CAN Bus and its Applications in Vehicles

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
The Controller Area Network - CAN Sériový komunikační protokol s podporou distribuovaného řízení v reálném čase.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Vestavné mikropočítačové systémy
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public 1 Version 4.0 OSI Physical Layer Network Fundamentals – Chapter 8.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
1 / 2X36DSA 2005The complexity of different algorithms varies: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log 2 (n)), … Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log.
Transport (8. ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Tutorial: Physics Topic: Spring-mounting Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Tutorial: Physics Topic: Cooling engine system Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Tutorial: Physics Topic: Catalyst Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
Tutorial: Physics Topic: Alternator Prepared by: RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
Computer visualization of relational database in www environment Radek Horáček Supervisor: ing. J. Blažej,Phd. Bachelor Thesis, Department of Physical.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Internet publishing HTML documents writing basics Petr Zámostný room: A-72a phone.: 4222
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Traffic Rules, Principles of Safe Driving, Safety Features (Pravidla silničního provozu, zásady bezpečnosti silničního provozu, prostředky aktivní a pasivní.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Chytrá volba pro podnikání René Keyzlar Operator Channel Lead 1/3/2012.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 COVER LETTER Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Pavlína Berčíková NÁZEV:Travelling TÉMATICKÝ CELEK:Receptivní.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Sběrnice CAN (Controller Area Network) Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická a vyšší odborná skola.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Živá fáze.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Introduction to MS Dynamics NAV (Return Management)
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Introduction to MS Dynamics NAV (ATP_CTP)
Prognóza Exportu Raiffeisenbank a Asociace exportérů Praha
Transkript prezentace:

CAN Bus and its Applications in Vehicles J. Novák Czech Technical University in Prague Faculty of Electrical Engineering Dept. Of Measurement

Distributed Systems in Vehicles CAN LIN MOST Byteflight D2B K-line … FlexRay

Application Areas of Distributed Systems in Vehicles – Power Train Communicating units engine, brake, gear, ABS/ESP steering wheel position, steering booster light control, damper … High-speed and reliability are required running only when the ignition is on in future the technologies for X by wire will be applied Today standards CAN (high-speed) Byteflight Future: the FlexRay standard

Application Areas of Distributed Systems in Vehicles – Comfort Functions Communicating units seat position control, mirrors control, windows control air condition, vehicle top, tires pressure control, parking assistant wiper control, door control … Lower-speed is enough Low-power mode is required units wake-up by data transmission running also when ignition is off Today standards CAN (low-speed) LIN

Application Areas of Distributed Systems in Vehicles – Infotainment and Telematics Communicating units sound system, CD player, changer, tuner TV set, mobile phone, navigation inter-vehicle communication, traffic info reception … Different communication speeds low speed for control transfers high speed for user data transfers (audio, video) Low power mode required unit wake-up by data communication running if ignition is off Today standards CAN (low-speed) MOST

Application Areas of Distributed Systems in Vehicles – Diagnostics Communicating units all (use their native interface) … Different interfaces today often so called K-line with diagnostics protocols gateway unit often translates diagnostics protocols of particular ECUs in future the wireless diagnostics is expected using bluetooth ??? … security is the issue

CAN and ISO-OSI Model Physical layer Link Layer = CAN transmission line parameters, signaling levels, transmission speed, … Link Layer = CAN medium access control frame coding and decoding addressing data security error states behavior

CAN and ISO-OSI Model Application layer defines the data content of link layers frames defines when (under which conditions) the frames are transmitted in automotive industry there are only company standards standards do exist for diagnostics Application protocols are defined e.g. in industrial automation field (CANopen) effort to use them in vehicles too

CAN and ISO-OSI Model Inter-layer communication each protocol layer adds some information that allows the layer protocols to provide the required service for the layer above

CAN – Physical Layer Requirements The basic requirement for the physical layer is to provide so called wired OR functionality Two basic signaling levels recessive dominant available e.g. in fiber optics

CAN – Link Layer, MAC and LLC MAC – Medium Access Control provides the physical channel access for the units, prevents destructive collisions provides priority transmission implements the channel coding provides the data security by means of CRC check solves high error rate problem for particular nodes in network provides mechanism for acknowledgement of correctly received frames LLC – Logical Link Control allows filtering of received frames solves the overload condition

CAN – Communication Principle All nodes within the systems are equal (from the communication point of view) – peer to peer Frames, (sometimes called messages) are broadcasted into the network and received by all nodes simultaneously There is no node oriented addressing frame always starts with identifier, which must provide a unique frame content identification In case the frame is received correctly by receiving nodes, the acknowledge is sent to the transmitting node In case there is an error detected during the transmission, the error identification sequence is sent and frame has to be transmitted again

CAN – Medium Access Control Any node can start transmitting only if the bus idle state is detected In case that more than one node start transmitting simultaneously there is no physical contention on the bus, as the dominant bit transmission „beats“ the recessive one Each node receives back the transmitted bit value if a node transmitting the recessive bit value receives back the dominant bus state, it stops transmitting immediately This method is called CSMA/CR Carrier Sense Multiple Access with Collision Resolution sometimes it is also less correctly called CSMA/CA (…Collision Avoidance)

CAN – Medium Access Control 3 nodes start transmitting simultaneously Start of Frame (SOF) bit is always dominant 11 bits of identifier follow identifier must be unique within the system

CAN – Frame Identifier Identifies the frame content It is not the sender nor the receiver address usually one node transmits frames with different identifiers each node receives frames with identifiers it is interested in Identifier must be unique within the system two different nodes are not allowed to transmit frame with the same identifier (because of arbitration) In case the information source redundancy is required, identifiers usually differ in low significant bit Identifier is transmitted from the most significant bit log. 0 is transmitted as a dominant state, log. 1 as a recessive the lower identifier value, the higher frame priority

CAN – Frame Format Current standard version is CAN 2.0 Bosch, 1990 it defines only the link layer protocol there are two parts (variants) A and B CAN2.0A is backward compatible with older CAN versions, it uses 11-bit identifier CAN2.0B defines two data frame types – standard and extended standard frame offers 11-bit identifier extended frame offers 29-bit identifier Accepted as ISO11898-1 standard next standard parts define the physical layer protocols too

CAN – Frame Format 4 frame types are defined data frame used for data transfer variable length (0 – 8 data bytes) remote request frame used to request the data frame with the same identifier it contains no data error frame consists of six consequent dominant or recessive bits it is transmitted to indicate the error overload frame the same format like the error frame nodes transmit it to delay the next data frame transmission

CAN 2.0A – Data Frame Format bus idle – recessive state SOF – start of frame arbitration field (identifier + RTR bit) control field (dedicated bits + data length) Both dedicated bits have a dominant value data (0 – 8 bytes) CRC (15-bit CRC, 1 recessive bit as a delimiter) acknowledge (1 bit acknowledge, 1 bit delimiter) end of frame (7 recessive bits) inter-frame space (3 recessive bits)

CAN 2.0B – Standard Data Frame Format In fact the same like CAN 2.0A frame format Only the formal difference bit r1 name changed to IDE (identifier extended) The IDE bit is always dominant in a standard data frame

CAN 2.0B – Extended Data Frame Format Allows higher number of frames in particular system RTR bit is replaced by SRR bit (substitute remote request) always recessive IDE bit is always recessive standard frame with the same first 11 bits of identifier has higher priority Following 18 identifier bits are used for arbitration among extended frames only CAN controllers provide either active or passive compatibility with CAN2.0B

CAN 2.0A – RTR Frame Format RTR bit is always recessive RTR frame identifier is the same like the data frame identifier which transmission is requested RTR frame has lower priority than the data frame with the same identifier do you know WHY ??? Data length is always 0 Similarly it exists an extended RTR frame format according to the CAN 2.0B

CAN – Error Frame Format Error frame consists of six dominant or recessive bits it depends on error state of the node which transmits it It is transmitted by the node (-s) that detect (-s) any communication error it result in an immediate transmission stop and its later repetition this is all controlled by the controller (implemented in silicon), not by application software

CAN – Overload Frame Format Overload frame consists of six dominant bits Its transmission is requested by the receiver in order to delay the transmission of a next data frame indicate a detection of a dominant value in a last bit of the end of frame field or in first two bits of inter-frame space Its occurrence does not mean an error previous frame is not retransmitted Today controllers do not use it to delay the next transmission – they are fast enough

CAN – Error Detection Several simultaneously used mechanisms: Monitoring transmitter receives back the bus state and if it detects a different value, its behavior is: in case it detects a dominant bus state within the arbitration field while transmitting the recessive one, it stops transmitting in case it detects a recessive bus state within the arbitration field while transmitting the dominant one, or if it detects anywhere else (excluding the ACK bit) opposite bus state than that one it is currently transmitting, it sends the error frame CRC (Cyclic Redundancy Check) in case the locally evaluated CRC is different from the received one, the error frame is transmitted

CAN – Error Detection Bit stuffing transmitter transmits particular bits using NRZ (not return to zero) coding if there is a sequence of 5 consecutive bits of the same level, one bit of the opposite level is inserted during the reception an inverse process takes place, it means after five received bits of the same level the next bit must be of the opposite level (check) and it is known it is an inserted bit – it is thus removed

CAN – Bit Stuffing Error frame transmission violates bit stuffing rule all nodes thus detect the error it is thus ensured that the frame is received either by all nodes or by no node data consistency

CAN – Error Detection Frame format check Frame receive acknowledge some bits have predefined level CRC or ACK delimiters are always recessive end of frame field is whole recessive if there is a dominant bit detected, an error frame is sent data length field can contain value higher than 8 length of 8 is expected error frame is not sent Frame receive acknowledge by the dominant level in the ACK bit if there is no acknowledge, transmitting node sends an error frame data frame transmission is repeated

CAN – Node Error States One node encountering communication problems could block complete communication within the system it detects an error in each received frame and transmits an error frame it is necessary to limit this possibility There are two so called error counters in each CAN controller (and thus in each network node) one for errors during transmission, one during reception at the beginning they are reset if there is an error during transmission, transmission error counter value is increased, the same is tru for reception If the transmission or reception have passed without error, the respective value is decremented (up to zero) According to the error counters values particular node is in one of three error states

CAN – Node Error States Error active value of each of both error counters has to be lower than 128 in case the error is detected during the frame transmission or reception, an active error flag (6 consecutive dominant bits) is generated it breaks communication and all other nodes within the system detect error as well the number the respective error counter is increased (0, 1 or 8) depends on the error context, it means the situation and conditions of error detection if any of error counters reaches the value higher than 127, the respective node goes into the error passive state

CAN – Node Error States Error passive the value of at least one error counter is higher than 127 if the node detects communication error, it generates a passive error flag (6 consecutive recessive bits) if the error passive node is the only one who detects error (probably incorrectly), the communication is not broken and can be finished and acknowledged by other nodes in case of successful reception the respective counter is either decremented (if its value was lower than 128) or set between 119 and 127 (if its value was higher 127) if the values of both counters fall under 128, the node goes back to error active state if the value of transmission error counter gets over 255, the controller enters bus-off state

CAN – Node Error States Bus-off state transmission error counter value is higher than 255 reception error counter value has no influence on entering into the bus-off state bus-off node is completely disconnected from the network (logical not physical disconnect) it is not possible to transmit frames nor to influence the bus communication by any way (no ACK, error frame..) reception is possible (depends on implementation) from the point of view of other nodes the bus-off node disappears from the network (like switched off) to leave the bus-off state only the controller hardware or software reset is available then after the detection of 128 recessive 11-bit sequences the controller enters an error active state incorrect software implementation can make global problems in communication

CAN – Error States Servicing CAN controller Status register usually contains: Error warning flag set if any error counter reaches some limit usually 96 sometimes this limit can be preset controller can generate an interrupt service request application software (node firmware) may or may not service this event Error passive flag set by entering the error passive state interrupt service request possible Application software should také into account possible data inconsistency within the local node and the rest of a network Bus-off flag controller reinitialization is necessary

CAN – Persisting communication problems It always depends on the error type, direction of communication (reception, transmission) where it takes place as well as the physical layer protocol version e.g. tolerance to some shorts Fatal errors (e.g. Short connection of both CAN lines to ground) always finishes in bus-off state only in case the node tries to transmits The node which is alone in the network (or disconnected by cable interrupt), enters after 16 unacknowledged frame transmissions into an error passive state If the software service of error states is not correctly implemented, serious communication problems may occur Under the standard conditions all nodes within the system are in the error active state and there are no error frames generated

CAN – Physical Layer Standards CAN standard (Bosch) defines the link layer protocol only It is also standardized by ISO as ISO11898-1 Physical layers are defined in standards ISO11898-2 high-speed CAN up to 1 Mbit/s and ISO11898-3 low-speed CAN up to 125 kbit/s particular fault tolerance Both these physical standards are widely used in today vehicles For trucks there are othe standards available with higher degree of immunity They are all defined as SAE standards too

CAN – ISO11898-2 Physical Layer Bus structure with terminators Line impedance of 120 ohm Communication speed up to 1 Mbit/s Differential signaling (logical level defined by voltage difference) CAN_H and CAN_L lines

CAN – ISO11898-2 Physical Layer The recessive level is provided by terminators and „wake“ voltage sources in transceivers CAN_H – CAN_L difference is near 0 The dominant state is driven by the transceiver CAN_H – CAN_L difference is about 2 volts

CAN – ISO11898-2 Physical Layer The transceiver contains the temperature, short circuit and ESD protection Low load in power off state Some offer low power states

CAN – ISO11898-3 Physical Layer Bus structure Sleep mode with remote wake-up by CAN communication Communication speed up to 125 kbit/s Differential signaling

CAN – ISO11898-3 Physical Layer Particular fault tolerance, transceiver enters so called single wire mode CAN_H or CAN_L wire broken short connection of CAN_H or CAN_L to ground short connection of CAN_H or CAN_L to +5V short connection of CAN_H or CAN_L to +12V short connection of CAN_H to CAN_L Single wire mode is indicated by the transceiver output after the fault is removed transceiver automatically enters standard two wire mode

CAN – ISO11898-3 Physical Layer RTH and RTL resistors provide termination their values depend on number of nodes in system Transceiver supports node wake-up when the CAN activity is examined, or by he local signal Sleep mode is controlled by the local microprocessor if the whole bus is in sleep (low power) mode, CAN_H voltage is near 0 and CAN_L voltage is near the battery one

CAN – Immunity to External Disturbances Information is transferred by the voltage difference if both wires are close the induced disturbance is the same, difference stays the same the absolute value of the induced disturbance can be further decrease with utilization of twisted pair wire

CAN – Transmission Timing všechny uzly v síti musí mít nastavenu shodnou nominální přenosovou rychlost skutečné rychlosti se mírně liší (tolerance oscilátorů) vzhledem k faktu, že v průběhu arbitráže může vysílat více uzlů najednou, že arbitráž probíhá bit po bitu a že šíření informace z jednoho uzlu do druhého je zatíženo zpožděním (budič – vedení – přijímač), je třeba: kompenzace statických zpoždění průběžné synchronizace kvůli odchylkám oscilátorů

CAN – časování komunikace příklad „současného“ vysílání dvou uzlů maximální zpoždění, s nímž je nutno počítat, je dáno dvojnásobkem zpoždění řetězce budič, vedení, přijímač

CAN – časování komunikace konstrukce délky bitu programovatelná dělička generuje signál s délkou označovanou jako časové kvantum z celistvého počtu časových kvant je poté složen bitový interval

CAN – časování komunikace bitový interval se skládá z 8 až 25 časových kvant, která jsou rozdělena do 4 segmentů synchronizační segment je dlouhý 1 časové kvantum „propagation“ segment slouží ke kompenzaci zpoždění mezi uzly „phase buffer“ segmenty 1 a 2 určují bod, kde řadič vzorkuje, zda je na sběrnici recesivní či dominantní úroveň

CAN – časování komunikace na začátku rámce dochází k tzv. tvrdé synchronizaci (hard synchronization) sběrnice je vzorkována s periodou časového kvanta je-li detekován přechod z recesivní do dominantní úrovně, pak je dané časové kvantum považováno za synchronizační segment v průběhu vysílání rámce dochází k resynchronizaci délka „phase buffer“ segmentů je měněna podle detekovaných hran tak, aby hrany vždy spadaly do synchronizačního segmentu jednotlivých bitů využívá se pouze přechodů z recesivní do dominantní úrovně velikost synchronizačního skoku je omezena časový rozdíl mezi očekávaným a skutečným výskytem hrany se nazývá fázovou chybou dvě varianty resynchronizace podle znaménka fáz. chyby

CAN – časování komunikace při kladné fázové chybě je „phase buffer 1“ segment prodloužen ak, aby byl bod vzorkování správně zpožděn za příchozí hranou signálu dojde vlastně k „dočasnému zpomalení“ taktu

CAN – časování komunikace při záporné fázové chybě je „phase buffer 2“ segment zkrácen tak, aby byl příslušná hrana signálu ležela v synchronizačním segmentu následujícího bitu dojde vlastně k „dočasnému zrychlení“ taktu

CAN – časování komunikace z doposud uvedeného vyplývá, že maximální délka sběrnice závisí na přenosové rychlosti musí být kompenzováno zpoždění

CAN – měření parametrů fyzické vrstvy úrovně signálů rychlosti hran osciloskop rychlosti hran hodnoty terminátorů multimetr, osciloskop přenosová rychlost pozice vzorkovacího bodu v bitu vyžaduje specielní přístrojové vybavení není třeba, pokud je k dispozici zdrojový kód firmware jednotky

CAN – měření parametrů spojové vrstvy lze spoléhat na správnost implementace v řadiči důležité jsou správné reakce firmware na výskyt chybových stavů při bus-off stavu nelze jednoduše zinicializovat řadič a spoléhat na to, že se jednalo o náhodu obvykle stačí osciloskop na definované vynucení bus-off stavu je třeba specielní přístroj

CAN – měření parametrů zápisy do chybových pamětí CAN  fyzický výstup aplikační vrstvy vysílání rámců se správnou periodou a obsahem za všech okolností důležité jsou správné reakce firmware na výskyt chybových stavů zápisy do chybových pamětí testování jednotky od vstupů k výstupům (hardware in the loop) CAN  fyzický výstup fyzický vstup  CAN aplikační testy závisí na typu jednotky, aplikačních protokolech apod. automobilky obvykle přesně definují požadavky testů a testovací procedury dle povahy aplikačních testů je obvykle nezbytný analyzátor a generátor rámců v sestavě s osciloskopem, případně multimetrem a funkčním generátorem

CAN – aktivní a pasivní monitoring pro většinu aplikačních měření na CANu postačí monitoring komunikace v síti aktivní monitoring spočívá v plném začlenění monitorovacího uzlu do komunikace v síti, včetně generování potvrzení, chybových rámců a případné účasti v arbitráži jediná možnost, pokud je měřený uzel jediný v síti pasivní monitoring spočívá v pouhém odposlechu komunikace bez zásahu do ní nelze vysílat některé řadiče (např. SJA1000) podporují oba režimy další využití je pro automatickou detekci přenosové rychlosti řadič, který pasivní režim nepodporuje, lze pro jeho podporu snadno doplnit jednoduchou logikou, která zabrání vysílání na sběrnici, ale umožní zpětný příjem vysílaných dat