Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Trojúhelník výkonů Ing. Jaroslav Bernkopf Trojúhelník výkonů
Elektrické stroje Stejnosměrné motory
Indukční stroje 5 jednofázový motor.
• Vliv výběru a kvality tepelné izolace komponentů a potrubí na energetickou náročnost systému předávání tepla Joule 2010 Září Zdeněk HERMAN Předávací.
Degradační procesy Magnetické vlastnosti materiálů přehled č.1
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Regionální výzkumné centrum.
Ing. Antonín Bubák Projektování pohonových soustav s podporou programu DYNAST VÝZKUMNÉ CENTRUM PRO STROJÍRENSKOU VÝROBNÍ TECHNIKU A TECHNOLOGII České vysoké.
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Tento soubor už se neudržuje.
9 CELÁ ČÍSLA
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
Indukční stroje 3 jednofázový motor.
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Elektrický obvod a jeho části
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
Kdo chce být milionářem ?
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Modelování a simulace podsynchronní kaskády
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Firemní profil Kogenerační jednotky micro
Mapa zájmu - plány.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Trolejbusy: 14Tr.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Dielektrická elektrotepelná zařízení
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Houževnatost Základní pojmy (tranzitní lomové chování ocelí, teplotní závislost pevnostních vlastností, fraktografie) (Empirické) zkoušky houževnatosti.
Vývoj elektročásti mikroturbín na ČVUT
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Nový trend ve slunolamech Radek Pelz, ALARIS Czech Republic s.r.o.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
PROPORCIONÁLNÍ TECHNIKA V HYDRAULICE Seminář 4. června 2014
Soutěž pro dvě družstva
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Pohony posuvných bran Praha Rozdělení  Podle instalace a počtu cyklů  Pohony pro privátní instalace  Pohony pro středně velký počet cyklů  Pohony.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Technické kreslení.
Produktová prezentace
Přednost početních operací
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Spalovací Turbína.
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl VI Prof. Ing. Zdeněk.
Střední odborná škola Otrokovice
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
snížit spotřebu paliva
snížit spotřebu paliva
Elektromotorky A Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-004 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Statická optimalizace spalovacího motoru Nalezení optimálního poměru palivo/vzduch pro max. účinnost Nalezení optimálního poměru palivo vzduch pro minimální.
Stejnosměrné stroje Stejnosměrné stroje jsou elektrické točivé stroje, které mají na vyniklých pólech statoru umístěno budící vinutí a vývody cívek.
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Transkript prezentace:

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl IV TYPY HYBRIDNÍCH ELEKTROMOBILŮ Podrobný výklad funkce a vlastností Prof. Ing. Zdeněk Čeřovský, DrSc

Sériový hybridní pohon Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Sériový hybridní pohon spalovací motor může pracovat v optimálním pracovním bodě možnost brzdění rekuperací nižší účinnost přenosu výkonu

Paralelní hybridní přenos Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Paralelní hybridní přenos vysoká účinnost mechanické části možnost rekuperace zlepšené pracovní podmínky spalovacího motoru nízká účinnost elektrické části

Kombinovaný hybridní pohon přepínatelný Požadavek výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Kombinovaný hybridní pohon přepínatelný Požadavek výkonu nízký vysoký sériový pohon paralelní pohon spojka rozpojena spojka sepnuta

Mechanický dělič výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Mechanický dělič výkonu - dělič výkonu tvoří diferenciální planetová převodovka (t.j. se dvěma stupni volnosti - oba elektrické stroje jsou běžné konstrukce se stojícími statory - jeden ze strojů má dutý rotor pro průchod hřídele

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha

Hybridní pohony s dělením výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Hybridní pohony s dělením výkonu - při daném výkonu může spalovací motor trvale pracovat s nejnižší spotřebou paliva - účinnost přenosu výkonu je vyšší než v případě sériového hybridního pohonu, protože část výkonu se na kola přenáší přímo mechanicky - oproti elektrickému přenosu lze docílit úspor i prostým dělením výkonu - elektromechanický přenos Možná řešení - s elektrickým děličem výkonu - s mechanickým děličem výkonu

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Hybridní vozidla: Toyota Prius – hybrid 1997 Motor: 1,5l Baterie: Ni-MH Prodáno: 70 tis. kusů http://www.motormania.sk/art.ltc/178

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Hybridní vozidla: Toyota Dělič výkonu Generátor Měnič Motor Baterie El.motor Redukční převodovka Mech. Cesta El. cesta Transmise

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Přenos s elektrickým dělením výkonu - Generátor se dvěma rotory - Rotující první rotor (stator) předává točivý moment spalovacího motoru přímo na kola vozidla.

Slovenská strela - 2 rychlé motorové vozy (Tatra, 1936) Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Slovenská strela - 2 rychlé motorové vozy (Tatra, 1936) - použit elektrický dělič výkonu vyvinutý Ing. Josefem Sousedíkem - další generace elektromechanického přenosu vyvinuta po 2. světové válce

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha

VÝKON KOMPONENT A JEHO DĚLENÍ SPALOVACÍ MOTOR elektrický přenos mech. přenos 100 % výkonu rychlost vozidla

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA VÝZKUM V RÁMCI PRACÍ VÝZKUMNÉHO CENTRA JB ČVUT V PRAZE FYZIKÁLNÍ MODEL HYBRIDNÍHO PŘENOSU S DĚLIČEM VÝKONU

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA SUPERKAP AM NP AM NP MM ELM SP SG PM TM Základová deska

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Akumulace brzdné energie automobilu v superkondenzátoru Ing. Vladek Pavelka

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Obsah: rekuperační obvod praktická realizace superkondenzátor – vlastnosti, aplikace napěťový měnič – způsob řízení, vlastnosti výsledky simulace závěr

Schéma pohonu - rekuperační obvod = = ~ = ~ superkondenzátor VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha tlumivka super-kondenzátor výkonový modul meziobvod Schéma pohonu superkondenzátor - rekuperační obvod = ss. měnič napětí ss. meziobvod = ~ = ~ výkonu dělič elektrický as. motor spalovací motor

VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha

integrovaný inteligentní modul s čidly proudu a teploty VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha 28 x 22 x 16 cm, 10 kg výkonový modul Semikron SkiiP 942GB120-317CTV integrovaný inteligentní modul s čidly proudu a teploty 1200 V / 900 A / 20 kHz

superkondenzátorová baterie VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha 36 x 44 x 22 cm, 28 kg superkondenzátor Epcos UltraCap B48710 superkondenzátorová baterie (27 x 2700 F / 2.3 V) 100 F / 56 V / 400 A

vzduchová vyhlazovací tlumivka z Cu vodiče VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha 35 x 38 x 11 cm, 33 kg tlumivka vzduchová vyhlazovací tlumivka z Cu vodiče 10 mH / 100 A

ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Superkondenzátor ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI - Nízké jmenovité napětí + Velká proudová zatížitelnost + Velký měrný výkon + Vysoký počet nabíjecích cyklů + Odolnost proti hlubokému vybití + Malé samovybíjení + Bezproblémová funkce při nízkých teplotách FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI + Uchování energie bez nutnosti její přeměny + Nízká hmotnost + Neobsahuje těžké kovy (Cd, Ni, Pb) + Odolnost proti otřesům a vibracím APLIKACE Doprava, automobilová technika Záložní zdroje el. energie

VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha   olověná baterie super- kondenzátor běžný kondenzátor nabíjecí doba 1 – 5 h 0,3 – 30 s 10-3 – 10-6 s vybíjecí doba 0,3 – 3 h měrná energie [Wh/kg] 10 - 100 1 - 10 < 0,1 měrný výkon [W/kg] < 1000 < 10 000 <100 000 životnost [cyklů] 1000 > 500 000 účinnost nabíjení a vybíjení [%] 70 – 85 85 -98 > 95 Tab.1. Porovnání vlastností olověné baterie, superkondenzátoru a běžného kondenzátoru

Energie a max. příkon superkondenzátoru v závislosti na jeho napětí VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha 1,5 t & 50 km/hod 100 F, 56 V, 400 A cca. 150 kJ Energie a max. příkon superkondenzátoru v závislosti na jeho napětí 150 kJ  150 kW·s 30 kW · 5 s 10 kW · 15 s Samovybíjení: cca. 0,5 V za 1 hod cca. 3 V za 10 hod Vnitřní odpor: cca. 30 m Ztrátový výkon: 4,8 kW (400 A) P [kW] 0,1*E [kJ] U [V]

Schéma rekuperačního obvodu VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Schéma rekuperačního obvodu Ukládání el. energie u2 i1 C1 L R C2 T1 D2 i2 u1 U1 T1 ON T1 OFF t přerušovaný proud nepřerušovaný proud tlumivka super-kondenzátor výkonový modul meziobvod

Schéma rekuperačního obvodu VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čerpání el. energie C1 L R C2 T2 D1 U1 i2 u2 u1 i1 t přerušovaný proud nepřerušovaný proud T1 ON T1 OFF Schéma rekuperačního obvodu tlumivka super-kondenzátor výkonový modul meziobvod

zatěžovatel Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha zatěžovatel

VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha

Ukládání energie Čerpání energie VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Ukládání energie velká dynamika regulátoru, rychlý regulační zásah => zanedbatelný překmit napětí meziobvodu při skokovém nárůstu příkonu do meziobvodu Čerpání energie Malá dynamika regulátoru, pomalý regulační zásah => znatelný pokles napětí meziobvodu při skokovém nárůstu výkonu odebíraného z meziobvodu akumulovaná energie v tlumivce => nárůst napětí meziobvodu po ukončení regulace