GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu16 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace Ověření vědomostí o virech a bakteriích Klíčová slova Bakterie, virus, Vzdělávací oblast Člověk a příroda - Biologie Očekávaný výstup Procvičení a ověření znalostí probírané látky o bakteriích a virech. Zdroje a citace Internetové materiály
OVĚŘENÍ VĚDOMOSTÍ VIRY, BAKTERIE
1. POPIŠ STAVBU VIRIONU Obr. 1
2. KTERÉ VIROVÉ ONEMOCNĚNÍ MÁ CHARAKTER PANDEMIE? VYSVĚTLI, CO JE TO PANDEMIE. ZDŮVODNI, PROČ DOŠLO A STÁLE DOCHÁZÍ K ŠÍŘENÍ TOHOTO ONEMOCNĚNÍ.
3. JAK PROBÍHÁ VIROVÁ INFEKCE? PROČ VIRUS PRO SVÉ ROZMNOŽOVÁNÍ POTŘEBUJE HOSTITELSKOU BUŇKU.
4. U NÁSLEDUJÍCÍCH ONEMOCNĚNÍ UVEĎ, ZDA JSOU BAKTERIÁLNÍHO NEBO VIROVÉHO PŮVODU. A/ SPALNIČKY B/ ANGÍNA C/ CHŘIPKA D/ SALMONELÓZA E/ TABÁKOVÁ MOZAIKA F/ DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA G/ MOR
5. JAKÝM ZPŮSOBEM MOHOU POŠKOZOVAT BAKTERIE SVÉHO HOSTITELE? JAK SE NAZÝVAJÍ BAKTERIE ZPŮSOBUJÍCÍ ONEMOCNĚNÍ? JAKÝM ZPŮSOBEM SE BAKTERIE MOHOU NA HOSTITELE PŘENÁŠET A JAK SE TOMU LZE BRÁNIT?
6. POPIŠ STAVBU BAKTERIÁLNÍ BUŇKY. Obr. 2
VYHODNOCENÍ
1. POPIŠ STAVBU VIRIONU HLAVIČKA KRČEK PŘÍCHYTNÁ VLÁKNA Obr. 1
2. KTERÉ VIROVÉ ONEMOCNĚNÍ MÁ CHARAKTER PANDEMIE? VYSVĚTLI, CO JE TO PANDEMIE. ZDŮVODNI, PROČ DOŠLO A STÁLE DOCHÁZÍ K ŠÍŘENÍ TOHOTO ONEMOCNĚNÍ. ODPOVĚDI: - AIDS PANDEMIE- CELOSVĚTOVÝ VÝSKYT RYCHLE SE ŠÍŘÍCÍHO ZÁVAŽNÉHO ONEMOCNĚNÍ S VYSOKÝM POČTEM ÚMRTÍ PROMISKUITA, NEDODRŽOVÁNÍ HYGIENICKÝCH NÁVYKŮ U NARKOMANŮ, SEXTURISMUS, ….
3. JAK PROBÍHÁ VIROVÁ INFEKCE? PROČ VIRUS PRO SVÉ ROZMNOŽOVÁNÍ POTŘEBUJE HOSTITELSKOU BUŇKU? ODPOVĚDI: VIRION- PŘYCHYCENÍ NA POVRCH BUŇKY- PRŮNIK DO BUŇKY- PŘEPIS VIROVÉ INFORMACE – TVORBA NOVÝCH VIRIONŮ – PROTRŽENÍ PLAZMATICKÉ MEMBRÁNY BUŇKY A UVOLNĚNÍ VIRIONŮ DO OKOLNÍHO PROSTŘEDÍ VIRUS NEVLASTNÍ NÁSTROJE NA AUTOREPRODUKCI (ENZYMY, PROTEOSYNTETICKÝ APARÁT,….)
4. U NÁSLEDUJÍCÍCH ONEMOCNĚNÍ UVEĎ, ZDA JSOU BAKTERIÁLNÍHO NEBO VIROVÉHO PŮVODU. A/ SPALNIČKY VIROVÉ B/ ANGÍNA BAKTERIÁLNÍ C/ CHŘIPKA VIROVÉ D/ SALMONELÓZA BAKTERIÁLNÍ E/ TABÁKOVÁ MOZAIKA VIROVÉ F/ DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA VIROVÉ G/ MOR BAKTERIÁLNÍ
5. JAKÝM ZPŮSOBEM MOHOU POŠKOZOVAT BAKTERIE SVÉHO HOSTITELE? POŠKOZOVÁNÍ HOSTITELE: PŘÍMÉ POŠKOZOVÁNÍ BUNĚK, PRODUKCE TOXINŮ, … JAK SE NAZÝVAJÍ BAKTERIE ZPŮSOBUJÍCÍ ONEMOCNĚNÍ? PATOGENNÍ JAKÝM ZPŮSOBEM SE BAKTERIE MOHOU NA HOSTITELE PŘENÁŠET A JAK SE TOMU LZE BRÁNIT? KAPÉNKOVOU INFEKCÍ, POTRAVINAMI, POMOCÍ JINÝCH ORGANISMŮ, OBRANA – HYGIENA
6. POPIŠ STAVBU BAKTERIÁLNÍ BUŇKY. A PŘÍCHYTNÁ VLÁKNA, B RIBOZÓMY C SLIZOVÝ OBAL D BUNĚČNÁ STĚNA E BIČÍK F CYTOPLAZMA G INKLUZE H PLAZMID I JÁDRO J CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA Obr. 2
VYHODNOCENÍ 1. OTÁZKA - 1,5 BODU 2. OTÁZKA - 3 BODY 3. OTÁZKA - 3 BODY 4. OTÁZKA - 3,5 BODU 5. OTÁZKA - 3 BODY 6. OTÁZKA - 5 BODŮ CELKEM 19 BODŮ ZNÁMKOVÁNÍ 19 – 17 BODŮ 1 16,5 – 14 BODŮ 2 13,5 – 11,5 BODŮ 3 11 – 8,5 BODŮ 4 8 – 0 BODŮ 5
Seznam použitých zdrojů Obr. 1 [online]. [cit ]. Dostupné z: e/viry/bakteriofag.jpg?height=200&width=175 e/viry/bakteriofag.jpg?height=200&width=175 Obr. 2 Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 05/Structure_bacterienne.png/340px- Structure_bacterienne.png 05/Structure_bacterienne.png/340px- Structure_bacterienne.png