VY_32_INOVACE_2B7
Uznávaný dětský psycholog, který se věnoval problematice rodinné výchovy, ústavní péče, terapií postižených dětí. Definoval a podrobně analyzoval psychickou deprivaci
Narozen r ve východních Čechách Dětství prožil v Kladrubech nad Labem Studia na KU- filozofické fakultě, obor český jazyk – filozofie Profesi psychologa vybral v důsledku událostí 1948 1950 nástup do Sociodiagnostického ústavu v Praze – sleduje vývoj dětí v kojeneckýchústavech a dětských domovech
Pozornost věnuje podmínkám dítěte v rodinném prostředí – nezastupitelnost rodiny ve výchově Spolupráce s Josefem Langmeirem – zaměřili se na problém uspokojování citových potřeb dětí v dětských domovech – definovali nový psychologický pojem: psychická deprivace Reformátor v oblasti péče o děti
Spoluzakladatel a první předseda sdružení, které začalo využívat domácích zvířat (koně, psi) v terapií dětí Od roku 1994 spolupráce s Psychiatrickým centrem Paprsek (pro děti s kombinovaným postižením) Člen České lékařské akademie, Českomoravské psychologické společnosti, V zahraničí např. International Dyslexia Association
Za svoji práci a objevy obdržel mnoho ocenění: Čestný doktorát University of Saskatchewan (Kanada) Cena za výzkum od Americké psychologické asociace: Distinguished Contribution to Research in Public Policy Medaile „Za zásluhy“ od prezidenta České republiky Medaile Ministra školství, mládeže a tělovýchovy „Za celoživotní tvůrčí pedagogickou činnost“
Život dítěte v rodině klade velmi přirozeným způsobem základy k jeho vlastnímu rodičovství Citové postoje rodičů – výzkum, ukázal, že je důležitý pozitivní postoj během těhotenství ze strany matek, ale i ostatních členů rodiny Z.Matějček vytvořil typologii vývoje jedince z pohledu uspokojení potřeb dítěte (potřeba bezpečí, jistoty, lásky)
Desatero „přikázání“ v péči o postižené dítě podle Z. Matějčka: Rodiče mají o svém dítěti vědět co nejvíce Není to neštěstí, ale úkol a zkouška Obětavost ano, obětování se – ne S horším počítejte – lepším se dejte překvapit Dítě samo netrpí
V pravý čas a v náležité míře Nikdo není sám Nejsme ohroženi Chraňme si především manželství a rodinu Budoucnost ve výhledu
Dobře potrestat může jen ten, kdo má rád Bordel v bytě – chytré dítě Porozumět výchově znamená porozumět vztahu mezi vychovatelem a dítětem Nejlepší výchovná metoda je, obstarat dítěti dobrou matku „ Rozumět znamená pomáhat“ – myšlenka, kterou profesor prohlásil ke konci svého života
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Avicenum, Praha 1, 1986 ŠVINGALOVÁ, Dana. Základy psychologie. Technická univerzita v Liberci, Vysokoškolský podnik s.r.o., 2000, JANDOUREK, Jan/ ELBLOVÁ, Markéta. Zdeněk Matějček, Naděje není v kouzlech. Portál, s.r.o., Praha 1999 Zdeněk Matějček. [cit ]. Dostupné z:
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: Vy_32_INOVACE_2B7 Jméno autora: M. Milerová Název práce: Zdeněk Matějček Předmět: Psychologie Ročník: čtvrtý Časová dotace: 40 minut Vzdělávací cíl: Seznámit se životem a myšlenkami významného psychologa Pomůcky: Počítač, dataprojektor,(active board) Poznámka: Materiál je určen pro bezplatné použití a pro potřeby výuky a další Edukace na všech typech školských zařízeních Využití tohoto materiálu podléhá autorskému zákonu Vytvořila Miroslava Milerová