Prokaryotická buňka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co to jsou mikroorganismy?
Advertisements

RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
Prokaryotická buňka VY-32-INOVACE-BIO-120
1.E Biologie.
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_597.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Jednobuněčné prokaryotní organismy
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
Buňka.
Jednobuněčné organismy s nepravým jádrem
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Přírodní látky Mgr. Lenka Fasorová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_526.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakteriální nemoci člověka
Bakterie.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
BAKTERIE.
Bakterie - nejstarší obyvatelé Země
Základní struktura živých organismů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_585.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
BUŇKA.
BAKTERIE.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Stavba lidského těla.
SINICE fotosyntetizující bakterie
ŽÍJÍ MEZI NÁMI BAKTERIE
BUŇKA.
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Chemické složení živých organismů
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
BUŇKA – základ všech živých organismů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bakterie.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bakterie Nikola Klaclová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Gabriela Černohorská 3.A
4. Buňky.
BAKTERIE.
Prokaryotická buňka.
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Prokaryotická buňka

prokaryotická buňka bakterie sinice Hlavní zástupci: velikost: pro (před), karyon (jádro), - tedy před jádrem Hlavní zástupci: bakterie sinice velikost: buňky velmi malé (1-2µm) tvar: kulovitý, tyčinkovitý

Tvary bakterií

stupeň organizace: nejjednodušší buňky Prokaryotické organismy jsou vždy tvořeny jen jednou buňkou (tzv. jednobuněčné). rozmnožování: dělením

Schéma prokaryotické buňky CYTOPLAZMA SLIZOVÉ POUZDRO NUKLEOID KAPSULA BUNĚČNÁ STĚNA CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA RIBOSOMY FIMBRIE BIČÍK

Funkce buněčné stěny Ochrana mechanická Ochrana chemická Udržuje vnitřní prostředí Udržuje tvar Permeabilní (plně propustná)

Základní cytoplazma vyplňuje prostor buňky funkce: vytváří prostředí pro metabolické děje, jsou v ní obsaženy organely (metabolismus = látková přeměna) Tvoří ji: neutrální vodný roztok anorganické látky (K, Mg, Ca, Cl, uhličitany, fosforečnany,...) organické látky (cukry, tuky, bílkoviny)

Jaderná hmota - nukleotid 1 bakteriální chromozóm, 1DNA- plazmid volně v plazmě, není obklopena jaderným obalem, chemicky holá molekula DNA (kruhová dvoušroubovice) 1000x delší DNA než sama buňka 20% objemu buňky fce: řízení, genetická informace (asi 3500genů)

Bakterie Obr. 8) tyčinkovité bakterie rodu Salmonella Obr. 9) mléčné bakterie rodu Lactobacillus

Výskyt bakterií Půda Vzduch Voda Živé organismy (člověk) Kolik bakterií má ve svém těle zdravý člověk ??

Bakterie a lidský organismus kůže – hlavně vlhká místa (třísla, podpaží, …) ústa, ústní dutina – teplo, vlhko, živí se bílkovinami ze slin laktobacily: z cukrů dělají kyselinu mléčnou > odvápnění zubní skloviny > vzniká zubní kaz) dýchací cesty - jen v horní části (nosohltan, průdušky), zachyceny sliznicí v nose, řasinkovým epitelem v průdušnici, ve zdravých plicích bakterie nejsou Střeva – největší množství Escherichia coli: kvasí cukry kvasné bakterie: zkvašují nestravitelné polysacharidy (celulóza) hnilobné bakterie: zpracovávají zbytky bílkovin)

Bakteriální nákazy přemnožení bakterií > zvýšení produktů jejich metabolismu > vzniká více jedů (toxinů) poranění > hnis († bílé krvinky) > bakterie zdroj nákazy: nemocný člověk, nemocné zvíře, bacilonosič šíření nákazy: přímo (pohlavní styk, polibek, kousnutí, ...) × nepřímo (kapénková infekce, půda, voda, potraviny, předměty denní potřeby,...) inkubační doba: doba od vniknutí infekce do propuknutí prvních příznaků choroby epidemie (hromadné rozšíření) × pandemie (celosvětové, celokontinentální rozšíření) × endemie (rozšíření pouze někde)

Likvidace bakterií sterilizace: odstranění všech živých organismů (vzniká sterilní prostředí) dezinfekce: usmrcení škodlivých mikroorganismů chemikáliemi antiseptika: sloučeniny, které jsou méně toxické, a přitom usmrcují patogenní bakterie

Využití bakterií v průmyslu využití při výrobě kyseliny mléčné (bakterie na ni kvasí sacharidy) využití při výrobě butanolu a acetonu (sacharidy > kyselina máselná > butanol, aceton) uplatňují se při zrání sýrů užívají se při kysaní mléka (jogurty, kefíry,...) např. r. Lactobacillus výroba některých vitaminů, antibiotik a AK součást nádrží čistíren odpadních vod (rozklad látek) genové inženýrství (využití plazmidů)

Sinice Planktonní druhy - tvorba „ vodního květu “ nashromáždění velké biomasy sinic na vodní hladině – květu“ Jedna z nejstarších skupin autotrofních organizmů. Existovala již v prekambriu (asi 3,5mld. let) Tvorba toxických metabolitů

Řetízková kolonie sinic

Sinice v přírodě

Stromatolity – nejstarší organismy, příbuzní sinic