Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Předmět a očekávaný výstup
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
TĚLESNÁ TEPLOTA.
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
VY_32_INOVACE_TMM24260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_173.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Zoologie Předmět Biologie.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_423.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Homeostáza a termoregulace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_432.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_445.
Termoregulace Člověk je tvor homoiotermní
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
Transkript prezentace:

Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: 27. 4. 2013 Ročník (obor) septima, 3. A 79-41-K/81, 79-41-K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět Biologie Anotace: Prezentace, která by měla sloužit jako obrazová a textová podpora k výuce učiva o termoregulaci člověka. Šablona Číslo materiálu III/2-14 III/2-14-20

TĚLESNÁ TEPLOTA Rozděl jednotlivé třídy obratlovců podle teploty těla na: studenokrevné (poikilotermní) teplokrevné (homoiotermní) http://belajar.kemdiknas.go.id/file_storage/materi_pokok/MP_515/Image/hal05-vertebrata.png

Člověk a teplota společně s ptáky a s ostatními savci má stálou tělesnou teplotu není závislý na teplotě okolního prostředí je teplokrevný/homoiotermní http://www.tyden.cz/obrazek/201208/50323c43c5d73/9-800-50323dc60299e.jpg

TERMOREGULACE = schopnost udržovat stálou teplotu těla (Ø 36,5 °C) příjmem, tvorbou a výdejem tepla regulační centrum v hypotalamu http://gymtri.trinec.org/soubory/Biologie/4-rocnik/biologie-cloveka/kuze-rizeni-tepl/graf_teplota.jpg http://4.bp.blogspot.com/-8-X6T2o0YK0/TaLWKPCPtkI/AAAAAAAAAAk/C6U9TAUmtdM/s1600/thermoregulatory.png

teplota jádra: konstantní (37 °C), teplota trupu a hlavy teplota slupky: kolísá, závislá na teplotě prostředí, teplota okrajových částí těla (končetiny, uši, nos) Obr.: Rozložení povrchové teploty těla v chladném a teplém prostředí http://www.tzb-info.cz/docu/clanky/0026/002650o1.gif

Tvorba tepla jako vedlejší efekt metabolismu jako důsledek svalové práce ostatní (svalový třes, hormony, emoce, onemocnění, u novorozenců hnědý tuk) http://is.muni.cz/elportal/estud/fsps/js07/fyzio/texty/ch09s02.html

Výdej tepla sálání = vyzařování tepla do prostředí vedení - při kontaktu s nějakým předmětem proudění = odvod tepla do vrstvy vzduchu kolem těla, kde se prouděním ohřátý vzduch vymění se studeným odpařování = pocení ostatní = dýchání, moč, stolice http://www.giobio.ic.cz/obrazky/clovek/clovek/termoregulace/vydej_tepla.jpg http://www.wikiskripta.eu/images/3/36/Ztraty_graf..png

Regulace teploty kůží krevními cévami potními žlázami uspořádáním chlupů teplo: rozšíření cév - zčervenání - pocení chladno: zúžení cév - zblednutí - husí kůže Podle Parkera (2007)

Použitá literatura a zdroje Jelínek, J. & Zicháček, V. (2007): Biologie pro gymnázia. Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 575 s. Novotný, I. & Hruška, M. (2002): Biologie člověka pro gymnázia. Nakladatelství Fortuna, Praha, 240 s. Parker, S. (2007): Lidské tělo. Euromedia Group, Praha, 256 s. Vaněčková, I. et al. (2006): Přírodopis 8. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň, 128 s. Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2013-04-27]. http://belajar.kemdiknas.go.id/file_storage/materi_pokok/MP_515/Image/hal05-vertebrata.png http://www.tyden.cz/obrazek/201208/50323c43c5d73/9-800-50323dc60299e.jpg http://gymtri.trinec.org/soubory/Biologie/4-rocnik/biologie-cloveka/kuze-rizeni-tepl/graf_teplota.jpg http://4.bp.blogspot.com/-8-X6T2o0YK0/TaLWKPCPtkI/AAAAAAAAAAk/C6U9TAUmtdM/s1600/thermoregulatory.png http://www.tzb-info.cz/docu/clanky/0026/002650o1.gif http://is.muni.cz/elportal/estud/fsps/js07/fyzio/texty/ch09s02.html http://www.giobio.ic.cz/obrazky/clovek/clovek/termoregulace/vydej_tepla.jpg http://www.wikiskripta.eu/images/3/36/Ztraty_graf..png