít úplný helma – slouží proti silným úderům do hlavy , má – li chochol, říká se jí klenot

Heraldika - nauka o erbech rytíři oblečení do brnění byli těžko k poznání, proto měli na štítech svůj erb Erbovní pravidla: - rytíř směl používat pouze jeden erb - erby se dědily z otce na syna - erby byly jedinečné : jiná osoba nesměla mít stejný erb

Jaké zbraně rytíři používali? Rytíř bojoval s dvěma typy zbraní: jednou bodnou (kopí) jednou údernou (rovný meč) Dvě další účinné zbraně – oštěp a luk (používal pouze při lovu) kopí meč luk

KoNeC Tak co, už o mně něco víš?

Téma: Rytíři – 7. roč. Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)