Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručné dějiny sociologie
Advertisements

SOCIOLOGIE.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Σ Vývoj sociologie. A. Formulování teorií a hypotéz B. Verifikace těchto hypotéz C. Propracování metodologie dosahování žádoucích změn V rámci sociologie.
Politologie jako věda Politika moc
Formální stránka práce
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
Sociologický výzkum II.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Sociologie Z latiny – societas – společnost, logos – věda = věda o společnosti zkoumá společnost jako celek od globálních problémů lidstva po zkoumání.
Sociologický výzkum III.
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Sociologie pro ekonomy (BKV_SOPE)
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sociologie jako věda Božena Genrtová.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Fáze výzkumu a procedury
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie
Sociologie jako věda - opakování
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
socializace, sociální role, pozice a status
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy pedagogické metodologie
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Shrnutí – 1. přednáška 1) Proč studovat sociologii? Předmět, metoda a funkce sociologie 2) Pojem paradigma – paradigma jako základ vědy a paradigmatická.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
SOCIOLOGIE Tereza Vrbová Vznik a předmět sociologie Vznik sociálních věd Vznik a vývoj sociologie – proč? Okolnosti vzniku S Podmínky vědeckosti.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
3. téma: Kultura
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
2. téma: Vznik a základní přístupy sociologie
Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
SOCIOLOGIE 20. STOLETÍ. 20. století a sociologie  Snaha o syntézu teorie a empirie  Institucionalizace výuky a výzkumu  Dominují USA  Multidisciplinarita.
SOCIOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Dějiny sociologie Mgr. Vladimír Velešík.
Klasická sociologie (Max Weber)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociální interakce a sociální vztahy
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie Dějiny sociologie IV. Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0106 Mgr. Jaroslav Knesl

3. Období velkých empirických výzkumů Od 20. do 60 let 20 stol. Bouřlivý rozvoj sociologie v USA pod vlivem pragmatismu Sociolog vstává od stolu a vychází sbírat data do ulic dotazovat se obyčejných lidí, pozorovat a zkoumat konkrétní problémy. Nejprve sociálně patologické později také jevy normální Od problémů makrosociálních k mikrosociálním Rozvíjejí se výzkumné (kvantitativní) metody. Velké empirické výzkumy ve všech oblastech společenského života (školky, školy, armáda, továrny….)

3. Období velkých empirických výzkumů: William Isaack Thomas (1863 – 1947) Dílo : Polský sedlák v Evropě a Americe (1918) Člověk nejedná podle toho jaký svět je ale jak ho chápe, vidí, jaký se mu jeví, jak si ho pro sebe interpretuje. To je závislé na významech, které přikládá věcem a událostem, které ho obklopují. Tyto významy se utvářejí v interakci mezi lidmi jako výsledek střetávání různých pohledů na svět a neustále mění. Definice situace : Situace definovaná jako reálná se stává reálnou ve svých důsledcích. Stalo se jádrem pozdější interpretativní sociologie.

Cvičení: Doplňte chybějící části tvrzení Období velkých empirických výzkumů zahrnuje období od … ……… do …………… let 20. stol. Sociologie se rozvíjí bouřlivě hlavně v ………… Rozvíjejí se především ………………….………………………………… Autorem práce Polský sedlák v Evropě a Americe je ……………………………………… Podle něj člověk nejedná podle toho jaký svět je, ale jak si ho pro sebe člověk ………………………. To je závislé na ……………………., které přikládá věcem a událostem. Tyto se neustále mění a utváří v ……………….. Teorém definice situace zní: situace definovaná jako reálná se stává reálnou ………………………………… 20. 60. USA výzkumné (kvantitativní) metody. William Isaack Thomas interpretuje. významech interakci ve svých důsledcích

4. Období velkého hledání Od 60 a 70 let 20 stol. Šíří se pochybnost o smyslu napodobování exaktnosti přírodních věd. Ukazuje se nemožnost předpovědět budoucí vývoj, ani léčit společnost. Ztrácí člověk jako konkrétní aktér jednání. Klade větší důraz na každodennost konkrétních lidí a na to, jak vnímají svůj sociální svět - interpretativní sociologie.

4. Období velkého hledání Objevuje se řada nových škol, směrů a osobností : Strukturální funkcionalismus (Taccot Parsons, Robert King Merton) Symbolický interakcionismus (Georg Herbert Mead, Charles Horton Cooly, viz. Sociální vztahy) Fenomenologická sociologie (Alfred Schutz, Peter Berger, Thomas Luckmann) Etnometodologie (Harold Garfinkel) Sociologie vědění (Karl Mannheim) Sociometrie (Jakob Moreno) Teorie dvojího začlenění (Anthony Giddens)

Cvičení: Přiřaďte směry a jejich představitele Teorie dvojího začlenění Etnometodologie Sociologie vědění Symbolický interakcionismus Strukturální funkcionalismus Sociometrie Fenomenologická sociologie Taccot Parsons Thomas Luckmann Anthony Giddens Charles Horton Cooly Peter Berger Alfred Schutz Karl Mannheim Jakob Moreno Georg Herbert Mead Robert King Merton Harold Garfinkel

Řešení Teorie dvojího začlenění Etnometodologie Sociologie vědění Symbolický interakcionismus Strukturální funkcionalismus Sociometrie Fenomenologická sociologie C. Anthony Giddens K. Harold Garfinkel G. Karl Mannheim I. Georg Herbert Mead D. Charles Horton Cooly A. Taccot Parsons J. Robert King Merton H. Jakob Moreno B. Thomas Luckmann E. Peter Berger F. Alfred Schutz

Úkol: Rozřaď jednotlivé body do daného období A. Období velkých empirických výzkumů B. Období velkého hledání Vznik nových škol – sociologie vědění, sociometrie ad. Sociologové vychází do ulic 60. – 70. léta 20. století Pochybování Pragmatismus Od makro k mikro Každodennost konkrétních lidí W. I. Thomas 20. - 60. léta 20. století

Řešení A. Období velkých empirických výzkumů 2. Sociologové vychází do ulic 5. Pragmatismus 6. Od makro k mikro 8. W. I. Thomas 9. 20. - 60. léta 20. století B. Období velkého hledání 1. Vznik nových škol 3. 60. – 70. léta 20. století 4. Pochybování 7. Každodennost konkrétních lidí

4 Paradigmata sociologie Objektivistické (konsensuální) Společnost je souborem objektivně existujících stabilních struktur, jimž se jedinec jen pasivně přizpůsobuje. (Durkheim, Comte) Konfliktualistické Společnost nemá žádnou pevně danou strukturu, ale je to permanentní proces utváření střetáváním konfliktních zájmů jedinců a skupin. (Marx)

4 Paradigmata sociologie Interpretativní Spol. struktury uvádějí lidé v život tím, jakým způsobem jim rozumějí, nebo nerozumějí, jaký jim připisují ve svém životě význam, jak si je pro sebe interpretují. Svět není souhrnem daného, ale tím, zač toto dané, lidé jednající v sociálním světě pokládají. (Weber, Symbolický interakcionismus) Strukturálně funkcionální pohlíží na společnost jako na sociální systém (organismus), jehož každá část plní určitou funkci a který má určité systémové potřeby, které musejí být uspokojeny, má-li systém v prostředí přetrvat. (Aristoteles, Spencer, Německá formální sociologie, Strukturální funkcionalismus)

Úkol: K jednotlivým charakteristikám přiřaď názvy paradigmat Společnost nemá žádnou pevně danou strukturu, ale je to permanentní proces utváření střetáváním konfliktních zájmů jedinců a skupin. Spol. struktury uvádějí lidé v život tím, jakým způsobem jim rozumějí, nebo nerozumějí, jaký jim připisují ve svém životě význam. Společnost je souborem objektivně daného, jemuž se jedinec jen pasivně přizpůsobuje. Pohlíží na společnost jako na sociální systém (organismus), jehož každá část plní určitý úkol a který má určité systémové potřeby. Konfliktualistické Interpretativní Objektivistické (konsensuální) Strukturálně funkcionální

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4