VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny
Postup Nejprve si připravíme základní směs chlorečnanu draselného a škrobu. Na laboratorních vahách si navážíme 4,5 gramu chlorečnanu draselného a stejné množství škrobu. Obě látky spolu opatrně a důkladně smísíme.
Dále si navážíme asi 3 gramy další látky, která určí barvu plamene, a opatrně smísíme s již hotovou směsí. Lze využít: uhličitan vápenatý – cihlově červený plamen dusičnan strontnatý – červený plamen dusičnan barnatý – zelený plamen chlorid měďnato-amonný – modrý plamen dusičnan lithný – karmínový plamen
Takto vzniklou směs tří látek vsypeme do železné misky a umístíme do digestoře. Pokus iniciujeme pomocí koncentrované kyseliny sírové. Její malé množství si nalijeme do menší kádinky. Dále vezmeme skleněnou tyčinku, kterou smočíme v kyselině. Tyčinkou poťukáme o směs v misce, čímž zahájíme chemickou reakci. Odstoupíme a pozorujeme průběh reakce.
Vysvětlení Kyselina sírová v prvním kroku reakce zreaguje s chlorečnanem draselným dle chemické rovnice: H2SO4 + 2 KClO3 K2SO4 + Cl2O5 +H2O
Vzniklý oxid chlorečný je silné oxidační činidlo a přítomnou organickou látku škrob okamžitě zapaluje. Barva plamene je způsobena návratem vybuzených elektronů atomů kovu do nižší energetické hladiny.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Datum vytvoření: 1.2.2013 Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_8A3 Jméno autora: Mgr. Martin Rolek Název práce: Barevné plameny Předmět: Chemie Ročník: kvinta osmiletého gymnázia, 1. ročník čtyřletého gymnázia Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: seznámit žáky s vlastnostmi chlorečnanu draselného Pomůcky: Poznámka: autorem videozáznamů je autor tohoto DUM Inovace: digitální zpracování pokusu