Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: 20. 2. 2013 Ročník (obor) septima, 3. A 79-41-K/81, 79-41-K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Obranné vlastnosti krve
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Boj s choroboplodnými zárodky- nakažlivými chorobami
Obranný imunitní systém
Organismy doprovázející člověka část 1. Mikroorganismy 7. ročník
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Imunita (c) Mgr. Martin Šmíd.
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Imunita Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0215.
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
Mechanismy specifické imunity
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Obrana organismu proti infekci. Obrana organismu proti infekci Od proniknutí choroboplodných zárodků do těla, po projevy onemocnění uplyne kratší či delší.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Zoologie Předmět Biologie.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Organismy doprovázející člověka část 1. Mikroorganismy 7. tř
Imunita Cholera, 19. století.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Soustava oběhová Tělní tekutiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Imunita, obranné mechanismy v těle, infekční nemoci
Mízní soustava Lymfatická.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Protiinfekční imunita 2
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_432.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_445.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Tělní tekutiny Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0214.
Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Imunita Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
Základy imunologie.
Infekční nemoci Bc. Veronika Halamová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět Biologie Anotace: Prezentace, která by měla sloužit jako obrazová a textová podpora k výuce učiva o oběhové soustavě člověka. Materiál je zaměřen na imunitní systém. Šablona Číslo materiálu III/2-14 III/ Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

IMUNITA = schopnost organismu odolávat napadení a působení antigenů a patogenů patogeny = bakterie, viry, houby, prvoci, ploštěnci,... antigeny = cizorodé makromolekuly (bílkoviny či polysacharidy), proti kterým imunitní systém vytváří protilátky, např. virová částice, bun. stěna, toxiny bakterií

A) imunita nespecifická (přirozená) =vrozená bariéra neporušené kůže a sliznic -řasinkový epitel, hlen -baktericidní účinky produktů potních a mazových žláz, lysozymu ve slinách a slzách -kyselé pH (HCl) žaludeční šťávy -střevní a poševní mikroflóra

fagocytující buňky - makrofágy, neutrofilní a eosinofilní granulocyty zánět zvýšení tělesné teploty vlivem pyrogenů ov%C3%A1_odpov%C4%9B%C4%8F.png

B) imunita specifická (získaná) reakce na přítomnost antigenů či patogenů pomocí lymfocytů:

1) B-lymfocyty Rozpoznání antigenu → vazba s protilátkami přestavující receptory (bílkoviny - imunoglobuliny) na membránách B-lymfocytů → namnožení a vznik: plazmatických buněk produkujících protilátky - tzv. imunoglobuliny - v krevní plazmě, mateřském mléce,… paměťových buněk, které díky imunologické paměti při dalším vniknutí téhož antigenu produkují protilátky rychleji a ve větším množství Podle Novotného a Hrušky (2002)

2) T-lymfocyty netvoří protilátky, ale zneškodňují antigeny přímým kontaktem - vazbou na své receptory /texty/58/cesta_protilatky3.gif

Imunizace = umělá odolnost organismu vůči antigenům a patogenům a) aktivní (= očkování/vakcinace) do těla se vpraví usmrcené nebo oslabené mikroorganismy (očkovací látka/vakcína) protilátky si tělo musí vytvořit samo b) pasivní do těla se vpravují hotové protilátky

Použitá literatura a zdroje Jelínek, J. & Zicháček, V. (2007): Biologie pro gymnázia. Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 575 s. Novotný, I. & Hruška, M. (2002): Biologie člověka pro gymnázia. Nakladatelství Fortuna, Praha, 240 s. Parker, S. (2007): Lidské tělo. Euromedia Group, Praha, 256 s. Vaněčková, I. et al. (2006): Přírodopis 8. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň, 128 s. Všechny uveřejněné odkazy [cit ]