OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L-2-002
PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová
„ Člověk je vždycky a principiálně mnohem víc než o sobě dokáže vědět.“ K. Jaspers
Hlavní směry a přístupy k porozumění lidské psychice Experimentální psychologie Wilhelm WUNDT ( ) Lipsko – první laboratoř Vztah mezi drážděním smyslových orgánů a prožitky (bezprostřední zkušenost)
Behaviorismus John Broadus WATSON ( ) USA Vnější projevy chování „ Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám zaručím, že z každého z nich vychovám specialistu, jakého náhodně zvolím …“ Schéma: S – R (stimul – reakce) Ovlivněn ruským fyziologem I. P. Pavlovem (reflexologie)
Neobehaviorismus Burrhus Frederic SKINNER ( ) USA Experimentování se zvířaty Schéma: S – intervenující proměnné – R (mezi S a R působí pudy, dědičnost, minulá zkušenost, kognitivní mapy)
Gestaltismu s Max WERTHEIMER (1880 Praha-1943) Tvarová psychologie Studium vnímání Duševní procesy je třeba chápat jako celky Celek je víc než suma částí
Id (nevědomí, pudy), Ego (já, realita), Superego (nadjá, morálka) Oidipovský komplex (erotický vztah dítěte k rodiči opačného pohlaví) Psychoanalýza Sigismund FREUD (1856 Příbor–1939) Obecná teorie a psychoterapeutická metoda léčení psychických poruch pomocí volné asociace Lidské projevy jsou složitou souhrou vědomých a nevědomých procesů
Humanistická psychologie Abraham Harold MASLOW ( ) USA Tvořivost, pozitivní seberozvíjení Hierarchie potřeb
ÚKOLY: 1. Máte nějaké osobní zkušenosti se svým nevědomím? Co všechno si pod tímto pojmem představujete? 2. Který z psychologických proudů, směrů nebo názorů vás zaujal natolik, že byste se jím chtěli podrobněji zabývat? Proč?
Zdroje: Gillernová, Ilona, Buriánek, Jiří: Základy společenských věd – psychologie a sociologie. Fortuna, Praha 1997 Helus, Zdeněk: Psychologie pro střední školy. Fortuna, Praha 1999 Hunt, Morton: Dějiny psychologie. Praha: Portál, portal.cz/casopisy