Evropské barokní malířství Barokní radikalismus Baroko
Baroko Evropské barokní malířství Barokní radikalismus Uplatňuje se především v katolických zemích, či jako nástroj rekatolizace Peter Paulus Rubens (1577 – 1640) představitel vlámského barokního radikalismu, studium v Itálii (8let) --- vliv Tintoretta (světlo, kompozice) a Michelangela (svalovci) vzdělanec a diplomat Znaky: dramatické kompozice, přeplnění prostoru obrazu postavami, důmyslná kompozice (spirála), útok na smysly a city diváků, dynamičnost Obr. 1 P.P.Rubens – Umučení sv. Livinia.
Baroko Evropské barokní malířství Barokní radikalismus Na Rubensovo dílo významně působí italští malíři vrcholné renesence a manýrismu Barva – vliv Benátčanů (Tizian) Obr. 2 Rubens - Únos dcer Leukippových, 1616
Baroko Další představitelé vlámského malířství Jacob Jordaens (1593 – 1678) oslava pití, jídla ve veselé a hlučné společnosti Obr. 3 Jordaens – Král pije, 1630.
Baroko Další představitelé vlámského malířství Anthonis van Dyck (1599 – 1641) žák a spolupracovník P. P. Rubense --- vliv Rubensova stylu Obr. 4 A.van Dyck – Opilý Silén, 107x92, 1620.
Baroko Představitelé vlámské barokní malby van Dyck – tvůrce kultivovaných podobizen --- --- zakladatel aristokratického portrétu Obr. 5 A.van Dyck – Autoportrét, 116x94, 1623
Baroko Vlámské barokní malířství Obr. 6 Rubens – Tři grácie Obr. 7 van Dyck – Karel I. anglický na lovu, 1635.
Baroko Evropská barokní malba Barokní radikalismus Hlavní znaky: dynamismus, složitá kompozice a vypjaté emoce --- drama Uplatnění: především v katolických zemích a jako účinný nástroj rekatolizace
Baroko Citování odborných informačních zdrojů Obr. 1 PIJOAN, José. Dějiny umění /7. Praha 1990: Odeon, n.p., str. 223 Obr. 2 dtto str. 215 Obr. 3 dtto str. 185 Obr. 4 BECKETTOVÁ, Wendy. Toulky světem malířství. Praha 2002: Fortuna Print, str. 118 Obr. 5 dtto 116 Obr. 6 PIJOAN, José. Dějiny umění /7. Praha 1990: Odeon, n.p., str. 227 Obr. 7 dtto 181