Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl IV TYPY HYBRIDNÍCH ELEKTROMOBILŮ Podrobný výklad funkce a vlastností Prof. Ing. Zdeněk Čeřovský, DrSc
Sériový hybridní pohon Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Sériový hybridní pohon spalovací motor může pracovat v optimálním pracovním bodě možnost brzdění rekuperací nižší účinnost přenosu výkonu
Paralelní hybridní přenos Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Paralelní hybridní přenos vysoká účinnost mechanické části možnost rekuperace zlepšené pracovní podmínky spalovacího motoru nízká účinnost elektrické části
Kombinovaný hybridní pohon přepínatelný Požadavek výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Kombinovaný hybridní pohon přepínatelný Požadavek výkonu nízký vysoký sériový pohon paralelní pohon spojka rozpojena spojka sepnuta
Mechanický dělič výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Mechanický dělič výkonu - dělič výkonu tvoří diferenciální planetová převodovka (t.j. se dvěma stupni volnosti - oba elektrické stroje jsou běžné konstrukce se stojícími statory - jeden ze strojů má dutý rotor pro průchod hřídele
Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha
Hybridní pohony s dělením výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Hybridní pohony s dělením výkonu - při daném výkonu může spalovací motor trvale pracovat s nejnižší spotřebou paliva - účinnost přenosu výkonu je vyšší než v případě sériového hybridního pohonu, protože část výkonu se na kola přenáší přímo mechanicky - oproti elektrickému přenosu lze docílit úspor i prostým dělením výkonu - elektromechanický přenos Možná řešení - s elektrickým děličem výkonu - s mechanickým děličem výkonu
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Hybridní vozidla: Toyota Prius – hybrid 1997 Motor: 1,5l Baterie: Ni-MH Prodáno: 70 tis. kusů http://www.motormania.sk/art.ltc/178
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Hybridní vozidla: Toyota Dělič výkonu Generátor Měnič Motor Baterie El.motor Redukční převodovka Mech. Cesta El. cesta Transmise
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Přenos s elektrickým dělením výkonu - Generátor se dvěma rotory - Rotující první rotor (stator) předává točivý moment spalovacího motoru přímo na kola vozidla.
Slovenská strela - 2 rychlé motorové vozy (Tatra, 1936) Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Slovenská strela - 2 rychlé motorové vozy (Tatra, 1936) - použit elektrický dělič výkonu vyvinutý Ing. Josefem Sousedíkem - další generace elektromechanického přenosu vyvinuta po 2. světové válce
Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha
VÝKON KOMPONENT A JEHO DĚLENÍ SPALOVACÍ MOTOR elektrický přenos mech. přenos 100 % výkonu rychlost vozidla
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA VÝZKUM V RÁMCI PRACÍ VÝZKUMNÉHO CENTRA JB ČVUT V PRAZE FYZIKÁLNÍ MODEL HYBRIDNÍHO PŘENOSU S DĚLIČEM VÝKONU
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA SUPERKAP AM NP AM NP MM ELM SP SG PM TM Základová deska
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Akumulace brzdné energie automobilu v superkondenzátoru Ing. Vladek Pavelka
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Obsah: rekuperační obvod praktická realizace superkondenzátor – vlastnosti, aplikace napěťový měnič – způsob řízení, vlastnosti výsledky simulace závěr
Schéma pohonu - rekuperační obvod = = ~ = ~ superkondenzátor VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha tlumivka super-kondenzátor výkonový modul meziobvod Schéma pohonu superkondenzátor - rekuperační obvod = ss. měnič napětí ss. meziobvod = ~ = ~ výkonu dělič elektrický as. motor spalovací motor
VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha
integrovaný inteligentní modul s čidly proudu a teploty VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha 28 x 22 x 16 cm, 10 kg výkonový modul Semikron SkiiP 942GB120-317CTV integrovaný inteligentní modul s čidly proudu a teploty 1200 V / 900 A / 20 kHz
superkondenzátorová baterie VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha 36 x 44 x 22 cm, 28 kg superkondenzátor Epcos UltraCap B48710 superkondenzátorová baterie (27 x 2700 F / 2.3 V) 100 F / 56 V / 400 A
vzduchová vyhlazovací tlumivka z Cu vodiče VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha 35 x 38 x 11 cm, 33 kg tlumivka vzduchová vyhlazovací tlumivka z Cu vodiče 10 mH / 100 A
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Superkondenzátor ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI - Nízké jmenovité napětí + Velká proudová zatížitelnost + Velký měrný výkon + Vysoký počet nabíjecích cyklů + Odolnost proti hlubokému vybití + Malé samovybíjení + Bezproblémová funkce při nízkých teplotách FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI + Uchování energie bez nutnosti její přeměny + Nízká hmotnost + Neobsahuje těžké kovy (Cd, Ni, Pb) + Odolnost proti otřesům a vibracím APLIKACE Doprava, automobilová technika Záložní zdroje el. energie
VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha olověná baterie super- kondenzátor běžný kondenzátor nabíjecí doba 1 – 5 h 0,3 – 30 s 10-3 – 10-6 s vybíjecí doba 0,3 – 3 h měrná energie [Wh/kg] 10 - 100 1 - 10 < 0,1 měrný výkon [W/kg] < 1000 < 10 000 <100 000 životnost [cyklů] 1000 > 500 000 účinnost nabíjení a vybíjení [%] 70 – 85 85 -98 > 95 Tab.1. Porovnání vlastností olověné baterie, superkondenzátoru a běžného kondenzátoru
Energie a max. příkon superkondenzátoru v závislosti na jeho napětí VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha 1,5 t & 50 km/hod 100 F, 56 V, 400 A cca. 150 kJ Energie a max. příkon superkondenzátoru v závislosti na jeho napětí 150 kJ 150 kW·s 30 kW · 5 s 10 kW · 15 s Samovybíjení: cca. 0,5 V za 1 hod cca. 3 V za 10 hod Vnitřní odpor: cca. 30 m Ztrátový výkon: 4,8 kW (400 A) P [kW] 0,1*E [kJ] U [V]
Schéma rekuperačního obvodu VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Schéma rekuperačního obvodu Ukládání el. energie u2 i1 C1 L R C2 T1 D2 i2 u1 U1 T1 ON T1 OFF t přerušovaný proud nepřerušovaný proud tlumivka super-kondenzátor výkonový modul meziobvod
Schéma rekuperačního obvodu VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čerpání el. energie C1 L R C2 T2 D1 U1 i2 u2 u1 i1 t přerušovaný proud nepřerušovaný proud T1 ON T1 OFF Schéma rekuperačního obvodu tlumivka super-kondenzátor výkonový modul meziobvod
zatěžovatel Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha zatěžovatel
VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha
Ukládání energie Čerpání energie VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Ukládání energie velká dynamika regulátoru, rychlý regulační zásah => zanedbatelný překmit napětí meziobvodu při skokovém nárůstu příkonu do meziobvodu Čerpání energie Malá dynamika regulátoru, pomalý regulační zásah => znatelný pokles napětí meziobvodu při skokovém nárůstu výkonu odebíraného z meziobvodu akumulovaná energie v tlumivce => nárůst napětí meziobvodu po ukončení regulace