CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_609_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7. ročník Klíčová slova: Zobrazení rovinným zrcadlem Autor: Mgr. Lucie Seidlerová Vzdělávací zařízení: Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Pionýrů 400, Frýdek – Místek Anotace : výukový materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a je umístěn na flash disku Ověřeno ve výuce dne :
- -
- Nejprve sestrojíme tzv. obraz bodu – je souměrně sdružený podle roviny zrcadla. Každý předmět stojící před zrcadlem je vlastně nekonečnou množinou bodů – budeme tedy postupovat obdobně.
- Nejprve sestrojíme tzv. obraz bodu – je souměrně sdružený podle roviny zrcadla.
-
- Výsledný obraz, který vznikne v rovinném zrcadle je: stejně velký jako předmět zdánlivý (neskutečný) – vzniká za zrcadlem a nelze jej zachytit na stínítku přímý – není výškově převrácený („vzhůru nohama“) stranově převrácený (podle toho také říkáme zrcadlový)
Rovinné zrcadlo obraz je stranově převrácený ( písmeno d vidíme v zrcadle jako písmeno b) zobrazuje zdánlivě stejně velký předmět odražené světlo tvoří rozbíhavý světelný svazek část světla odraženého od zrcadla vniká do oka pozorovatele Obrázek: BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 7. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 220.
- Pomocí dvou rovinných zrcadel můžeme sestrojit např. tzv. periskop (uplatnění hlavně ve vojenské technice – např. ponorky nebo bojová vozidla) Obrázek: BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 7. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 219.