Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
Města ČR – orientace na mapě
Vlnová optika Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Napoleon Bonaparte.
Interference a difrakce
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Příprava R&R studie Obsluha by měla měřit alespoň 10 dílů - nebo více Vyberte díly, které reprezentují výrobní proces z dlouhodobého hlediska Vyberte alespoň.
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
Návody ke zkušebním otázkám Fyzika II.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Zápis čísla v desítkové soustavě
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Jazyk vývojových diagramů
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
18. Vlnové vlastnosti světla
O duhových barvách na mýdlových bublinách
OPTIKA II.
Ohyb světla, Polarizace světla
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Vypracoval: Karel Koudela
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA

Fyzika 2 – ZS_4 Vlnová optika

Fyzika 2 – ZS_4 Základní pojmy

Fyzika 2 – ZS_4 (FOTONY)

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 →

Fyzika 2 – ZS_4 → Změny vektoru E při odrazu a lomu na rozhraní normály ( k rovině dopadu) tečné složky (v rovině dopadu) → Změny vektoru E při odrazu a lomu na rozhraní

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 INTERFERENCE

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Poznámka: maximum NULTÉHO řádu je v ose paprsku Fyzika 2 – ZS_4 Poznámka: maximum NULTÉHO řádu je v ose paprsku

Interference na TENKÉ vrstvě Fyzika 2 – ZS_4 Interference na TENKÉ vrstvě

Fyzika 2 – ZS_4 )*: viz odrazy při stojatém vlnění v F1

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 Newtonovy kroužky – uspořádání pokusu

Newtonovy kroužky – skutečný obraz Fyzika 2 – ZS_4 Newtonovy kroužky – skutečný obraz

Fyzika 2 – ZS_4 INTERFEROMETRY

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 Bez natočení zrcátek vůči sobě (v poloze přesně kolmo) by se pouze periodicky střídalo světlo a tma v celé ploše okuláru. Přesné určení maxima ztmavení je pro lidské oko nemožné. Naopak, posun proužku přes nějaký ukazatel je velmi přesně odečitatelný.

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 Typický představitel interferometru s vícenásobným odrazem Obdobné uspořádáni se využívá u laseru

Fyzika 2 – ZS_4 DIFRAKCE

Difrakční obrazec na kruhovém otvoru Fyzika 2 – ZS_4 Difrakční obrazec na kruhovém otvoru

a ... šířka štěrbiny, λ .... vlnová délka světla Fyzika 2 – ZS_4 na kruhovém otvoru sinθ Při průchodu světla malým otvorem se na stínítku objeví mimo hlavní světelnou stopu ještě sada koncentrických tmavých a světlých kroužků s klesající intenzitou a ... šířka štěrbiny, λ .... vlnová délka světla

Nalezení polohy minima (P1 – prvý tmavý kruh) a maxima (P0) Fyzika 2 – ZS_4 (minimum) Nalezení polohy minima (P1 – prvý tmavý kruh) a maxima (P0)

Fyzika 2 – ZS_4 sinθ = S-B/N-S = S-B = a/2 . sinθ Pro první tmavý kroužek (minimum) platí, že se paprsky r1 a r2 setkají v bodu P1 v protifázi, tedy posunuty o ±λ/2 a/2.sinθ = λ/2  a . sinθ = λ ( obecně pro další kroužky: a . sinθ = m λ, kde m = ±1,2,3, ....), tedy sinθ = ± m.λ/a

Fyzika 2 – ZS_4 a ... šířka štěrbiny

Fyzika 2 – ZS_4

Omezení rozlišitelnosti difrakcí pro dva blízké body Fyzika 2 – ZS_4 Omezení rozlišitelnosti difrakcí pro dva blízké body splývají právě rozlišitelné dobře rozlišitelné

Omezení rozlišitelnosti difrakcí pro dva blízké body Fyzika 2 – ZS_4 Omezení rozlišitelnosti difrakcí pro dva blízké body

Fyzika 2 – ZS_4 Difrakční MŘÍŽKA

(jako optická mřížka se chová např. CD disk) Fyzika 2 – ZS_4 Difrakční mřížka je vždy tvořena dokonale opticky rovnou plochou, do které se vyryjí ekvidistantní (stejně vzdálené) zářezy ostrým hrotem. Štěrbiny pro průchod (odraz) světla tvoří vždy neporušená část plochy mezi vrypy. (jako optická mřížka se chová např. CD disk)

Fyzika 2 – ZS_4 Mřížky rozlišujeme na „na průchod světla“ – tvořené skleněnou planparalelní deskou s vrypy a „na odraz“, tvořené obvykle vysoce leštěnou kovovou zrcadlovou plochou s vrypy. Mřížky „na odraz“ jsou výhodnější, mají menší absorpci světla a menší disperzi – používají se hlavně v astronomii na spektrální analýzu světla hvězd.

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 HOLOGRAM

Fyzika 2 – ZS_4 HOLOGRAFIE – hologram

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 Difrakce X – paprsků

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 (bude odvozeno níže) – BRAGGOVA rovnice

Fyzika 2 – ZS_4 Aby oba paprsky interferovaly ve fázi (maximum), musí být navíc Δl = m.λ (m = 1,2,3, .....)  2d . sinθ = m.λ (m = 1,2,3, ...) Braggova rovnice

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 Polarizace světla

Fyzika 2 – ZS_4 Světlo = elmg. vlna

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4

Fyzika 2 – ZS_4 Konec vlnové optiky