Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Advertisements

Název projektu: Škola a sport
Rychlost, dráha, čas, zrychlení – řešené příklady
Molekulová fyzika a termodynamika
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Světelné jevy Optická prostředí Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Světelné jevy a jejich využití
OPTIKA.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_343
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Paprsková optika hanah.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Odraz světla.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Světlo, optické zobrazení - opakování
O spojkách a rozptylkách
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Třída 3.B 3. hodina.
F-Pn-P053-Dute_zrcadlo PAPRSKOVÁ OPTIKA 3. DUTÉ ZRCADLO.
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ-1-18 Tematický celek (sada): Fyzika Téma (název) materiálu: Optika – zrcadla a čočky Předmět: Fyzika Ročník / Obor studia: 1. ročník / Cestovní ruch, Ekonomika a podnikání, Podnikání Autor / datum vytvoření: Ing. Bc. Jaroslava Horová/ Anotace: Žáci se seznámí s pojmem optika a naučí se zobrazování optickými soustavami. Metodický pokyn: Určeno k prezentaci popřípadě k samostudiu. 1

 zabývá se poznatky o světle a zákonitostmi světelných jevů  světlo – elektromagnetické vlnění  ve vakuu má světlo vlnové délky 390 nm nm  světlo různých vlnových délek vnímá člověk jako barevné světlo  nejkratší vlnová délka – fialová  nejdelší vlnová délka - červená 2

 světlo o určité konstantní vlnové délce – monochromatické (monofrekvenční)  šíření světla – ovlivněno prostředím 3

 průhledné – nedochází k rozptylu světla (čiré sklo)  průsvitné – světlo se částečně rozptyluje (matné sklo)  neprůhledné – světlo se pohlcuje nebo odráží  opticky homogenní – má všude stejné optické vlastnosti (stejný index lomu)  opticky izotropní – ve všech směrech stejná rychlost šíření světla  anizotropní – rychlost závisí na směru šíření 4

 lidským okem viditelná část spektra 5 Obr. 1

6 Úhel dopadu α se rovná úhlu odrazu α´. Odražený paprsek leží v rovině dopadu. Obr. 2

 Platí Snellův zákon: 7 Obr. 3

 paprsky různých barev se lámou na stejném rozhraní pod různými úhly lomu 8 Obr. 4

 zrcadlarovinná  zrcadla kulová  dutá  vypuklá 9

10 F – ohnisko, střed úsečky SV S – střed křivosti o – optická osa

11 F – ohnisko, střed úsečky SV S – střed křivosti o – optická osa

 1. Paprsek procházející středem křivosti zrcadla se odráží zpět do bodu S.  2. Paprsek rovnoběžný s optickou osou se od zrcadla odráží tak, že optickou osu protíná v bodě F.  3. Paprsek procházející bodem F se po odrazu od zrcadla šíří rovnoběžně s optickou osou. 12

13 Spojky: 1,2 — dvojvypuklá (bikonvexní) 3 — ploskovypuklá (plankonvexní) 4 — dutovypuklé (konkávkonvexní) Rozptylky: 5,6 — dvojduté (bikonkávní) 7 — ploskoduté (plankonkávní) 8 — vypukloduté (konvexkonkávní) Platí: Spojka má obě ohniska skutečná, rozptylka má obě ohniska neskutečná! Obr. 5

14 F1 - předmětové ohnisko F2 - obrazové ohnisko O – optický střed O – optická osa

15 F1 - předmětové ohnisko F2 - obrazové ohnisko O – optický střed O – optická osa

Spojky 11. Paprsek rovnoběžný s osou o se láme do obrazového ohniska F2. 22. Paprsek, který prochází předmětovým ohniskem F1 se láme rovnoběžně s osou o. 33.Paprsek procházející optickým středem nemění svůj směr. 16

Rozptylka 11. Paprsek rovnoběžný s osou o se láme tak, že v prodloužení prochází obrazovým ohniskem F2. 22. Paprsek, který míří do předmětového ohniska F1 se láme rovnoběžně s osou o. 33.Paprsek procházející optickým středem nemění svůj směr. 17

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu.  LANK, Vladimír; VONDRA, Miroslav. Fyzika v kostce pro střední školy. Praha: Fragment, s.r.o., 2007, ISBN  SOUKUP, Václav; VESELÝ, Josef. Maturitní otázky fyzika. Praha: Fragment, s.r.o., 2007, ISBN  Doc. RNDr. LEPIL CSc., Oldřich a kol. Fyzika, Sbírka úloh pro střední školy. Praha: Prometheus, spol. s.r.o., 2007, ISBN  Obr. 1. GRINGER. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí volné dílo na WWW:  Obr. 2 PAJS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí volné dílo na WWW:  Obr. 3 SAWIMS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí volné dílo na WWW:  Obr. 4 LUCASVB. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:  Obr.5 TAMASFLEX. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creativ Commonswi na WWW:  Pokud není uvedeno jinak jsou obrázky vlastní tvorby v programu Zoner Callisto. 18