Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 zlomky Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_621_5TR_M Autor: Mgr. Iveta Grocholová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Zlomky Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_621_5TR_M Číslo šablony III/2 Autor Iveta Grocholová, Mgr. Ročník 5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Matematika Téma Očekávaný výstup Žák přečte a zapíše zlomek Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků se zlomky Datum vytvoření Prosinec 2012 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Zlomek, jmenovatel, čitatel, zlomková čára Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a kompetence řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní
1 2 Zápis a čtení zlomků Čitatel zlomku nám říká, kolik dílů máme. Zlomková čára Jmenovatel zlomku nám oznamuje, na kolik dílů jsme celek rozdělili.
1 vybarven 1 díl z 1 1 2 jedna polovina vybarven 1 díl ze 2 1 3 jedna třetina vybarven 1 díl ze 3 1 4 jedna čtvrtina vybarven 1 díl ze 4 1 5 jedna pětina vybarven 1 díl ze 5
1 6 1 7 1 8 1 9 1 10 jedna šestina vybarven 1 díl z 6 jedna sedmina vybarven 1 díl ze 7 1 8 jedna osmina vybarven 1 díl ze 8 1 9 jedna devítina vybarven 1 díl z 9 1 10 jedna desetina vybarven 1 díl z 10
Jaká část obrazce je vybarvena? Vyjádři zlomkem 4 10 1 2 1 2 8 20 11 16 9 20
Jaká část obrazce není vybarvena? Vyjádři zlomkem 11 15 8 12 6 15 12 20 9 16 11 16