Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu školy Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada č. 22 Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada 22 _ M, DUM č.8 Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika Název: Desetinná čísla – sčítání a odčítání pro 6. třídu Autor: Ing. Petra Antlová Stručná anotace: Stručné zopakování pojmu desetinné číslo a pravidel pro sčítání a odčítání desetinných čísel, procvičení těchto matematických operací; upevnění učiva porovnávání desetinných čísel zábavnou formou – odkrývání obrázku; tato prezentace současně pracuje s některými pojmy učiva Přírodopisu (Nižší živočichové) a Zeměpisu (planeta Země), se kterým se žáci v 6.ročníku také seznamují. Metodické zhodnocení: Pilotováno ve třídě 6.C, Petra Antlová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Desetinná čísla Sčítání a odčítání
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Jak vypadá desetinné číslo Skládá se z celé části, desetinné čárky, desetin, setin, tisícin, …. Skládá se z celé části, desetinné čárky, desetin, setin, tisícin, … , celá část desetinná čárka desetiny setiny tisíciny desetitisíciny
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Pravidla sčítání a odčítání des. čísel Je nezbytné dodržet správný zápis při písemném sčítání či odčítání: Je nezbytné dodržet správný zápis při písemném sčítání či odčítání: Řády jednotek, desítek, stovek, …. a též řády desetin, setin, tisícin, ….. musí být u všech sčítanců nebo menšenců a menšitelů přesně Řády jednotek, desítek, stovek, …. a též řády desetin, setin, tisícin, ….. musí být u všech sčítanců nebo menšenců a menšitelů přesně Menšenec a menšitel nesmí být zaměněn Sčítance můžeme libovolně sdružovat do skupin, součet se nezmění Součet nebo rozdíl v závorce má vždy přednost POD sebou
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Příklad 1: Napiš pod sebe a vypočítej 1. 0, 3 + 0, ,8 – 0,4 3. 2,5 + 5,5 4. 1,4 + 0, ,5 + 17,6 6. 8,2 – 2, ,45 – 27, ,2 – 0,8 9. 9, ,09 – 12,103
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Příklad 2 Seřaď výsledky z příkladu 1 od nejmenšího po největší. Seřaď výsledky z příkladu 1 od nejmenšího po největší. ____________________________________________________ Pokud jsi správně seřadil desetinná čísla dle velikosti, na následujícím snímku odkryješ obrázek Pokud jsi správně seřadil desetinná čísla dle velikosti, na následujícím snímku odkryješ obrázek
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová 0,59 1,7 11,1 1,4 42,1 8,4 8,0 5,7 5,394
3. Poznal jsi co je na obrázku? a) Do jaké říše patří tento organismus? b) Dokážeš ho dále zařadit do kmene a třídy? NIŽŠÍ ŽIVOČICHOVÉ, BEZOBRATLÍ Kmen: MĚKKÝŠI Třída: PLŽ OKRUŽÁKOVEC
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Příklad 4: Vypočítej 1. 24,5 – (12,6 + 3,2)2. (0, 3 + 0,7) + 0,8 3. 0,12+(0,501+3,28) 4. 7,5 – (3,3 + 1,6) 5. 0,18 + (2,4 – 1,6)6. 4,5 – (3,01+0,2) 7. (56,2 – 45,8) – 1,098. (38,45 – 27,35)+8, ,7 + (12,91 – 11,97)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Příklad 5 Seřaď výsledky z příkladu 4 od největší ho po nejmenší. Seřaď výsledky z příkladu 4 od největší ho po nejmenší. ____________________________________________________ Pokud jsi správně seřadil desetinná čísla dle velikosti, na následujícím snímku odkryješ obrázek Pokud jsi správně seřadil desetinná čísla dle velikosti, na následujícím snímku odkryješ obrázek
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová 8,7 2,6 9,31 1,8 0,98 19,55 3,901 1,29 3,64
6. Poznal jsi co je na obrázku? a) Co víš o postavení planety Země ve Sluneční soustavě?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Řešení: Příklad 1: 1. 0, ,4 3. 8,0 4. 1, ,1 6. 5, ,1 8. 8,4 9. 5,394 Příklad 2: 0,59; 1,4; 1,7; 5,394; 5,7; 8,0; 8,4; 11,1; 42,1 Příklad 3: Okružákovec a) Nižší živočichové, bezobratlí b) Měkkýši, plži Příklad 4: 1. 8,7 2. 1,8 3. 3, ,6 5. 0, , , , ,64 Příklad 5: 19,55; 9,31; 8,7; 3,901; 3,64; 2,6; 1,8; 1,29; 0,98 Příklad 6: Planeta Země a Slunce a) třetí planeta Sluneční soustavy nejblíže Slunci
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Citace: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: