NEŽIVÁ PŘÍRODA – VZDUCH Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_715_3TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu NEŽIVÁ PŘÍRODA – VZDUCH Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_715_3TR_PRV Číslo šablony III/2 Autor Jana Stolá, Mgr. Ročník 3. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Prvouka Téma Rozmanitost živé a neživé přírody Očekávaný výstup Žák si uvědomuje význam vzduchu pro život Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží žákům k výuce nového učiva Datum vytvoření Srpen 2013 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Složení vzduchu, proudění, vítr Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a kompetence řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní, klipart; Viz poslední snímek
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VZDUCH SLOŽENÍ VZDUCHU Vzduch je neživou součástí přírody, která se nachází všude kolem nás. Vzduch je bezbarvý plyn, který se skládá z dusíku, kyslíku, oxidu uhličitého, ostatních plynů a vodních par. Všechny živé organizmy jsou závislé na vzduchu, protože ho dýchají. Při dýchání odebírají ze vzduchu kyslík. Odpočívající osoba vdechne a vydechne v průměru asi 13x za minutu. DUSÍK KYSLÍK CO2 VODNÍ PÁRY OSTATNÍ PLYNY VZDUCH, KTERÝ VDECHUJEME, OBSAHUJE KYSLÍK. TEN SE V PLICÍCH UVOLŇUJE A PŘECHÁZÍ DO KRVE. VE VÝDECHU JE OXID UHLIČITÝ A DUSÍK.
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VZDUCH ZDROJ KYSLÍKU JEDINÝM ZDROJEM KYSLÍKU NA ZEMI JSOU ZELENÉ ROSTLINY. PŘI SVÉ VÝŽIVĚ , ZA SVITU DENNÍHO SVĚTLA, UVOLŇUJÍ DO VZDUCHU KYSLÍK. Oxid uhličitý Kyslík
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VZDUCH KDE VŠUDE JE VZDUCH? VZDUCH JE OBALEM NAŠÍ ZEMĚ. VZDUCH JE SOUČÁSTÍ PŮDY. VZDUCH JE OBSAŽEN V TĚLECH ČLOVĚKA, ŽIVOČICHŮ I ROSTLIN. RYBY PŘIJÍMAJÍ KYSLÍK, KTERÝ JE OBSAŽEN VE VODĚ. JAKÉ VLASTNOSTI MÁ VZDUCH? POKUD NEZAČNE VZDUCH RYCHLE PROUDIT V PODOBĚ VĚTRU, VZDUCH NEVNÍMÁME. VZDUCH MÁ URČITOU TEPLOTU, KTERÁ SE MĚNÍ. VZDUCH NEVIDÍME. VZDUCH MÁ SVOU HMOTNOST.
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VZDUCH JAK VZNIKÁ PROUDĚNÍ VZDUCHU? POHYB VZDUCHU VNÍMÁME JAKO VÍTR. VÍTR MÁ URČITOU RYCHLOST A URČITÝ SMĚR, NA KTERÝ PŮSOBÍ RŮZNÉ PŘEKÁŽKY – DOMY, KOPCE, HORY ATD. RYCHLOST, SÍLU A SMĚR VĚTRU MĚŘÍME PŘÍSTROJEM NAZÝVANÝM ANEMOMETR. PODLE RYCHLOSTI SE POHYB VZDUCHU OZNAČUJE JAKO: BEZVĚTŘÍ VÁNEK SLABÝ VÍTR MÍRNÝ VÍTR ČERSTVÝ VÍTR SILNÝ VÍTR PRUDKÝ VÍTR BOUŘLIVÝ VÍTR VICHŘICE ORKÁN TORNÁDO – větrný vír
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VZDUCH JAK NÁM VÍTR UKAZUJE SVOU SÍLU? pohání mlýny ohýbá stromy unáší balóny rozhání mraky třepetá vlajkami otáčí větrnými elektrárnami nese padáky suší prádlo popohání plachetnice vytváří vlny
ZDROJE Klipart Microsoft PowerPoint 2007 ŠTIKOVÁ, Věra. Prvouka 3, učebnice pro 3. ročník základní školy. Brno. Nakladatelství Nová škola, 2002. ISBN: 80-7289-044-1, str. 29 – 30