registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809. 2. října 2012 VY_32_INOVACE_160103_Barevne_systemy_DUM Barevné systémy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.
Barevné modely umožňují programům a zařízením ukládat barvy a pracovat s nimi. Barevné modely se pokoušejí vyjádřit co největší množství barev, které vnímá lidské oko, pomocí několika základních barev a parametrů. Každá barva je definována číslem.
RGB CMY (CMYK) HSB (HSV) POKRAČUJ
Red Green Blue Barevný model RGB patří mezi základní modely a používá se nejčastěji při zobrazování na monitorech a projektorech. U tohoto modelu je každá výsledná barva dána smícháním odstínů ČERVENÉ, ZELENÉ A MODRÉ. Každá barva se popisuje podle barevné hloubky jako určitý počet bitů. Pro 8 bitů je rozsah hodnot všech tří základních barev 0-255. Obr. 1
Tento model označujeme také jako aditivní = doplňkové míchání barev. Při aditivní metodě se přidávají tři základní barvy a kombinací všech tří barev vznikne barva bílá. Aditivní míchání barev odpovídá vzájemnému prolínání tří barevných kuželů světla ze tří reflektorů na bílém plátně. Tímto způsobem pracuje televize, scanner, monitor a jevištní osvětlovací technika. ADITIVNÍ METODA BARVY SČÍTÁ!!!
Hodnota RGB se často udává v šestnáctkové soustavě (HEX hodnota), kdy sytost barvy je udána v rozmezí 00 - FF, tvar zápisu je rrggbb. Barva červená je např. ff0000. ff - maximální možná hodnota červené 00 - žádná zelená 00 - žádná modrá Číselník barev
Cyan Magenta Yellow blacK Tento model vychází z principu míchání malířských barev (světlo je pohlcováno). Hlavní užití při barevném tisku. Smíchání všech tří pigmentů dá černou pouze teoreticky (prakticky vznikne tmavě hnědá), proto bývá přidávána kvalitní čerň (blacK) a systém se pak označuje CMYK.
Cyan Magenta Yellow blacK Tomuto míchání barev říkáme subtraktivní míchání barev. Je to způsob, kdy se s každou další přidanou barvou ubírá část původního světla. Pokud například skládáme na sebe barevné filtry nebo mícháme pigmentové barvy, mícháme je subtraktivní metodou.
HSB (HSV) Systém je modelován pravidelným šestibokým jehlanem. Hue je barevný tón. Saturation je příměs jiných barev. Brightness (Value) je jasová hodnota resp. množtví bílého světla. Obr. 2
LAB Barevný model LAB je založen na tom, jak lidské oko vnímá barvu. Gamut je největší, má největší rozsah barev a naprosto oddělenou jasovou složku L od barevných složek a, b. To umožňuje realizovat i některé speciální efekty při editaci. Lab je jediný barevný model nezávislý na zařízení. Co je to GAMUT???
Model LAB je vyjádřen pomocí podkovy Obr. 3
LAB Světlost (Lightness, L) v rozsahu 0-100 (0 je černý bod, 100 je bílý bod). Složka barvy a popisuje barvu bodu ve směru od zeleno-modré po červeno-purpurovou. Složka barvy b popisuje barvu bodu ve směru od modro-purpurové po zeleno-žluto-červenou.
Co jste si zapamatovali? Zopakujte si své vědomosti. Citace zdrojů
CITACE ZDROJŮ Software Obr.1 - RGB_krychl.svg http://commons.wikimedia.org/wiki [online]. 5.května 2007 [cit. 2012-10-02]. Dostupné pod licencí public domain z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RGB_krychle.svg Obr.2 - LAB - PHOTO TV. Http://www.phototv.cz [online]. 2011 [cit. 2012-10-02]. Dostupné pod licencí public domain z: http://www.phototv.cz/index.php?page=cataltxt&grouptxt=1&recid=53&lang=CZ Obr.3 - PosterBar. Http://www.posterbar.cz [online]. 2010 [cit. 2012-10-02]. Dostupné pod licencí public domain z: http://www.posterbar.cz/uploads/galerie/002/002modely06.png Software Křížovka a doplňovačka byly vytvořeny ve freewarovém programu HOT POTATOES. Dostupné z: http://hotpot.uvic.ca/ Pro vytvoření DUM byl použit Microsoft PowerPoint 2010