Krize a zánik republiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se situací ve starověkém Římě ke.
Advertisements

Povstání otroků Dějepis VY_32_INOVACE_314, 16. sada, D
VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
VY_52_INOVACE_PŘ.9.19 – SOPEČNÁ ČINNOST - prezentace
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Poznávání částí lidského těla.
Funkční gramotnost II. -opakování grafy - mapy - počasí J. Poddaná.
VY_32_INOVACE_A1-05 HALOGENIDY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : listopad 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
MÍZNÍ CÉVY, SLEZINA A BRZLÍK
VY_32_INOVACE_CH.8.17 –ALKOHOLY- prezentace
VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1. VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vypravování o prázdninách
Vynálezci, stavitelé, umělci, vědci, revolucionáři
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mácová Lucie ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obdobím třetihor – přírodními podmínkami,
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
Starověký Řím.
Ročníková práce Filip Grábl, VI.B Školní rok 2012/2013.
PŘÍRODOPIS-8. ročník NEMOCI SRDCE A CÉV.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_12 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Postavení.
Registrační číslo projektu:
Zpracoval: ing. Pavel Králík
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
Sudoku Dominik Hrbáč V.B.
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
SAMOSTUDIUM TEST KLADIVOUN BRONZOVÝ ŽRALOK TYGROVANÝ ŽRALOK OBROVSKÝ
VY_32_INOVACE_TMM22660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
PŘÍRODOPIS - 8. ročník Stavba a činnost srdce
LIST VY_52_INOVACE_B1 – 21 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_29_SVALY_PREDNI_CAST
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
ŠTÍ Ř I. Vytvořil Filip Kašpír 1.L Dne
Ekosystémy Přírodopis VY_32_INOVACE_004 – 1.sada, Př Anotace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Sklípkani.
VY_32_INOVACE_TMM20460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS13660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_750_VYHLÁŠENÍ_ČESKOSLOVENSKA TÉMA: Vyhlášení.
SPARTAKOVO POVSTÁNÍ Petr Machala.
Řád: Solifugy.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_426, 22. sada, Prvouka
Roční období a změny v přírodě
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
Částicová stavba látek Vlastnosti vyplývající z jejich struktury
Označení DUM 14 _ 06 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Třída: Chvostoskoci.
VY_32_INOVACE_TMM20660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Křídla hmyzu VY_32_INOVACE_A AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_PSYPS13960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Krize a zánik republiky
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_30_SVALY_ZADNI_CAST
Savci.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Digitální učební materiál:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18-35_Spartakovo povstání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Krize a zánik republiky Diktátor Sulla Krize a zánik republiky ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

Příčiny zániku republiky 1) problémy drobných rolníků a armády 2) otroci 3) řízení republiky Bratři Gracchové – prosadili pozemkový zákon

Problémy drobných rolníků a armády během válek pustla pole drobných rolníků (odchod do armády) nedostatek obilí → dovoz levného obilí z provincií drobní rolníci nemohou konkurovat a prodávají půdu stávají se bezzemky nemohou sloužit v armádě stát je musí živit

Bohatí Římané skupují levně půdu zakládají velkostatky využívají levné práce otroků bohatnou

nakonec služba v armádě placená problémy bezzemků se snaží řešit bratři Gracchové → pozemkový zákon (maximální výměra půdy, kterou může vlastnit soukromník, zbytek rozdělován bezzemkům) oba bratři nakonec zavražděni

Diktátor Sulla (83-79 př. Kr) během nepokojů v Římě se stal neomezeným vládcem zavedl seznamy politických odpůrců – ti pak zabíjeni, jejich majetek propadl státu nakonec se sám vzdal úřadu a o rok později zemřel

Spartakovo povstání (73-71 př. Kr.) Spartakus – gladiátor Gladiátoři z lat. gladius – meč zvláštní skupina otroků bojovali pro pobavení diváků v arénách Boj mezi sebou, nebo s dravými zvířaty zvláštní školy, kde se cvičili v zápase

nejčastější zbraně – meč a štít nebo trojzubec a síť diváci v arénách rozhodovali o jejich životě a smrti nejlepší gladiátoři propuštěni na svobodu nebo zůstávali učit v gladiátorských školách Model gladiátorské školy

Povstání vypuklo v gladiátorské škole ve městě Capua u Neapole v čele 70 uprchlých otroků Spartakus postupně se přidávají další otroci nakonec až 70 tisíc

povstání nakonec řím. legiemi poraženo povstalci nebyli jednotní (spory o to, kudy opustit Apeninský poloostrov…) nakonec většina otroků, včetně Spartaka, v boji padla zbylí ukřižováni pro výstrahu podél cesty Via Apia Via Apia v Římě

Problémy s řízením republiky mnoho Římanů žije mimo Řím v provinciích nezúčastňují se proto sněmů na sněmech převažují nemajetní, ti jsou však podplatitelní spory o řízení státu → občanské války Caesar

Otázky a úkoly Jak se dařilo malým rolníkům po punských válkách? Proč z této situace těžili bohatí velkostatkáři? Jak se podařilo vyřešit problém s nedostatkem vojáků v římské armádě? Kdo to byl Spartakus? Proč bylo jeho povstání poraženo? Náročnější úkoly: Čeho chtěli dosáhnout bratři Gracchové? Proč přestaly fungovat po punských válkách sněmy? Kdo je muž na obrázku? Dikátor Sulla

Krize a zánik republiky (zápis) Příčiny zániku republiky: 1) problémy drobných rolníků a armády 2) otroci 3) řízení republiky Problémy drobných rolníků a armády během válek pustla pole drobných rolníků (odchod do armády) nedostatek obilí → dovoz levného obilí z provincií drobní rolníci nemohou konkurovat a prodávají půdu stávají se bezzemky nemohou sloužit v armádě stát je musí živit Bohatí Římané skupují levně půdu a zakládají velkostatky využívají levné práce otroků bohatnou nakonec služba v armádě placená problémy bezzemků se snaží řešit bratři Gracchové → pozemkový zákon Diktátor Sulla (83-79 př. Kr) během nepokojů v Římě se stal neomezeným vládcem seznamy nepohodlných

Spartakovo povstání (73-71 př. Kr.) Spartakus – gladiátor Gladiátoři z lat. gladius – meč zvláštní skupina otroků bojovali pro pobavení diváků v arénách Boj mezi sebou, nebo s dravými zvířaty zvláštní školy, kde se cvičili v zápase Povstání vypuklo v gladiátorské škole ve městě Capua u Neapole v čele 70 uprchlých otroků Spartakus postupně se přidávají další otroci nakonec až 70 tisíc povstání nakonec řím. legiemi poraženo povstalci nebyli jednotní (spory o to, kudy opustit Apeninský poloostrov…) nakonec většina otroků, včetně Spartaka, v boji padla zbylí ukřižováni pro výstrahu podél cesty Via Apia Problémy s řízením republiky mnoho Římanů žije mimo Řím v provinciích nezúčastňují se proto sněmů na sněmech převažují nemajetní, ti jsou však podplatitelní spory o řízení státu → občanské války

Použité materiály http://www.google.cz/imgres?q=krize+%C5%99%C3%ADmsk%C3%A9+republiky&hl=cs&sa=X&rlz=1T 4GGHP_csCZ418CZ419&biw=1016&bih=532&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=hpJcAS_ck- VnqM:&imgrefurl=http://dum.rvp.cz/materialy/stahnout.html%3Fs%3Ddtylbvhl&docid=xVEnXXdyRJzQ4M &imgurl=http://thegrumpyowl.files.wordpress.com/2008/12/gracchi.jpg&w=579&h=527&ei=Onx4T6y0 M8ja4QTvh_njDg&zoom=1&iact=hc&vpx=103&vpy=144&dur=1094&hovh=214&hovw=235&tx=110&t y=115&sig=109094496921472432473&page=1&tbnh=147&tbnw=162&start=0&ndsp=11&ved=1t:4 29,r:0,s:0 http://narody.ic.cz/index.php?p=118 https://pf.ujep.cz/~velimskyt/pravek/09d_rimska/09d_rimska.htm http://eu.art.com/products/p9788838940-sa-i5574684/posters.htm http://www.myartprints.com/kunst/roman/lucius_cornelius_sulla_138_78_hi.jpg http://ahwar.pise.cz/ http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti-zajimavosti/105603/gladiatori-z-boje-delali-sou.html http://www.cas.sk/clanok/203036/ako-z-filmu-gladiator-bojovali-o-fiktivny-zivot.html http://stahuj-stahuj-stahuj.blog.cz/0711/2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Via_appia.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CaesarTusculum.jpg Dějepis, pravěk a starověk, Nová škola 2007 Dějepis, pravěk a starověk, SPN 1997