1922 - 2004 VY_32_INOVACE_2B7. Uznávaný dětský psycholog, který se věnoval problematice rodinné výchovy, ústavní péče, terapií postižených dětí. Definoval.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LE CANADA VY_32_INOVACE_5A11.
Advertisements

VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Pravidla pro tvorbu elektronické prezentace
VY_32_INOVACE_7B12 Databáze Typy čísel.
LES PRONOMS POSSESSIFS
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
Výhody a nevýhody, software pro grafiku
Časové výrazy Les expressions temporelles
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
VY_32_INOVACE_7C6 OddílY výhody použití.
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
VY_32_INOVACE_7C14.  Rozložení snímků obsahují formátování a rozmístění jednotlivých částí obsahu.  Rozložení obsahuje také motiv, tedy nastavení formátování.
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
Rozklad dichromanu amonného
Jan Palach VY_32_INOVACE_2A2.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Světlo - viditelná část spektra elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč ©
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
VY_32_INOVACE_3C19 Gymnázium a SOŠ,Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová Past Perfect.
Jaroslav Žák a Únor 1948 VY_32_INOVACE _1B18
legenda české a světové gymnastiky
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
VY_32_INOVACE_8A4 Reakce sodíku s vodou
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Příprava kyslíku – peroxidová střela VY_32_INOVACE_8A2.
National parks in the USA
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
vznik kmitů, rezonance © 2012 VY_32_INOVACE_6C-14
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
LE LUXEMBOURG VY_32_INOVACE_5A12. CONTENU O INFORMATIONS GÉNÉRALES O LA GÉOGRAPHIE O LA POLITIQUE O LES SPÉCIALITÉS
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
VY_32_INOVACE_7C20 Předloha snímku Jana Vosáhlová.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř
Reported speech Gymnázium a SOŠ, Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová VY_32_INOVACE_3C18.
VY_32_INOVACE_6B-13 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Mechanické vlastnosti pevných látek Autor: Mgr. Miloš Boháč.
Grafické objekty v prezentaci Jana Vosáhlová VY_32_INOVACE_7C17.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř
VY_32_INOVACE_2B16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Rok 1968.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Tabulátory, neboli zarážky VY_32_INOVACE_7C3. Definice Zarážka tabulátoru na vodorovném pravítku označuje, kam bude odsazen text nebo kde začne sloupec.
VY_32_INOVACE_7B13 Databáze Vstupní maska.
VY_32_INOVACE_7A5 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÉ HOSPODAŘENÍ.
Reakce karbidu vápenatého s vodou
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
Kouzelné písmo – motivační efektní experiment Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A12.
VY_32_INOVACE_8A7 Kyslík a hoření
Hoření – motivační experiment Nehořlavý kapesník
Život a dílo VY_32_INOVACE_2A4 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Lenka Fibigerová.
VY_32_INOVACE_2C18 Emil Zátopek legenda atletiky.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová 30. a 40. léta v ČSR VY_32_INOVACE_1B11.
ČÍSELNÉ ŘADY, SEZNAMY Tabulkové procesory 2 VY_32_INOVACE_7C9.
Barevnost sloučenin manganu
Vlastnosti kyseliny sírové Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A6.
VY_32_INOVACE_8A9 Příprava salmiaku
Model hasícího přístroje
Vlastnosti fenolftaleinu – efektní motivační experiment Amoniakální fontána Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_2B7

Uznávaný dětský psycholog, který se věnoval problematice rodinné výchovy, ústavní péče, terapií postižených dětí. Definoval a podrobně analyzoval psychickou deprivaci

 Narozen r ve východních Čechách  Dětství prožil v Kladrubech nad Labem  Studia na KU- filozofické fakultě, obor český jazyk – filozofie  Profesi psychologa vybral v důsledku událostí 1948  1950 nástup do Sociodiagnostického ústavu v Praze – sleduje vývoj dětí v kojeneckýchústavech a dětských domovech

 Pozornost věnuje podmínkám dítěte v rodinném prostředí – nezastupitelnost rodiny ve výchově  Spolupráce s Josefem Langmeirem – zaměřili se na problém uspokojování citových potřeb dětí v dětských domovech – definovali nový psychologický pojem: psychická deprivace  Reformátor v oblasti péče o děti

 Spoluzakladatel a první předseda sdružení, které začalo využívat domácích zvířat (koně, psi) v terapií dětí  Od roku 1994 spolupráce s Psychiatrickým centrem Paprsek (pro děti s kombinovaným postižením)  Člen České lékařské akademie, Českomoravské psychologické společnosti,  V zahraničí např. International Dyslexia Association

 Za svoji práci a objevy obdržel mnoho ocenění:  Čestný doktorát University of Saskatchewan (Kanada)  Cena za výzkum od Americké psychologické asociace: Distinguished Contribution to Research in Public Policy  Medaile „Za zásluhy“ od prezidenta České republiky  Medaile Ministra školství, mládeže a tělovýchovy „Za celoživotní tvůrčí pedagogickou činnost“

 Život dítěte v rodině klade velmi přirozeným způsobem základy k jeho vlastnímu rodičovství  Citové postoje rodičů – výzkum, ukázal, že je důležitý pozitivní postoj během těhotenství ze strany matek, ale i ostatních členů rodiny  Z.Matějček vytvořil typologii vývoje jedince z pohledu uspokojení potřeb dítěte (potřeba bezpečí, jistoty, lásky)

Desatero „přikázání“ v péči o postižené dítě podle Z. Matějčka:  Rodiče mají o svém dítěti vědět co nejvíce  Není to neštěstí, ale úkol a zkouška  Obětavost ano, obětování se – ne  S horším počítejte – lepším se dejte překvapit  Dítě samo netrpí

 V pravý čas a v náležité míře  Nikdo není sám  Nejsme ohroženi  Chraňme si především manželství a rodinu  Budoucnost ve výhledu

 Dobře potrestat může jen ten, kdo má rád  Bordel v bytě – chytré dítě  Porozumět výchově znamená porozumět vztahu mezi vychovatelem a dítětem  Nejlepší výchovná metoda je, obstarat dítěti dobrou matku „ Rozumět znamená pomáhat“ – myšlenka, kterou profesor prohlásil ke konci svého života

 MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Avicenum, Praha 1, 1986  ŠVINGALOVÁ, Dana. Základy psychologie. Technická univerzita v Liberci, Vysokoškolský podnik s.r.o., 2000,  JANDOUREK, Jan/ ELBLOVÁ, Markéta. Zdeněk Matějček, Naděje není v kouzlech. Portál, s.r.o., Praha 1999  Zdeněk Matějček. [cit ]. Dostupné z:

Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: Vy_32_INOVACE_2B7 Jméno autora: M. Milerová Název práce: Zdeněk Matějček Předmět: Psychologie Ročník: čtvrtý Časová dotace: 40 minut Vzdělávací cíl: Seznámit se životem a myšlenkami významného psychologa Pomůcky: Počítač, dataprojektor,(active board) Poznámka: Materiál je určen pro bezplatné použití a pro potřeby výuky a další Edukace na všech typech školských zařízeních Využití tohoto materiálu podléhá autorskému zákonu Vytvořila Miroslava Milerová