Spalovací motory s pístem TEPELNÉ MOTORY 2 Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor Popis fází. (zapsat) Animace s popiskami jednotlivých částí motoru. Palivo - benzin
Sání – píst se pohybuje směrem do dolní úvrati (DÚ), přes sací ventil je nasávána pohonná směs. Komprese – píst se pohybuje směrem do horní úvrati (HÚ). Oba ventily jsou uzavřené. Nasátá směs zmenšuje svůj objem, zvětšuje tlak a teplotu. Těsně před horní úvratí je směs zapálena elektrickou jiskrou Expanze – oba ventily jsou uzavřené. Směs paliva a vzduchu zapálená elektrickou jiskrou shoří. V pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů. Ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci. Výfuk – píst se pohybuje směrem do HÚ. Výfukový ventil je otevřený. Spaliny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány do výfukového potrubí.
Vačky – náhon pístů Zážehová svíčka Sací ventil Výfukový ventil Píst Ojnice Kliková hřídel Olejová vana
Čím se liší vznětový motor? Jako palivo se používá nafta! Nemá zapalovací svíčku (pouze žhavení) Spalování probíhá za vyšších tlaků a teplot – odlišná pracovní charakteristika motoru
Odlišnosti v pracovních fázích Sání – přes sací ventil je nasáván pouze vzduch. Komprese – Těsně před horní úvratí je do válce vstříknuto palivo. Expanze –Směs paliva a vzduchu je zapálena samovznícením. Výfuk –Výfuk je rozdělen na dvě části. Výfuk volný – následuje ještě pře DÚ a výfuk nucený - vzniklý následkem vytlačování spalin pístem.
Dvoudobý zážehový motor Výfukové potrubí Přepouštěcí kanál Sací potrubí
Odlišnosti dvoutaktu: Palivem je směs benzin-olej Nemá ventily – snazší výroba Výbuch stihne jednou za otáčku Pracuje při vyšších otáčkách Vyrábí se i v provedení vznětovém
Srovnání pracovního cyklu 2T a 4T
Motor s rotujícím pístem - Wankel