Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výtvarné umění v 19. století II.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Božena Němcová VY_III/2_INOVACE_82_Božena Němcová Mgr. Jana Svobodová.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Dadaismus I. polovina 20. století.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Christian Morgenstern
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_ZSV Ročník: I. Základy společenských věd Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Poezie ve světové literatuře
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
Dadaismus.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
v předválečném, válečném
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výtvarné umění I. Tematická oblast
IMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
DADAISMUS.
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 13. 02 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 13.02.2013 Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_CJL_1 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Literatura a umění v 1. polovině 20. století Téma: Moderní básnické směry – dadaismus Metodický list/anotace: Žáci se seznámí s charakteristickými znaky uměleckých směrů – a to především s dadaismem, pokusí se sami určovat hlavní znaky a prakticky vytvořit dadaistickou báseň. Možné využít i ve 4. ročníku jako opakování k ústní části maturitní zkoušky.

Moderní básnické a umělecké směry počátku 20. století Dadaismus Kubismus Expresionismus Fauvismus

Přečtěte si ukázku a určete hlavní znaky básnického směru. Směr se sami pokuste charakterizovat. Svoje poznatky pak porovnejte s definicí.

Charakterizujte sami dadaismus! „Z novin se dovídáme, že černoši Kru nazývají ocas posvátné krávy DADA. Kostka a matka se jmenují v jednom kraji Itálie DADA, dřevěný koník a kojná, dvojité přitakání v ruštině a rumunštině zní DADA… Tak se zrodilo DADA z potřeby nezávislosti, z nedůvěřivosti vůči společenství. Ti, kdo k nám patří, střeží svou svobodu. …zrušení paměti: DADA… Svoboda: DADA, DADA, DADA, vytí podrážděných barev, propletenec opaků a všech protikladů, grotesknosti, nedůsledností: ŽIVOT.“(1) Charakterizujte sami dadaismus!

Ukázka je z díla Manifest DADA od Tristana Tzary Typické znaky směru: DADA – „hračka“ Odmítá řád, logiku Hlásá anarchii, absolutní svobodu, nerozumnost… Zalíbení našli v nesmyslech, náhodě, recesi… Hlavní úkol je burcovat, provokovat, šokovat Proti válečným hrůzám Výklad děl nejednoznačný

„Návod, jak vytvořit dadaistickou báseň Podle následující ukázky se pokuste vytvořit báseň, svá díla přečtěte a zhodnoťte „Návod, jak vytvořit dadaistickou báseň Vezměte noviny. Vezměte nůžky. Najděte v novinách článek, aby měl délku, jakou počítáte dát své básni. Článek vystřihněte. Potom pečlivě rozstříhejte všechna slova, která tvoří tento článek, a vložte je do pytlíku. Skládejte pak jeden ústřižek za druhým přesně v pořádku, v jakém vyšly z pytlíku. Svědomitě opište. Báseň se vám bude podobat…“(2) (Tristan Tzara)

Jaké jsou další umělecké směry? Znáte je třeba i z jiných oblastí umění? Kubismus Expresionismus Fauvismus Řešení najdete v následujících snímcích

Kubismus Kubistický obraz Juana Grise Spojení poezie s malířstvím (propagátor J. Appolinaire: Kaligramy) Skutečnost rozkládána na nejmenší a nejjednodušší geometrické tvary, umělcova fantazie je znovu skládá do nové podoby (kubistické obrazy P. Picassa) Kubistický obraz Juana Grise Obr. 1

Expresionismus Zachycení bezprostředních, vnitřních citových stavů, projevů lidské psychiky umění je výraz autorových citových reakcí na prožívání skutečnosti pocit tísně, úzkosti, touha po novém lidství Obr. 2 Expresionistický dům v Trutnově

Fauvismus Obr. 3 Z francouzského slova le fauve Uplatňuje se v malířství Podobá se německému expresionismu Barevná plocha obrazu má emotivně působit na diváka Využívají zářivé barvy, tvoří čistou kompozici, příjemné umění Henri Rousseau: Hladový lev

Citace, zdroje a literatura Obr. 1: ]UAN GRIS. Soubor:Juan Gris 004.jpg – Wikipedie [online]. [cit. 15.01.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Juan_Gris_004.jpg Obr. 2: PÁRAL, Matěj. Soubor:Trurnov, Bulharská street.jpg - Wikipedie [online]. [cit. 15.01.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Trurnov,_Bulharsk%C3%A1 _street.jpg Obr. 3: ROUSSEAU, Henri. Soubor:Rousseau-Hungry-Lion.jpg - Wikipedie [online]. [cit. 15.01.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rousseau-Hungry-Lion.jpg (1)(2) SOUKAL, Josef a kol. Čítanka pro 3. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2002, ISBN 80-7235-212-1. MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN 80-7358016-0.