Historické státy Občanská výchova
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice jméno autora Mgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT předmět Občanská výchova pořadové číslo DUM 12
Anotace Prezentace provází žáky historickým vývojem státních forem a seznamuje nás jejich základními charakteristikami. Autor Mgr. Petr Jonáš Očekávaný výstup Žák charakterizuje jednotlivé historické státní formy, orientuje se na časové ose jejich vývoje. Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity kombinovaná Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 - 15 let
1. Otrokářské typy států: Orientální despocie - Egypt Všechnu moc má panovník: náboženství, správa, soud Otroci i svobodní občané jsou zcela poddaní
1. Otrokářské typy států: Antický městský stát – řecké Athény O důležitých věcech rozhoduje lidové shromáždění Ne: ženy, otroci, cizinci
2. feudální typy států Absolutní monarchie - Francie Vládne monarcha – moc soud, vláda, zákon
2. feudální typy států Stavovská monarchie – Polsko Stavy? Církev Měšťané Sedláci Šlechta
Úkol pro žáky – přiřaďte definice Orientální despocie Klasická antická polis Stavovská monarchie Absolutní monarchie O zákonech, vládě a soudech rozhodují občané Panovník je neomezeným vládcem s neomezenou mocí – určuje náboženství poddaných, je velitelem vojska, správcem země a nejvyšším soudcem Panovník má absolutní zákonodárnou, výkonnou i soudní moc Panovník může vydávat svá rozhodnutí pouze se souhlasem šlechty
Zdroje DUDÁK, Vladislav, Petr HOLČÁK a Richard MAREDA. Občanská výchova pro 9. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999, 173 s. ISBN 80-723-5122-2 Wikipedia, Seznam forem vlády, online, dostupné na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_forem_vl%C3%A1dy Všechny ostatní objekty použité k vytvoření materiálu jsou součástí SMART Notebook, ActivInspire, MS Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.
Děkuji za pozornost