Autor: Mgr. Vladimír Drápal

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Poškození teplem, chladem, elektrickým proudem, chemikáliemi
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Neživá příroda – Slunce
Soustava opěrná – lebka
Př_151_Geologie_Činnost mořské vody
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Autor: Mgr. Helena Nováková
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Neživá příroda - vzduch
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
ÚRAZY TEPLEM A CHLADEM Mgr. Jana Volemanová.
Poruchy termoregulace, popálení, poleptání
Neživá příroda - vzduch
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Tepelná poranění Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_190_Biologiečlověka_Prvnípomocpřitepelnýchporaněních Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín,
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Hana Krajčová
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Placentálové – řád hmyzožravci
Autor: Mgr. Hana Krajčová
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Opakování – vesmír, sluneční soustava
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_94_Kožní soustava AUTOR: NADĚŽDA ČMELOVÁ ROČNÍK, DATUM: 8.,
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Př_136_Geologie_Petrologie
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Ch_094_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Železo, hliník
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
Autor: Mgr. Helena Nováková
Smysly člověka (všeobecně)
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Zlomeniny a poranění kloubů
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Savci – Riskni to! Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Zpracovala Mgr.Martina Novotná 2007
TEPELNÁ PORANĚNÍ Prezentaci Bc. Zuchové a Mgr. Novotné Ph. D
Akutní stavy u dětí popáleniny, přehřátí, podchlazení, omrzliny
Zdravá výživa Ch_078_Zdravá výživa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdraví PředmětZdravověda Tematický.
Akutní stavy u dětí popáleniny, přehřátí, podchlazení, omrzliny
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Vladimír Drápal Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Tepelná poranění Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_190_Biologiečlověka_Prvnípomocpřitepelnýchporaněních Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Tento digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků s poskytováním první pomoci při tepelných poraněních Materiál vysvětluje pojmy popáleniny prvního, druhého a třetího stupně, poleptání, omrzliny Je určen pro předmět přírodopis, 8.ročník. Tento materiál vznikl ze zápisů autora, který vycházel z učebnice: Černík,V., Bičík,V, Martinec,Z., Přírodopis 3: Biologie člověka se základy etologie a genetiky pro žáky základní školy (8. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1.vyd. Praha:SPN, 1998, ISBN 80-85937-97-2

Popáleniny Přehřátí Omrzliny Podchlazení Tepelná poranění Popáleniny Přehřátí Omrzliny Podchlazení

Popáleniny Popáleniny – vznik působením vysoké teploty na povrchu těla Zdroj – přímý plamen, horké tekutiny, elektrický proud, roztavené látky Následky – popáleniny velkého rozsahu ohrožují život tím, že se rychle rozvíjí šok, Důvod šoku - velká ztráty tekutin

Popáleniny 1. stupně Drobné popáleniny – vznikají převážně doma při žehlení, vaření, neopatrné manipulaci s teplou vodou Příznaky – zarudnutá kůže silná palčivá bolest První pomoc – chladíme proudem studené vody

Popáleniny II. stupně Vznik – polití vřelou vodou, popálení plamenem, opaření párou Příznaky – tvoří se puchýře - silná palčivá bolest - rozvoj šoku

První pomoc při popáleninách II.stupně První pomoc – zamezení dalšímu působení tepla ( svlečeme zasažení oblečení, sundáme ozdobné předměty) - oddělíme od sebe prsty – mezi ně vložíme sterilní obvaz nebo čistý kapesník Nikdy nepropichujeme puchýře! - provádíme protišoková opatření - voláme záchrannou službu

Popáleniny III. stupně Vznik – zasažení elektrickým proudem - úder blesku Příznaky – nejhlubší poškození - zničena kůže i podkoží - odumření tkáně, zuhelnatění - rána je necitlivá

První pomoc nechladíme (rána už nebolí) sterilně zakryjeme co nejrychleji voláme záchrannou službu

Přehřátí Vznik – přímé působení slunce - pobyt v přehřáté místnosti - nedostatečné větrání uvnitř místností - nedodržování pitného režimu Úžeh - vznik od slunce Úpal - vznik v nevětraných a přehřátých prostorách

Přehřátí Příznaky – únava - nevolnost - červené zbarvení kůže ( hlavně v obličeji) - velké pocení První pomoc – postiženého dáme do stínu a na čerstvý vzduch - studené obklady na čelo - vlažné nápoje (pouze zde můžeme podávat tekutiny)

Omrzliny Vznik – působení chladu na organizmus člověka Příznaky – málo citlivá kůže má bledou až fialovou barvu - při větších omrzlinách je kůže necitlivá, má puchýře a nažloutlou barvu První pomoc – omrzlé části zahřejeme tak, že je zabalíme do oblečení - voláme záchrannou službu Omrzliny nikdy netřeme sněhem!

Podchlazení Příznaky – únava - bledý obličej - tělesná teplota pod 35°C První pomoc – postiženému přidáme další vrstvu oblečení - přidáváme zdroj energie (teplý nápoj, sladké jídlo, NE alkohol - postiženého dopravíme do místnosti a postupně ho oteplujeme oteplování musí být postupné – mohlo by dojít k šoku

Opakování - otázky Vyjmenuj čtyři druhy tepelných poranění. Jak vznikají popáleniny? Kolik stupňů u popálenin registrujeme? Jak vzniká přehřátí? Jaký je rozdíl mezi úpalem a úžehem? Jak vznikají omrzliny? Jak poskytneme první pomoc při podchlazení?

Odpovědi na otázky 4 druhy tepelných poranění – popáleniny, přehřátí, omrzliny a podchlazení Vznik popálenin – působení vysoké teploty na povrch těla 3 stupně popálenin Přehřátí – vznik přímého působení slunce, pobyt v přehřáté místnosti, nedodržení pitného režimu Rozdíl je ve slově Úžeh – vznik od slunce Úpal – nevětrané a přehřáté prostory f) Omrzliny – vznik – působení chladu na organismus člověka g) První pomoc při podchlazení – přidáme oblečení, teplý zdroj energie (nápoj,sladké jídlo, ne alkohol….)

Použité zdroje KRONOMAN AT ENGLISH WIKIPEDIA. Hand2ndburn.jpg [online]. [cit. 8.6.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hand2ndburn.jpg DUNSTER, Ian. File:Wintertenen.jpg [online]. [cit. 1.4.2013]. Dostupný na WWW: . http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wintertenen.jpg DOC JAMES. Major-2nd-degree-burn.jpg [online]. [cit. 18.2.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Major-2nd-degree-burn.jpg WIKIMEDIA COMMONS. Sunburn.jpg [online]. [cit. 8.4.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sunburn.jpg SNICKERDO AT EN.WIKIPEDIA. Scaldburn.jpg [online]. [cit. 8.6.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Scaldburn.jpg CRAIG0927. -day-old-3rd-degree-burn.jpg [online]. [cit. 18. 5. 2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:8-day-old-3rd-degree-burn.jpg