Název Vedlejší věty účelové se spojkou „damit“ ; konstrukce „um – zu“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony klíčové aktivityII/2–Inovace.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Temporalsätze/A Střední odborná škola Otrokovice
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název Konjunktiv II (préterita) nepravidelných a modálních sloves
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Název Zájmenná příslovce Předmět, ročník Německý jazyk, sexta
Název Préteritum pravidelných, smíšených a nepravidelných sloves
Název Zeměpisné názvy Předmět, ročník Německý jazyk, kvinta
Název Závislý infinitiv s „zu“ Předmět, ročník Německý jazyk, sexta
Název Rekce (vazby) sloves Předmět, ročník Německý jazyk, sexta
Digitální učební materiál
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název Préteritum způsobových sloves Předmět, ročník
Název Předložky se 3. pádem Předmět, ročník Německý jazyk, kvarta
Význam způsobových sloves, slovosled
Digitální učební materiál
Název Vedlejší věty časové se spojkami wenn, als, bevor,
Der Finalsatz.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu ICT ve výuce
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - škola Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - školaHotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Lektion 10 Zuerst das Leben genieβen (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Eva.
Lektion 1 Warum ich Deutsch lerne? (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Eva Pospíšilová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_168 Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková Název.
DEUTSCH MIT MAX LEKTION 8 Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Possessivpronomen Autor.
Německé sloveso „werden“ PhDr. Taťána Tonová. ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.NJ.19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: leden 2014 Ročník:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_11_Konjunktionen_IA TEMA:Jazyková kompetence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaPředložky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_156_Gesundheit Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Erfindungen und Erfinder.
DEUTSCH MIT MAX LEKTION 6 Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_167  Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Medien TémaNepřímá otázka.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_07 Modalverben TEMA:Jazyková kompetence.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhStation 3 TémaPréteritum.
Anotace: Německý jazyk pro 8. ročník
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky.
Č ASOVÁNÍ SLOVES V PŘÍTOMNÉM ČASE PhDr. Taťána Tonová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaVedlejší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A15_Perfektum sloves sein a haben Téma: Německá gramatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhStädte, Länder, Sprachen.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Adresa školy: ZŠ Třeboň, Na Sadech 375 Jméno autora: Mgr. Jana Písaříková Název: VY_32_INOVACE_459 Nj/9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma hodiny:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
Německý jazyk – Gramatické jevy
Konjugation der Hilfsverben
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Německý jazyk – Gramatické jevy
Němčina pro jazykové školy nově 1
Die Syntax II – věty oznamovací Nepřímý pořádek slov
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Familie III.
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Název Vedlejší věty účelové se spojkou „damit“ ; konstrukce „um – zu“ Předmět, ročník Německý jazyk, sexta Tematická oblast Německý jazyk – gramatické jevy Anotace Materiál slouží k prezentaci a procvičení dané gramatické oblasti Klíčová slova vedlejší věta účelová, slovosled vedlejší věty, spojka, věta hlavní, podmět, přísudek, určitý tvar slovesa, infinitiv, částice Autor PhDr. Eva Sklenářová Datum 6. 5. 2014 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Vedlejší věty účelové se spojkou „damit“ Vedlejší věta účelová vyjadřuje účel nebo cíl vykonávané činnosti. Ptáme se otázkami: - Warum? - Aus welchem Grund? - Zu welchem Zweck? Je uvozena spojkou damit (aby). Po spojce damit následuje slovosled věty vedlejší: …, damit + podmět + ostatní větné členy + přísudek. Sie fährt nach Deutschland, damit sie Deutsch lernt. Seine Eltern arbeiten viel, damit er im Ausland studieren kann.

I. Cvičení – tvoř souvětí s větou účelovou: Der Nachbar fährt mit seinen Kindern nach England./ Seine Kinder sollen Englisch lernen. Er isst gesund./ Er will fit sein. Sie lernen fleiẞig./ Sie wollen einen Studienplatz an der Universität bekommen. Die Ärztin verschreibt dem Patienten Tabletten. / Er soll bald gesund werden. Meine Freundin will Stewardess werden. / Sie möchte fremde Länder kennen lernen. Der Student sucht einen Ferienjob./ Er muss sein Studium bezahlen.

Zkrácení vedlejších vět s damit na konstrukci um - zu Vedlejší větu se spojkou damit lze zkrátit na infinitivní konstrukci um – zu, pokud se podmět v hlavní a vedlejší větě shoduje. V konstrukci um – zu je sloveso z vedlejší věty v infinitivu a těsně před ním stojí částice zu. Sie beeilt sich, damit sie den Zug noch erreicht. = Sie beeilen sich, um den Zug noch zu erreichen. Částice zu stojí ve slovesech s odlučitelnou předponou mezi předponou a zbytkem slovesa. Er stellt den Wecker, damit er rechtzeitig aufsteht. Er stellt den Wecker, um rechtzeitig aufzustehen.

II. Cvičení – zkrať pomocí konstrukce um - zu, kde je to možné: Frau Schwarz schickt ihren Sohn zur Tanzschule, damit er tanzen lernt. Mein Vater isst viel Obst und Gemüse, damit er gesund wird. Mein Bruder kauft jeden Tag Zeitungen, damit er informiert ist. Sie kauft sich enen Fotoapparat, damit sie Fotos machen kann. Die Klasse fährt nach Prag, damit sie die Prager Burg besichtigen kann. Er besorgt ein Wörterbuch, damit seine Tochter eine Übersetzung machen kann.

III. Cvičení – doplň spojky a částice: Ich werde alles tun, ….. ich zufrieden bin. ….. Dolmetscher ….. werden, muss man eine Sprache gut beherschen. Er will Journalist werden, ….. mit Leuten in Kontakt ….. kommen. Die Eltern bauen ein Haus, ….. die Kinder eigene Zimmer haben. Sie hat zwei Berufe, ….. den Kredit ab….zahlen. Die Familie hat einen Garten gekauft, ….. die Kinder frisches Obst und Gemüse essen können. Am Wocheende essen wir im Restaurant, ….. wir nicht kochen müssen.

Řešení – I. cvičení: Der Nachbar fährt mit seinen Kindern nach England, damit seine Kinder Englisch lernen. Er isst gesund, damit er fit ist. Sie lernen fleiẞig, damit sie einen Studienplatz an der Universität bekommen. Die Ärztin verschreibt dem Patienten Tabletten, damit er bald gesund wird. Meine Freundin will Stewardess werden, damit sie fremde Länder kennen lernt. Der Student sucht einen Ferienjob, damit er sein Studium bezahlt.

Řešení – II. cvičení: Frau Schwarz schickt ihren Sohn zur Tanzschule, damit er tanzen lernt. Mein Vater isst viel Obst und Gemüse, um gesund zu werden. Mein Bruder kauft jeden Tag Zeitungen, um informiert zu sein. Sie kauft sich enen Fotoapparat, um Fotos machen zu können. Die Klasse fährt nach Prag, um die Prager Burg besichtigen zu können. Er besorgt ein Wörterbuch, damit seine Tochter eine Übersetzung machen kann.

Řešení – III. cvičení: Ich werde alles tun, damit ich zufrieden bin. Um Dolmetscher zu werden, muss man eine Sprache gut beherschen. Er will Journalist werden, um mit Leuten in Kontakt zu kommen. Die Eltern bauen ein Haus, damit die Kinder eigene Zimmer haben. Sie hat zwei Berufe, um den Kredit abzuzahlen. Die Familie hat einen Garten gekauft, damit die Kinder frisches Obst und Gemüse essen können. Am Wochenende essen wir im Restaurant, damit wir nicht kochen müssen.

Zdroje BAUMBACH, R., VÁCLAVKOVÁ, G. Mluvnice němčiny. 1. vydání. FIN PUBLISHING Olomouc, 1997. ISBN 80-86002-13-6. DUSILOVÁ, D., EBEL, M., GOEDERT, R., KOLOCOVÁ, V., VACHALOVSKÁ, L. Nová cvičebnice německé gramatiky. Nakladatelství POLYGLOT, Praha. Třetí vydání, dotisk 2002. ISBN 80-86-195-10-4. HELBIG, G., BUSCHA, J. Deutsche Grammatik. Ein Handbuchbuch für den Ausländerunterricht. 15., durchgesehene Auflage 1993. Langenscheidt Verlag. Germany. ISBN 3-324-00118-8. MOTTA, G., CVIKOWSKA, B., VOMÁČKOVÁ, O., ČERNÝ, T. Direkt 2 neu. Němčina pro střední školy. Učebnice a pracovní sešit. Nové přepracované vydání: Tomáš Černý, Klett nakladatelství s. r. o., Praha 2012. ISBN 978-80-7397-101-4.