Warum Germanistik studieren

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu EU Peníze školám ZŠ Domažlice Číslo a název šablony.
Exkursion in München.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_184 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Jitka Klauberová PředmětNěmecký.
Digitální učební materiál
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_196 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Jitka Klauberová PředmětNěmecký.
Digitální učební materiál
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_183 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Jitka Klauberová PředmětNěmecký.
Význam způsobových sloves, slovosled
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Německý jazyk Ročník:4.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Die schönsten Städte Deutschlands
VY_32_INOVACE_4C3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Eliška Ducháčová Wir üben deutsche Grammatik PASSIV.
6. LEKCE (6. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
9. LEKCE (9. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Berlin Autor: Mgr.Kostiuková Natalia.
Max Brod ( Ve středu 26. ledna 2011 byla odhalena pamětní deska spisovatele Maxe Broda na jeho rodném domě v Haštalské ulici 25 na pražském Starém Městě.
Lektion 1 Warum ich Deutsch lerne? (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Eva Pospíšilová.
D EUTSCHSPRACHIGE L ÄNDER PhDr. Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1. Kód DUMu: VY_32_INOVACE_2.NJ.14.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Tschechien – Schulsystem Autor: Mgr. Kostiuková N.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Berlin - Bilder Autor: Ing. Vladimíra Brumková.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_02 Schulsystem in der BRD TEMA:Reálie.
R E I S E N PhDr. Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.NJ.02 Číslo projektu:
S CHRITTE 2 L EKTION 10 B EIM A RZT - U LÉKAŘE Autor: Mgr.Marcela Smutková.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_167  Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Teplice Die Stadt, in der ich wohne. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III – Pozorka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ36 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Einkaufen VY_32_INOVACE_02-34 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Cvičení na podporu.
3.A, Gymnázium Šternberk, Er reiste in die Tschechische Republik seit Er besuchte Karlsbad, Teplice und Marienbad. Er liebte Karlsbad.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Feste und Bräuche – Weihnachten und Silvesterfeier Autor: Mgr. Kostiuková N.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
S CHRITTE 2 L EKTION 9 I N DER FREMDEN S TADT Autor: Mgr.Marcela Smutková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_154_Arbeitswelt Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
S CHRITTE 2 L EKTION 11 I N DER S TADT UNTERWEGS Autor: Mgr.Marcela Smutková.
Anotace: Německý jazyk pro 8. ročník
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.20_opakujeme_doplnujeme Datum : Ročník :
Arbeitslosigkeit. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_156 Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ53 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
U MWELTSCHUTZ PhDr Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.NJ.18 Číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaVedlejší.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_04 Berühmte deutsche Persönlichkeiten.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SŠ a VOŠ České Budějovice Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední škola a.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_152  Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Wiederholung 1.-3.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_05 Geschichte Deutschlands TEMA:Reálie.
U NSERE PARTNERSCHULE IN BAD E SSEN PhDr. Taťána Tonová.
Bevölkerung und politisches System Österreichs Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Německý jazyk - reálie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_02_BERLIN_VSTUP.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_03_STOLPERS.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Die Schweiz - Geschichte
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY
Němčina pro jazykové školy nově 1
Konjugation der Hilfsverben
Němčina pro jazykové školy nově 1
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Němčina pro jazykové školy nově 1
Tschechien – Schulsystem
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
KEUKENHOF, Niederlande
Transkript prezentace:

Warum Germanistik studieren Wie lebt man in der radikalen Relativität der Welt? Man nimmt nur das wahr, wofür man ein ausgeprägtes Sensorium hat, um die Dinge zu erfassen. Man studiert, um sich für die Wahrnehmung neuer Inhalte zu sensibilisieren, um das Wahrgenommene kontextualisieren zu können und den Kontext bei der Reflexion und Interpretation der Tatbestände anzuwenden. Menschen studieren Sprachen, um einzigartige Werke in der Originalsprache zu lesen. Das ist ein Liebesverhältnis, das ewig dauern kann. Nüchterner gesagt, brauchen Sie einen Raster von Schlüsseldaten und -erlebnissen, um mit ihren Gesprächspartnern mitdenken zu können.

Das internationale Festival DIVADLO in Plzeň brachte am 11. 9 Das internationale Festival DIVADLO in Plzeň brachte am 11.9.2014 zwei Inszenierungen von Massakern im Jahre 1945 Slovenské národné divadlo aus Bratislava stellte in dem Pilsner Nové divadlo das Stück der österreichsichen Nobelpreisträgerin Elfride Jelinek Rechnitz (Der Würgeengel). Regie: David Jařab Die Pressburger Aufführung wurde auf dem Festival Nová dráma mit dem Grand prix ausgezeichnet. Kurz, bevor die Rote Armee Rechnitz erreichte, gab es eine Untergangsfeier lokaler Nazi- Größen, die 200 Opfer hatte.

Jelinek: Rechnitz (David Jařab) „Viete čo, príďte zajtra, možno potom budete počuť.“

Was geschah in auf im burgenländischen Rechnitz In den letzten Tagen des Zweiten Weltkriegs wurden ungarische Juden nach Burg transportiert, um bei der Errichtung des so genannten Südostwalls Hitlers eingesetzt zu werden. Etwa 200 von ihnen, die wegen Erschöpfung oder Krankheiten nicht mehr arbeiten konnten, wurden nach Rechnitz an die ungarische Grenze zurückgeschickt und dort in der Nacht vom 24. auf den 25. März 1945 beim Massaker von Rechnitz ermordet. 2008 erschien das Buch Die Thyssen- Dynastie: Die Wahrheit hinter dem Mythos von David R Litchfield, Caroline Schmitz und Karl Laschulz im assoverlag erschien. Ist die reißerische Version von Litchfield nicht nur ein kommerzielles Ereignis?

Täter Gräfin Margit von Batthyány, geborene Thyssen- Bornemisza, gab für die SS und die Gestapo im Ort auf dem Schloss ein Fest, das sogenannte „Gefolgschaftsfest“. Der Rechnitzer NSDAP- Ortsgruppenleiter Franz Podezin schlug den betrunkenen Festgästen vor, die 200 Juden zu töten. Als Ermittlungen nach 1945 begannen, wurden die Zeugen liquidiert, Podezin konnte nach Südafrika flüchten, die Gräfin widmete sich der Pferdezucht in Schweiz.

Divadlo VOSTO5,Regisseur JiříHavelka, über den Massaker in Dobronín und dem Nachbarsdorf Bergersdorf / Kamenná Bergersdorf lieferte eine besonders hohe Zahl der Mitglieder der Waffen SS und wurde deshalb ausgezeichnet. Gottlieb Berger, ein Obergruppenführer SS, besuchte es persönlich. Die Tschechen rächten sich 1945 an den Bewohnern des Nachbardorfes, dessen waffenfähige Männer inzwischen gefallen oder gerade in de Kriegsgefangenschaft waren. https://www.youtube.com/watch?v=wBUIPZxYC48

Theater in einem Gasthaus als Sonde in die Mentalität eines Dorfes Der Theatertext stammt von Jiří Havelka, einem gebürtigen Iglauer, und dem Dramaturgen des Dejvické divadlo Karel František Tománek, einem gebürtigen Aussiger. Das Stück spielt an drei Tagen: dem Tag der Eröffnung der Sokol-Turnhalle in Dobronín im Jahre 1923, dann am ersten Ball nach dem Zweiten Weltkrieg, während dessen es zum Massaker der deutschen Nachbarn kommt (Die Männer sind nach dem Massaker auf den Ball zurückgekehrt und haben weiter den Sieg über Hitler- Deutschland gefeiert), und dann während der gegenwärtigen Debatten 2012, ob die Opfer aus Bergersdorf ein Kreuz über dem Massengrab haben dürfen.

Das Team von Jiří Havelka Schauspieler: Ján Sedal, Marie Ludvíková, Sängerin: Monika Načeva, Es tanzten Halka Třešňáková, Daniela Voráčková und Dora Sulženko Hoštová Es spielte die Kapelle Sto zvířat, deren Sänger Jan Kalina auch die Musik schrieb. Was unterscheidet das Stück von einem Dokumentartheater? Havelka geht es um die Nachvollziehbarkeit der Ereignisse und ein starkes Erlebnis des Zuschauers. Politische Diskussionen solle man einem anderen Medium überlassen, z. B. einer Fernseh-Debatte oder einem Seminar an der Hochschule.

Hat das Bewusstsein der Verwicklungen der Geschichte des 20 Hat das Bewusstsein der Verwicklungen der Geschichte des 20. Jh mit unserem Studium etwas zu tun? „Nejde o hledání viníků či analyzování příčin, nýbrž o paměť jednoho místa. Jde o příběh malého městečka, kde se zdánlivě zastavil čas. Jedna hospoda, jedna událost a lidé, kteří by rádi zapomněli. Ale ono to bohužel nejde,“ Jiří Havelka. Der Untertitel lautet „Lidé se mění, dechovka zůstává.“

Jan Kalina und Sto zvířat DOBRODÍN, DOBRODÍN, STOJÍ V ŠIRÉM POLI DOBRODÍN, DOBRODÍN, TAK MĚ MILÁ POLIB KDYŽ SE PRÁCE PĚKNĚ DAŘÍ ČEŠI S NĚMCI HOSPODAŘÍ DOBRODÍN, DOBRODÍN, TAM NEBÝVÁ NIKDY SPLÍN II. (1945) DOBRODÍN, DOBRODÍN, STOJÍ V ŠIRÉM POLI DOBRODÍN, DOBRODÍN SRDÍČKO MĚ BOLÍ KDYŽ SE CHLAPCI Z VOJNY VRÁTÍ NENÍ VŠECHNO JENOM ZLATÝ DOBRODÍN, DOBRODÍN, JE TU CEJTIT ČERNEJ DÝM

Dobronín III. (2011) DOBRODÍN, DOBRODÍN, STOJÍ V ŠIRÉM POLI DOBRODÍN, DOBRODÍN, KŘÍŽE NEPOVOLÍ KDYŽ JSOU RÁNY OTEVŘENÉ ENŠULDIGUNG A NÉ, ŽE NÉ DOBRODÍN, DOBRODÍN, NA VESNICI LEŽÍ STÍN

Lenka Dombrovská: Velkostatkář Niebler, který na stavbu nového sálu [sokolovny 1923] výrazně přispěl a který bude o dvacet let později – ve třetím obraze – lynčován. I když ne před zraky diváků, inscenace končí odchodem skupiny mužů z hospody a odnesením fotografie ze slavnostního otevření – Možná bychom ji měli donést Nieblerovi… Druhým je Krautzinger – v prvním obraze poslední pamětník. Jeho otec, vůdce celé akce, ho v květnu roku 1945 vyzval, aby hrál při masakru na klarinet. V posledním obraze je chlapcem, který se nechtě připojí a vyřkne větu: od té doby nesnáším dechovku. Větu, která v sobě nese i další význam – od té doby nesnášíme Němce…

Das geteilte Dorf Miroslav Mareš hat eine Strafanzeige erstattet. Von einem Niebler-Verwandten bekam er eine Karte, dank der auf der Wiese Budínka die Kriminalpolzei sechs verscharrte Leichen fand. „Robert Kautzinger, der Anführer der „Rächer“ vom 19. Mai 1945, ein Glas- arbeiter aus Schützendorf/ Střelecká, einem Teil von Dobronín, betrieb dann in Kamenná das Gasthaus von Polzer. Einige Bewohner sind überzeugt, dass die Deutschen als Denunzianten zu Recht getötet wurden.

Verdecken uns diese Gräueltaten nicht den Blick auf den Rest der deutschen Geschichte und Kultur? Was sind für Sie spannende Fragen, denen wir als Brünner Germanisten nachgehen sollten? Deutsche Firmen haben als Kommu- nikationssprache oft Englisch. Wozu sollten ihre Mitarbeiter doch Deutsch lernen?

Unternehmen mit deutscher Beteiligung in Tschechien Unternehmen aus deutschsprachigen Ländern (nach dem umsatz von 2010): 1: Škoda Auto: 27.680 Mitarbeiter 3: RWE Transgas: 8.000 13: Barum Continental: keine Angaben 14: E.ON Energie 21: Kaufland Česká republika 23: Makro Cash & Carry ČR 26: Siemens Group ČR 27: T-Mobile Czech Republic 30: OMV Česká republika

Deutsche Unternehmen in Tschechien 33: Penny Market CR 34: Globus ČR 37: Billa CR 721,6 38: RWE Energie 42: Lidl Česká republika 44: Bosch Diesel 48: Strabag CR In der Liste der Deutsch-tschechischen Industrie- und Handelskammer sind die Kontaktdaten von mehr als 1.200 Unternehmen mit deutscher Beteiligung in Tschechien enthalten. Das Material kostet allerding 75 EURO. 600 Mitgliederfirmen.

Außenhandel mit ausgewählten Staaten in Millionen CZK Stát 2011 2012 Německo 1 616 651 1 665 809 Rakousko 219 199 230 158 Ruská fed. 235 608 272 925 Slovensko 410 623 444 548

Fremdenverkehr (2009-2012) Übernachtungen Export Deutschland, 22%, 5,9 Millionen Gäste, Österreich, 5%, 1,3 Mill. Gäste Russland, 1,9 Mill. Gäste, die aber länger bleiben Export Tschechiens im Jahre 2010: Deutschland 31.91% Die Slowakei 8,77% Österreich 4,46% Russland 2,68%

Absolventen der Germanistik arbeiten als Lehrer (auch mit dem Gewerbeschein mit Kunden auf dem Skype), Assistentinnen/ Sekretärinnen, Bibliothekare, in Call-Zentralen (IBM, Lufthansa), in der Auslandsabteilung des Magistrats. Diplomaten, Journalisten, Verlagslektoren oder Theaterdirektoren sind nur Ausnahmen. Einige etablierten sich als Übersetzer, aber dann reicht eine Sprache meistens nicht. 35% der Absolventen der Phil. Fak. arbeitet nicht in dem Fach, das sie studiert haben und mehr als ein Viertel muss noch einen Nebenjob haben, um dem Geld auszukommen.

Sprachliche Korrekturen Das Angebot von Petra Přečková scheint mir übertrieben hoch: Pravopisná a gramatická korektura 1 normostrana: 48 Kč Korektura včetně stylistické úpravy 1 normostrana: 78 Kč Korektura textu v .pdf, .html apod. Za každou normostranu + 10 Kč Expresní jazyková korektura Do 12 hodin: za každou normostranu + 20 Kč Do 24 hodin: za každou normostranu + 10 Kč