KONFUCIANISMUS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Starověká Čína 1.A.
Základní pojmy a souvislosti
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
V současném světě – 2 názory na svět
Úvod.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Proč je důležité studovat Principy
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Osvícenství.
Světová náboženství.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Právo jako filozofický pojem
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Svatý Václav Původ Český kníže Václav I. byl synem knížete Vratislava a jeho manželky Drahomíry, která byla dcerou knížete Havolanů (polabští Slované).
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Teorie státu - pokračování
Přemyslovci Vláda přemyslovských knížat.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Východoasijská náboženství
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Darwin a divoši Evoluční psychologie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Čínská kultura.
ČÍNA.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Průřezová témata.
Téma: Světová náboženství
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
6. Taoismus PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
Srdečně vás vítáme Kdo jsme a co nabízíme? Jsme křesťanský sbor církve adventistů sedmého dne v Karlových Varech Chceme naplnit potřeby lidí žijících v.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Úvod do náboženského života čínské společnosti
Sexualita, sociologie těla
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Něcisté, ateisté a agnostici: Čemu v Česku věříme?
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
náboženství staré Číny a Japonska
Ježíš.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Stát Definice, funkce, typy.
SEKTA je náboženská skupina, která nějakým způsobem omezuje své členy.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Náboženství a fanatismus
Taoismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Transkript prezentace:

KONFUCIANISMUS

Základní fakta jedno ze základních náboženství starověké Číny významným způsobem ovlivnil smýšlení populace napříč východoasijskými zeměmi a ovlivňuje dodnes podobný základ jako Taoismus vznik v 5. století př.n.l filosofický směr, neexistence bohů cílem každého člověka by mělo být zdokonalit svou lidskost, humánnost a činit jen to co je dobré a správné státní hierarchie, hierarchie mezilidských vztahů

Historie Konfucius (552/551 – 479 př. n. l.) - zajímal se o politiku, filosofii a etiku - učení bylo ovlivněno jeho životem a tehdejšími problémy - morální principy, které se vztahují k životu každého jedince (čest, schopnost a spravedlnost) - neuznával šamanismus, avšak byl hluboko oddaný nebesům Hierarchie vztahů která je dodnes v čínské společnosti hluboce zakořeněna (otec a syn, starší a mladší bratr, manžel a manželka, panovník a poddaný a vztah mezi přáteli)

Dílo Konfucia Pět klasických knih ( Kniha písní, Kniha dokumentů, Letopisy Jara a podzimu, Kniha přeměn a Kniha obřadů) sepsal Konfucius sám - Čtyři knihy ( Hovory, Velké učení, Cesta středu, Meng – c ) – sepsali jeho žáci a následovníci

Největší rozvoj po Konfuciově smrti Dynastie Chan - následovníci: Mo - c', Lao – c', Meng – c' - konfuciánská univerzita v Čchang – anu - vývoj kultu Konfucia Dynastie Tchang - zakládání chrámů, Konfucianismus jako náboženství

Funkce konfucianismu vzájemní propojení přirozeného řádu a lidského života pojem troj-učení v jeho rámci se lidé v každodenním životě řídili konfuciánskými zásadami, pro rituální očišťování a vymýtání zlých duchů vyhledávali taoisty a k pohřebním obřadům buddhistické mnichy - úcta ke všem, každý plnil určitou funkci integrující faktor – každý se mohl účastnit písemné zkoušky o místo v státních službách, a kdo uspěl získal hodnost a místo ve státním úřadě (tím získal moc a prestiž) hodnoty a názory podporované státem se učili nazpaměť lidé v celé společnosti – přispívalo to ke kulturní integritě idea mandátu nebes – etická a náboženská kontrola pro chování vládců, vládce má moc od nebes, když je spravedlivý – základna pro jeho kritiku ze strany úředníků, lidu

Neokonfucianismus v 11. st. v Číně oživení – základní životní substance čchi (tao): nabírá různé formy, projevená vůdčím principem Li = jsou vzory, které vytvářejí smysl života, můžou být viděny v Konfuciových knihách, společnosti a přírodě, všude tam, kde najdeme harmonii a řád, existují principy které můžou být pochopené a následované (oddanost, poctivost, čestnost) konfuciánská kombinace – individuální rozvoj + společenská zodpovědnost společenský systém bude dobrý, když každý bude žít podle Li ve svém postavení (manželka, úředník…) poslušnost vůči nařízeným, což schvalovala autoritářská vláda základ pro státní zkoušky, akceptace uctívání předků, odmítání existence stvořitele svět = čchi + li = neosobní přírodní síly

Konfucianismus dnes vykládání lidských problémů v morálním kontextu, jako boj mezi dobrem a zlem, o společenském řádu, o osobní chamtivosti, které jsou takto pojímané i v dnešní Číně, jasně vyjádřil už Konfucius před 25 stoletími na Taiwanu lidé uctívají stará božstva a klaní se učení Konfucia, stejně tak jako lidé v Evropě čtou a věří Bibli moralizující tendence v dnešní Číně, vyučování morálním zásadám, snaha o lepší vzdělanost v morálce (panuje zde příliš velká hamižnost) zásadní nemocí společnosti je morální ignorace (původní náboženské postoje, které přetrvávají do dnes)

V Číně mají staré náboženské postoje stále vliv a sílu i na ty, kteří si už dávno neuvědomují jejich původ a nejsou nábožensky založení. Studium konfucianismu pomáhá lépe pochopit pozadí dnešních ideálů, pocitů, postojů lidí v Číně. V Číně konfucianismus působil a působí a jeho vliv je vidět do dnes. Většina lidí v Číně nepraktikuje žádné náboženství, ale stále jsou živé ty, které dávají smysl životu člověka, jednotlivce v moderní, měnící se společnosti, mnohé tradiční víry a rituály a dokonce nově ožívají, jak v Číně, tak na Taiwanu.

Obřady a zákony mravního chování císařské obřady Konfuciův kult rodinné oslavy narození

Dvě básně z Knihy písní Narodil se syn, na lůžku teď spí, oblečený v háv, nefrit na hraní. Silným křikem volá, ozdoby červeně se skví, jako král bude v našem domě žít.   Pak přišla na svět dcera, na zem dali jsme ji spát, zabalená v plenkách, s tkalcovským kolíkem může si hrát, pro ni žádné ozdoby ani emblémy, jen o jídlo a pití se stará, a matce s otcem jen potíže dělá.

Obřady a zákony mravního chování dospívání uzavírání sňatků synovská oddanost pohřební rituály uctívání předků

Konfucianismus v Evropě a ČR Konfucianismus x křesťanství – pozitivní x negativní vymezení pravidel chování Konfucius jako "svatý patron osvícenství"  Konfuciova akademie http://konfucius.upol.cz/ 

Zdroje HOOBLER, Thomas a Dorothy HOOBLER. Konfucianismus. Praha: Lidové noviny, 1997, 136 s.LITTLETON, C. S. Moudrost Východu. Praha: Knižní klub a Balios, 1998. 176 s. DAWSON, Raymond Stanley. Konfucius. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1994, 109 s. CHING, Julia. Confucianism and christianity: a comparative study. 1st ed. Tokyo: Kodansha International, 1977, xxvi, 234 s. KONFUCIUS, a Augustin PALÁT. Rozpravy: hovory a komentáře. Vyd. tohoto překl. 2., komentované. Praha: Mladá fronta, 1995, 180 s. KUHN, Dieter. The age of Confucian rule: the song transformation of China. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, 2009, 356 s. STERCKX, Roel. Food, sacrifice, and sagehood in Early China. Cambridge: University Press, 2011, ix, 235 s. OVERMYER, Daniel L. Náboženství Číny: svět jako živý organismus. V českém jazyce vyd. 2. Praha: Prostor, 1999, 178 s.