Partiční koeficient Kow Awater  Aoctanol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energie.
Advertisements

Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Látkové množství - procvičování
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Věk (v letech) skupina: kontrolní pacienti průměr 41,08 51,67 sm.odch.
Termodynamika materiálů
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Přednášky pro studenty FTK UP Olomouc
výpočet pH kyselin a zásad
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Chlorid sodný - NaCl Systematický název Ostatní názvy
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Fugacitní modely distribuce látek v životním prostředí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola PF Hradec.
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Procvičování vzorce.
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hmotnostní zlomek převáděný na %
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2012 Signální souhrnné výsledky (tisková konference ) CERMAT
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Celá čísla Dělení.
Fugacitní modely 3. úrovně (Level III)
Fytoremediace Pavel Lukeš, Bi-Z.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
Chemické rovnováhy ve vodách
Žena a sport.
Stravitelnost organické hmoty a metody jejího stanovení
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Přírodní látky Mgr. Lenka Fasorová.
Přednost početních operací
Fugacitní modely 2. úrovně (Level II)
Predikce chemických posunů
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
KONTROLNÍ PRÁCE.
Schéma rovnovážného modelu Environmental Compartments
Způsoby vyjadřování složení směsí
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Kontakty a materiály J. Šedlbauer tel.:
Pohyb kontaminantů v půdách
ZÁKLADNÍ UČEBNICE. ROZDĚLOVACÍ KOEFICIENT LÁTKY V SYSTÉMU OKTANOL - VODA c 1 (o) a c 1 (w) molární koncentrace rozpuštěné látky v oktanolové a vodné fázi,
Distribuce látek v životním prostředí: od limitů po sanace
Kontakty a materiály J. Šedlbauer tel.:
Partiční koeficient Kow Awater  Aoctanol
Fugacitní modely distribuce látek v životním prostředí
Pohyb kontaminantů v půdách
Schéma rovnovážného modelu Environmental Compartments
Transkript prezentace:

Partiční koeficient Kow Awater  Aoctanol Distribuce látek mezi vodu a oktanol Partiční koeficient Kow Awater  Aoctanol oktanolová fáze Proč oktanol? Živočišné a rostlinné tkáně (zejména tukové) vykazují podobné fyzikálně-chemické vlastnosti jako oktanol vodná fáze

Hodnoty Kow Kow vykazuje hodnoty 10-0.24 v široké rozmezí: 108.23 látka Kow benzene 102.13 phenol 101.45 trichloroethene 102.42 phenanthrene 104.57 2,2’,5,5’-tetrachlorobiphenyl 106.18 Experimentální určení Kow: “shake flask”. Často nekvalitní měření, např. pro DDT je rozmezí publikovaných log Kow od 4.89 do 6.91; zdrojem více než 60 článků (Pontolillo a Eganhouse, 2001)

Publikovaná data pro Kow DDT Pontolillo and Eganhouse (2001)

Příklad 10-6 molu lindanu je přidáno do 100 ml dělící nálevky, která obsahuje 10 ml oktanolu a 90 ml vody. Po ustálení při 25C, jaká bude koncentrace lindanu ve vodě? lindan: Kow = 103.78

Příklad - řešení

Odhad Kow Nejčastěji korelací ze známé rozpustnosti kapalné látky ve vodě:

Příklad - pokračování Odhadněte Kow chlorobenzenu z jeho rozpustnosti při 25°C, rozpustnost hledejte např. na http://srdata.nist.gov/solubility/ Nalezeno: Cwsat = 4.38·10-3 mol/l Doporučená hodnota z literatury je 2.84 – velmi dobrá shoda.

Test: přiřaďte rozpuštěným látkám Kow Malá nápověda: hodnota Kow je zpravidla tím vyšší, čím nižší je rozpustnost příslušné látky ve vodě (tj. čím více je hydrofobní) rozpuštěná látka Kow 2,3,7,8-tetrachlorodibenzo-p-dioxin 105.74 tetrachloroethene 102.88 1,2,3,5-tetrachlorobenzene 106.64 2,4,5-trichlorobiphenyl 104.65 1,1,2,2-tetrachloroethane 102.39

Bioconcentrace (bioakumulace) Biokoncentrace a biomagnifikace Bioconcentrace (bioakumulace) pasivní shromažďování toxických látek v organismu z vodného prostředí z půdního prostředí ze vzduchu Biomagnifikace Shromažďování toxických látek v organismu prostřednictvím potravního řetězce: vede k vyšším koncentracím ve vyšších organismech Rachel Carson: The Silent Spring

Schéma biokoncentrace a biomagnifikace

Organismy obsahují Sorpce v organismech vodu, soli makromolekuly proteiny, celulózu, polysacharidy lipidy, glycidy (karbohydráty) kutin, lignin převažující pořadí ve většině organismů proteiny > karbohydráty > lipidy obsah lipidů (tuků) je různý 10-30% ve většině organismů, jsou obsaženy ve většině tkání zastoupení tuků může být ovšem i 1% nebo až ~50% celkové hmoty organismu

Distribuce kontaminantů v organismech je různá v různých tkáních Sorpce v organismech Distribuce kontaminantů v organismech je různá v různých tkáních Příklad: 1,2-dimethylbenzene log Kow = 3.16 organic phase log Korg-w octanol 3.16 triacylglycerides 3.25 liposomes 2.98 cutin 2.81 lignin 2.08

Distribuce do proteinu Sorpce v organismech: příklad (1,2-dimethylbenzene) organic phase log Korg-w octanol 3.16 triacylglycerides 3.25 liposomes 2.98 cutin 2.81 lignin 2.08 Distribuce do proteinu Distribuce do lipidů

Model celého organismu Celková distribuce mezi vodou a organismem Model celého organismu snaha zahrnout všechny typy tkání vyjádřeno pomocí partičních koeficientů podobné rovnice lze napsat pro rovnováhu s každým jiným médiem (např. se sedimentem) Hlavní roli zpravidla hraje distribuce do lipidů.

  Vyjádřen z celkové koncentrace v organismu Biokoncentrační faktor Vyjádřen z celkové koncentrace v organismu Jaký je vztah BCF a (teoreticky určeného) Kbio? Příklad: PCB (TCB - 2,2’,5,5’-tetrachlorobiphenyl) a fytoplankton Kbio  BCF 

Odhadnout Kbio a srovnat se změřeným BCF TCB: log Kow = 6.09 Biokoncentrační faktor: příklad Odhadnout Kbio a srovnat se změřeným BCF TCB: log Kow = 6.09 Fytoplankton: Anabaena spp., flip = 0.053 Změřený BCF pro TCB: 104.40 Proč je Kbio > BCF? Příčinou je především zanedbání metabolických procesů.

BCF a ostatní partiční koeficienty BCF se musí změřit, nebo se musíme spokojit s přibližným odhadem (Kbio prostřednictvím Kow), který je obvykle nadsazený