 Jak to začalo  Proč to funguje  Jaké jsou důsledky  Kde se to dá použít  Závěr  Experiment.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Procenta Výpočet procentové části
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rychlost, dráha, čas, zrychlení – řešené příklady
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Bytové družstvo U Arény
Římské číslice jako rozšiřující učivo
Detekce HPV u rizikové skupiny mužů
Trolejbusy: Škoda Electric
Degradační procesy Magnetické vlastnosti materiálů přehled č.1
Fyziologie a vlastnosti sluchu II.
Hra milionář Procvičujeme si jednotky hmotnosti
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_398_3TR_M Autor: Mgr. Jana Siederová.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Zápis čísla v desítkové soustavě
Kdo chce být milionářem ?
Opakování – převody jednotek, příklady
Jednotky délky a jejich převody 5. ročník
Druhá mocnina a odmocnina
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Násobení a dělení čísel 10, 100 a jejich násobků
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Vedlejší jednotky objemu
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Mapa zájmu - plány.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Obsah, jednotky obsahu 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
Procvičování vzorce.
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Dělení desetinným číslem
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
v programu MS PowerPoint
Hmotnostní zlomek převáděný na %
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_61.
SEZNAM REVÍRŮ Pstruhové – 28 km, 16,0 ha
Oddělení funkčních materiálů výzkumná skupina Funkční materiály a kompozity Slitiny s tvarovou paměti Patří do kategorie funkčních materiálů díky svým.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Název materiálu: ŘAZENÍ SPOTŘEBIČŮ – výklad učiva.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zaokrouhlování 5. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
MOCNINY S PŘIROZENÝMI MOCNITELI A OPERACE S NIMI 8. ročník základní školy Projekt EU-OPVK Šablona č. III/2: Zvyšování kvality výuky prostřednictvím ICT.
Téma: Dělení desetinných čísel 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace2/_095.
Predikce chemických posunů
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Pascalův zákon Příklady.
Obvod, obsah – 1 Čtverec, obdélník, pravoúhlý trojúhelník
M ATEMATICKÉ MODELOVÁNÍ MATERIÁLŮ S TVAROVOU PAMĚTÍ V.Fišer* & J. Půža** Gymnázium Elišky Krásnohorské Praha* Gymnázium český Brod**
Věda v ulicích.
Transkript prezentace:

 Jak to začalo  Proč to funguje  Jaké jsou důsledky  Kde se to dá použít  Závěr  Experiment

 1951 – nalezena první slitina s tvarovou pamětí  1963 – objevena slitina NiTi (tzv. Nitinol)  1990 – první komerčně přístupné polymery s tvarovou pamětí  Současnost – desítky různých slitin s tvarovou pamětí a dokonce i keramika

 Posun atomů  Změny v krystalové mřížce

 Vlastní tvarová paměť „Jednocestná“ „Dvoucestná“  Superelasticita  Pseudoplaticita

 Opakování:  Vzorec Hookova zákona pro SMA NEPLATÍ prodlouženínapětí

 SMA má hysterezní chování  Vratná deformace při superelasticitě u NiTi dosahuje 10%  SMA součástky mohou dosahovat deformace až 20% bez poškození krystalové mřížky (v martenzitu)

Termostatická vodovodní baterie

Minimalizace satelitní antén

Marsovské vozítko Sojourner

Lékařské stenty a katetry

Adaptivní SMA kompozity Spojky potrubí

Mikroaplikace

Mikroroboti

Oblast: P – piezoelektrické měniče E – elektromotory M – modelářské motorky H – hydraulické motory B – benzinové spalovací motory D – naftové spalovací motory T – spalovací turbíny SMA – aktuátory SMA, perspektivní oblast, dosud jen zčásti využitá

 Co si zapamatovat? Tvarová paměť Superelasticita Pseudoplasticita  Více informací: cs.wikipedia.org/wiki/SMA fzu.xf.cz -> publikace

0,000,010,020,030, T=22 o C T=50 o C T=69 o C T=90 o C Stress [MPa] Strain  B19' R B2 Stress Temperature

0,000,010,020, ,6 2,8 3,0 3, ,12 1,14 1,16 1,18 1,20 1,22 Stress,  [MPa] [MPa] Stress,  Stress,  Strain,  a)  [dB/m] [dB/m] C L [km/s] [km/s] T=17°C R-B19' R=> R->R  [10 [10 -6 Ohm x m] 0,000,010,020, ,6 2,8 3,0 3, Stress,  [MPa] [MPa] Stress,  Stress,  Strain,   [dB/m] [dB/m] C L [km/s] [km/s] T=17°C  [10 [10 -6 Ohm x m] 1,00 1,05 1,10 B19'-B19'