Základy hospodářství Beneluxu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kodaň Karel Jurásek DÁNSKO.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Lucie Zelinková Sexta B
Německo Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Zemětřesení Název školy
VY_52_INOVACE_03/2/32_ZEMĚPIS
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Hospodářský vzestup Indie
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
VY_32_INOVACE_12 Amerika - Kanada
BELGIE.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
USA Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Zelená revoluce Název školy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
BENELUX CO STÁTY SPOJUJE? Velká hustota osídlení Monarchie
Téma hodiny: Lucembursko
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Nizozemsko Konstituční monarchie Velká hustota: 400 obyv./km2
Evropské regiony – Západní Evropa– Státy Beneluxu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ANOTACE Materiál seznamuje žáky se zeměpisem Lucemburska, obsahuje ilustrační fotografie. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žáci se orientuje.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Oficiální název: Nizozemské království Rozloha: km² Počet obyvatel:16,491,461 Hl. m. Amsterdam Úřední jazyk: nizozemština, fríština Státní.
BENELUX Jan Dušek.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
Národy světa Název školy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Periferní oblasti V Asie
IRSKÁ REPUBLIKA km2, 3,6 mil. obyvatel, Dublin (Baile Átha Cliath)
Východoasijská náboženství
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nil Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Číslo a název šablony klíčové aktivity
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Karlovarský kraj Název školy
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA NĚMECKO 8. třída.
Poznávání krajů českých
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Botswana Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Vietnam – 3.generace asijských tygrů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vzdělávací materiál: Kanada Operační systém: Windows XP Professional
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
ASIE – JIHOVÝCHODNÍ ASIE
Transkript prezentace:

Základy hospodářství Beneluxu Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Základy hospodářství Beneluxu Označení DUM VY_32_INOVACE_12_3_01 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum 12.10.2012 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Evropy Ročník 2. ročníky a sexty gymnázia www.zlinskedumy.cz

Vymezení regionu Jaké jsou to státy? Jak dlouho jsou takto spojené? Společné označení Belgie, Nizozemska, Lucemburska (Belgique, Nederland a Luxembourg) V roce 1948 byla vytvořena celní unie, později byla přeměněna na hospodářskou unii. Obr.1

Základní údaje – využij atlasu Jaká jsou státní zřízení? Jaká je hustota zalidnění? Jaké jsou úřední jazyky? Různé formy konstituční monarchie (parlamentní monarchie): Belgie - federativní konstituční monarchie, Nizozemsko –konstituční monarchie, Lucembursko – velkovévodství. Velmi vysoká hustota zalidnění – Nizozemsko nejvíce v Evropě (mimo trpasličí státy)– 490 ob./km2 Prolínání více jazyků – Belgie – nizozemština, francouzština, němčina, Nizozemsko – nizozemština, Lucembursko – němčina, francouzština, lucemburština Hlavní jazyky: nizozemština, francouzština, němčina Značná jazyková a národnostní pestrost.

Historické souvislosti Dějiny všech tří států tvořících dnešní Benelux jsou vzájemně propojené. V 19.stol. – vznik významných státních útvarů Spojené království Nizozemské a Belgické království Proč měli takový význam? Od 18.stol. Nizozemsko základna průmyslové revoluce a raného kapitalismu Významní nizozemští námořníci objevitelé: Abel Tasman, Willem Barents Centra mezinárodního zámořského obchodu a následně kolonialismu

Koloniální historie Nizozemska Začátek tyto 2 společnosti: Východoindická a Západoindická Velmi významná území. Například: Amerika – Nový Amsterodam( NYC), Surinam, Nizozemské Antily – 6 ostrovů - stále součástí státu Afrika: Jižní Afrika (Kapská kolonie) Asie: Nizozemská východní Indie (Indonésie) + velké množství obchodních stanic a drobných kolonií – vytlačili je Britové Persie, Japonsko, Jemen Thajsko, Vietnam Myanmar, Taiwan Obr.2:

Koloniální historie Belgie Hlavní Belgické Kongo – nejprve ji vlastnil král jako osobní državu – tzv. Svobodný stát Kongo, následně ji převedl na stát Ruanda-Urundi – obsadili během 1.SV toto německé území Tchien-ťin – oblast v Číně Obr.3

Přírodní podmínky Dle atlasu charakterizuj: 1. Povrch 2. Vodstvo 1. Povrch: převážně nížinatý, rovinatý. Značná část Nizozemska pod úrovní hladiny moře – tzv.poldry. V Lucembursku pohoří Ardeny významné…………. bitvou za 2.SV – poslední vyhraná ofenzíva Německa. 2. Vodstvo: ústí významné splavné řeky – hlavně Rýn + značné množství splavných kanálů. Nejvíce v Nizozemsku – jedním z důvodů odvodnění poldrů. Mají vybudovaný systém hrází – tzv. plán Delta

Plán Delta Obr.4 Obr.5

Nerostné bohatství Jaké nerostné suroviny se zde těží? Dle atlasu: - významná jsou naleziště ….. ….. zemního plynu – RoyalDutchShell v Nizozemsku Dříve měla značný význam těžba hnědého uhlí a železné rudy v Belgii a Lucembursku.

Základy hospodářství Beneluxu Jaké je jejich hospodářská úroveň? Velmi vysoká!! Lucembursko – dle HDP – nejvíce na světě Co položilo základ jejich hospodářství? Raný kapitalismus a průmyslová revoluce Zámořský obchod + kolonie Dopravní poloha – přístavy, Rýn,.. Přírodní podmínky - dobré klima - rovina + řeky – dobré pro dopravní infrastrukturu - zemědělské podmínky – úrodná půda + pastviny - nerostné bohatství – zemní plyn, dříve uhlí a železo Centrum EU a NATO

Zdroje GIEL, Immanuel. Wikipedia.org [online]. [cit. 4.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Benelux_schematic_map.png GSD2000_WC. Wikipedia.org [online]. [cit. 4.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:DutchEmpire.png AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit. 4.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Belgian_colonial_empire.png AUTOR NEUVEDEN. en.wikipedia.org [online]. [cit. 5.8.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Deltawerken_na.png ŠIMAN, Vladimír. en.wikipedia.org [online]. [cit. 5.8.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Oosterscheldekering-pohled.jpg