Prenatální a perinatální období

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovaly: Anna Pavlová Veronika Bařinková
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
BIOLOGIE ČLOVĚKA VÝVOJ DÍTĚTE
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Prenatální vývoj člověka
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
Fetální období.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Oplodnění (početí) a nitroděložní vývoj
- určeno pro středoškolské a vysokoškolské vzdělávání
Rozdělení ontogenetického vývoje
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
Ontogeneze (ontogenetický vývoj)
Ústav pro histologii a embryologii
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJ JEDINCE.
SAVCI - charakteristika
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nervová soustava- receptory
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
PS muže a ženy Emma Pecháčková Prenatální vývoj
REPRODUKČNÍ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Rozmnožovací sousta va Popis a funkce rozmnožovací soustavy
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Těhotenství (gravidita) 8. ročník
Rozmnožovací soustava
SOUSTAVA VYLUČOVACÍ Vylučovacím ústrojím savců jsou párové ledviny
Ženská pohlavní soustava
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozmnožovací soustava
POHLAVNÍ SYSTÉM ŽENY.
Rozmnožovací soustava 5. ročník
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Kožní soustava.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vývojová psychologie Prenatální období.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ženské pohlavní ústrojí
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
NERVOVÁ SOUSTAVA.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Stavba těla savců.
Ovulační a menstruační systém
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Testy pro 8. třídu ZŠ Hejnice M. Hradil.
Období lidského života
Pohlavní soustava ženy
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
SAVCI - charakteristika
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Transkript prezentace:

Prenatální a perinatální období Doba od oplození vajíčka do narození dítěte

Fáze prenatálního období Celkem 9 kalendářních měsíců, resp. 10 lunárních měsíců po 28 dnech. (40 týdnů) 3 TRIMESTRY (1 trimestr=3 měsíce) Období od oplození do uhnízdění blastocysty ( od oplození po necelé tři týdny. Blastocysta=masa buněk, ve kterých vzniká embryo) Vznik tří zárodečných listů a nervové trubice. Embryonální období ( od 3. do 12. týdne) Tvorba všech hlavních orgánových základů Fetální období ( od 12. týdne do narození) Dokončování vývoje orgánových systémů, některé začínají fungovat.

OPLOZENÍ K oplození dochází ve vejcovodu ženy, po splynutí vajíčka a spermie. Největší pravděpodobnost početí, je mezi 12.-16. dnem menstruačního cyklu. Spermie jsou po vyvrcholení pohlavního styku vstříknuty do zadní poševní klenby. Odtud pokračují do vejcovodu. Do vajíčka zpravidla vstupuje jen jediná spermie (výběr není zřejmě náhodný, velikou roli hraje vajíčko). Vajíčko je po ovulaci schopné oplození pouze cca 12 hodin, spermie jsou schopné žít v pohlavním systému ženy asi 1-2 dny. Z tohoto ohledu jde prakticky o 3-4 dny, kdy k oplození může dojít. V praxi existují řada odchylek. (* tzv. provokovaná ovulace) Oplozené vajíčko- ZYGOTA (14 dní) se rýhuje (2, 4, 6…) MORULA- BLASTULA-GASTRULA a putuje 4-6 dnů do dělohy, kde se uhnízdí (nidace) do prokrvené sliznice→ Začátek těhotenství. Z povrchových buněk se vytváří placenta (vývoj placenty je ukončený ve 3. měsíci, váha 0,5 kg, průměr 15-20 cm), z vnitřních buněk EMBRYO.(zárodek 15-63 den). Postupně dochází k diferenciaci buněk a probíhá organogeneze (vznik a vývoj orgánů). K tomuto všemu dojde v 1. a 2. týdnu těhotenství. Z GASTRULY vznikají ve 3. týdnu tzv. zárodečné listy → ,začíná tlouci srdce.

→Zárodečné listy EKTODERM ( epitely, pokožka a její deriváty, čípky, tyčinky, čichové buňky, nervová soustava, rohovka, čočka oka) MEZODERM ( svaly, kostra, oběhová soustava, vylučovací soustava, pohlavní soustava) ENTODERM (trávicí soustava, žlázy trávicí soustavy-slinivka, játra, dýchací ústrojí)

Spojení matky s plodem Tuto funkci plní placenta Krevní oběhy matky a plodu jsou odděleny a nikde se nemísí, krev cirkulující mezi oběhem plodu a placentou je zajištěna srdcem embrya. Placenta funguje jako plíce plodu. Jakákoliv změna v matčině těle se projeví i v organismu plodu. Neurohomorální linka- matka vyplavuje hormony, které ovlivňují budoucí vnímání světa potomka.

Pohlaví plodu Všechna embrya jsou primárně samičí. Pohlaví určuje přítomnost/nepřítomnost chromozomu Y. (Mezičlánek) (XX ženy, XY muži) Podle přítomného chromozomu vznikají buď varlata, nebo vaječníky. Pohlavní orgány produkují hormony podle kterých se odvíjí pohlavní znaky. K tomuto vývoji dochází do 3. měsíce. Ve fetálním období probíhá vývoj strukturální.

Interrupce V ČR povolena zákonem č. 68/1957 Sb. Na žádost matky lze interrupci provést nejdéle 12. týden těhotenství z genetických důvodů až do 24. týdne. Cena okolo 3 000,- Miniinterrupce (do 8. týdne) Chemická (do 9. týdne)/ Chirurgická (do 15. týdne) /Pozdní interrupce (do 2. týdne) Etické dilema → Pro-choise argument: embryo=součást těla matky Pro-life argument: člověk jako úplný soubor genů, který má právo na život i bez vlastního těla a schopnosti samostatné existence. V Německu zakázána (do 3. měsíce není trestána, pokud matka navštíví „interrupční poradenství“) Potratová turistika, Eugenetika, Politika V roce 2005 bylo zaznamenáno 31 000 ukončených těhotenství ku 93 000 živě narozených, z toho cca 21 000 interrupcí a zbytek spontánních potratů.

4.- 8. týden (25 mm) Navazuje se na vývojové procesy, k nimž došlo v předchozích týdnech, a začínají vznikat jednotlivé orgány. Výživu zajišťuje placenta. Vývoj směřuje k lidskosti. Konkrétně ve čtvrtém týdnu se uzavírá neurální trubice (stává se z ní uzavřený dutý útvar), objevují se první náznaky cév a srdce (kardiovaskulární soustava), vznikají žaberní oblouky, sluchové jamky a oční váčky, vytvářejí se základy pro budoucí rozvoj končetin a dochází k ohýbání embrya (z původně plochého jednoduchého tvaru vzniká složitý prostorový útvar). Šestý týden už vznikají základy prstů a vnější ucho včetně boltce, oko se stává zřetelným díky nahromadění očních pigmentů. Sedmý týden jsou patrné první pohyby. Osmý týden jsou již vytvořeny téměř kompletní ruce a nohy, vznikají oční víčka, ale co se týče pohlaví, stále ho nelze rozlišit na základě stavby zevních pohlavních orgánů. Plod přirozeně reaguje na různé podněty Má schopnost jednoduchého učení (ve 30. týdnu si zvuk zapamatuje na 10 min, ve 34. týdnu již 4 týdny) Chování plodu v tomto období se stává typickým i po narození (temperament)

3. Měsíc (35 mm-7, 5 cm) Od 10. týdne- FETUS-PLOD. První pohyby končetin a posléze i hlavy, které matka necítí. Reakce na dotek v oblasti hlavy. Zívání, náznaky sání. Nervový systém již reaguje díky vyvinutému mozku, stejně tak začíná pracovat trávicí soustava. Vývoj srdce dokončen. Krev do placenty proudí pupečníkovou šňůrou. Rizika vad CNS, nebo např. srdečních vad. Vrcholí organogeneze, vývoj ale nadále pokračuje. Cucá si paleček. Růst nehtů a ochlupení. Ve 13. týdnu lze rozeznat pohlavní orgány. Na podráždění reaguje sevřením pěsti.

4. Měsíc (7, 5-15 cm) Cítí dotek kdekoliv na pokožce Osifikace a peristaltika, asymetrie mozkových hemisfér Otevírá a zavírá ústa (polyká plodovou vodu), mění výraz tváře Reakce na podráždění je lokalizovaná Vznik základních reflexů Zřetelné pohlavní orgány→ lze určit pohlaví Kostra se zpevňuje, složitější pohyby

5. měsíc (7. – 20. týden) - váha 0,5 kg, měří asi 25 cm - začíná se tvarovat obličej - vzniká citová vazba a zakládá se emoční ladění dítěte - hlavička zpomaluje svůj růst - začíná se tvořit a ukládat tuková vrstva - mohou se objevit jemné vlásky a také základy nehtů na rukou - zvětšují se končetiny a sílí vlasy - plod reaguje na tlak a začíná vnímat zvukové podněty  tlukot matčina srdce - dovede rozlišovat základní chutě -mezi 18. a 20. týdnem začne matka vnímat pohyby plodu  pohyblivost výraznější, projevy denní a noční aktivity

19. týden

6. měsíc – 21. – 24. týden - plod roste rychle - začínají se vyvíjet mozkové buňky pro uvědomělé myšlení a vznikají první útržky vzpomínek  zapamatuje si hudbu, kterou rodiče často poslouchají - reaguje na řeč a matčino citové rozpoložení - jeho kůže je ještě zvrásněná, ale stále více se vyhlazuje podle toho, kolik se miminku v těle ukládá tuku - kůži dále chrání tukový povlak, neboli mázek  fungují potní a mazové žlázy - již ve 22. týdnu je dítě schopno přežít mimo tělo matky!!

24. týden

7. měsíc – 25. – 28. týden - plod měří zhruba 40 cm a váží o něco více než 1 kg - je to trochu méně aktivní  nemá již dostatek prostoru pro pohyb a gymnastické cviky - rozvoj smyslů - víčka se otevírají a zavírají - v poslední třetině těhotenství pije plod určité množství amniové tekutiny  přirozeně preferuje sladkou chuť

27. týden

8. měsíc – 29. – 32. týden - velikost 45 centimetrů, váží cca 2,5 kilogramů - barva jeho pokožky je světlejší a růžovější - na hlavě jsou dobře viditelné vlásky a na nohou drobné nehtíky - dále se zakulacuje a obaluje podkožním tukem - rozvoj mozku - ukládaní vápenných solí do kostí - ve střevech je primitivní stolice, tzv. smolka - plod aktivně reaguje na nepříjemné podněty (neobvyklé či nepříjemné zvuky a pohyby) - v tomto období (poslední 2 měsíce) plod těží ze zkušeností!

32. týden

9. měsíc – 33. – 36. týden v těchto týdnech jsou orgány již dostatečně zralé a připravené na poporodní život plíce se plně dovyvinou až po 34. týdnu plod dosahuje hmotnosti většinou 3300 gramů relativní nedostatek místa mu brání jeho přetáčení a pohybům  uložení v dutině děložní je již obvykle stabilní jemné chmýří pomalu mizí, vlásky dosahují délky až několika centimetrů nehtíky dorůstají ke špičkám prstů kůže dostává pěknou růžovou barvu dítě se dále zaobluje

38. týden

Porod – 3 fáze otevírací – otevírání porodních cest pro průchod plodu, a to nepravidelnými stahy děložní svaloviny, zrychlování stahů provázené porodními bolestmi  plod je vytlačován k děložní brance, tlakem vaku blan a hlavičky se branka pomalu otevírá  8-12 hod (u druhorodiček kratší než u prvorodiček) vypuzovací – většinou začíná puknutím plodových blan následkem zvyšujícího se tlaku ve vaku blan a odtokem plodové vody , plod je z dělohy vytlačen stahy děložního svalstva (vyvolané oxytocinem) a stahy bránice a svalů přední břišní stěny  trvá několik minut až 2 hodiny lůžková – ustávají děložní stahy a asi po 20 až 40 minutách je vypuzena i placenta a zbytky plodových obalů  plod při porodu aktivně pomáhá, což ukazuje i zkušenost porodníků, dítě už chce na svět (zdravé živé děti se rodí lépe než mrtvé plody)

Děkujeme za pozornost! 