Ernest Hemingway, Romain Rolland PaedDr. Hana Vítová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

Téma: Ztracená generace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Počátky novodobého českého básnictví a novinářství Mgr
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury. E. Hemingway. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Světová literatura po 1. světové válce
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
ERNEST HEMINGWAY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_2060_ZEM
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Slovenský romantismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
František Halas a Bohuslav Reynek
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Literatura na počátku 20.století
E. Bass a V. Ř ezá č PaedDr. Hana Vítová St ř ední pr ů myslová škola, Mladá Boleslav, Havlí č kova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Underground Mgr. Ludmila Růžičková
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Hrdinská epika a dvorská lyrika Mgr. Ludmila Růžičková
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
J. Glazarová a J. Havlíček PaedDr. Hana Vítová
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
KAREL POLÁČEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Karel Havlíček Borovský PaedDr. Hana Vítová
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Meziválečná literatura
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh:
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
KOMU ZVONÍ HRANA Ernest Hemingway. 21. července 1899 – 2.července 1961 americký spisovatel, žurnalista, esejista představitel ztracené generace vyrůstal.
Ernest Heminhway Jana Cihelková, Kateřina Klausová.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Americká próza mezi válkami
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
Odraz 1. světové války ve světové literatuře:
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Ernest Hemingway, Romain Rolland PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: ztracená generace, I. světová válka, oběti války Forma: výklad Datum vytvoření: 20. 2. 2013

Ernest hemingway romain rolland

Ernest Hemingway (1899 – 1961) Obrázek č. 1 Obrázek č. 2

Ernest Hemingway americký spisovatel představitel „ztracené generace“ nositel Nobelovy ceny za literaturu dobrovolník I. světové války pracoval u ambulanci Červeného kříže po I. světové válce pracoval jako zahraniční zpravodaj v době nástupu fašismu vyjadřuje humanitní postoje spáchal pravděpodobně sebevraždu

Kdo z českých autorů získal Nobelovu cenu za literaturu?

Ztracená generace označení pro muže narozené kolem roku 1900 účastníci I. světové války silný negativní zážitek, který jim znemožňuje navrátit se do běžného života po válce ztratili mládí (bezstarostnost, volnost, lásky,…) předčasně zestárli, zvážněli problémy po válce, nerozumí si s lidmi, kteří válkou jako vojáci neprošli, trpí depresemi

Kdo z českých autorů ve své tvorbě zachytil podobné pocity?

Tvorba Ernesta Hemingwaye prózy reagují na osobní zážitky silný vliv I. světové války literární hrdinové jsou mladí lidé, kteří prožívají dramatické situace styl vyprávění ovlivněn publikační činností autora – objektivní pohled, neosobní styl, psychika hrdinů není čtenáři jednoznačně předložena

Sbohem, armádo doba I. světové války ich-forma vyprávění autobiografické prvky příběh tragické lásky amerického vojáka Henryho a britské zdravotní sestry Catherine po překonání všech nástrah války Catherine zemře po porodu mrtvého dítěte závěr vyjadřuje pocity „ztracené generace“

Na motivy tohoto románu byl natočen film. Víte jaký?

Komu zvoní hrana doba občanské války ve Španělsku hlavní hrdina Jordan (americký dobrovolník) pomáhá vyhodit partyzánům most do povětří i když o akci pochybuje, úkol splní a na následky zranění zemře typický hrdina próz Hemingwaye – nezalekne se nebezpečí, riskuje život

Stařec a moře novela za tuto prózu získal Nobelovu cenu za literaturu prostředí kubánských rybářů rybář Santiago se vydá sám na moře uloví obrovskou rybu, dva dny s ní bojuje, boj nevzdá, i když cítí, že nemůže vyhrát oslava aktivity člověka, jeho úsilí

Vysvětlete výrok vztahující se k této novele: „Člověka je možno zničit, ale ne porazit.“

Ukázka… „Stařec vyhlížel, jestli se nevynořil znovu, ale ani jeden ze žraloků se neukázal. Pak spatřil, jak jeden z nich plove v kruzích při hladině. Ploutev druhého neviděl. Nedalo se čekat, že je zabiju, pomyslel si. Byly časy, kdy bych je byl možná zabil. Ale pošramotil jsem je oba pořádně a žádný z nich se asi necítí zvlášť dobře. Kdybych je byl mohl napálit oběma rukama, byl bych toho prvního určitě zabil, i dnes. Nechtěl se podívat na rybu. Věděl, že polovička je z ní zničena. Slunce zapadlo, zatímco bojoval se žraloky.“ Sochrová, M., Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 134

Jaký přenesený význam má celá novela?

Interpretace textů E. Hemingway : Komu zvoní hrana / M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 131 / E. Hemingway : Stařec a moře / M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 133 /

Romain Rolland (1866 – 1944) Obrázek č. 3

Romain Rolland francouzský prozaik, dramatik, hudební historik a literární kritik získal Nobelovu cenu za literaturu (dílo Jan Kryštof) celý život se věnoval pouze umělecké činnosti

Petr a Lucie novela milostný příběh odehrávající se v zázemí I. světové války v Paříži válka je dostihne při bombardování Paříže, oba zemřou pod troskami kostela

Co je podstatou novely?

Ukázka… „ Kráčeli pak tmou, opřeni jeden o druhého, a tiše plakali láskou. Na zemi jim pod kroky skřípalo rozbité sklo a dlažba krvácela. Kolem jejich lásky číhala smrt a noc. Ale nad jejich hlavami, nahoře mezi černými zdmi ulice, sbíhajícími se jako vysoký komín, v lůně nebes bušilo jako v čarovném kruhu srdce hvězdy… A hle! Hlasy zvonů zpívají, světla se znovu rozžehují a ulice zase oživují! Vzduch je prost nepřátel. Paříž volně dýchá.“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 110

Jakým způsobem v tomto díle autor odsuzuje válku a zbytečné zabíjení?

Shrnutí ztracená generace E. Hemingway – inspirován osobními zážitky - Sbohem armádo – doba I. světové války R. Rolland – Petr a Lucie – novela, zbytečná smrt mladých lidí v době I. světové války

Interpretace textů R. Rolland : Petr a Lucie / M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 109 /

Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-225-X. ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, 2009. ISBN 978-80-7358-135-0. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0188-3.

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Wikipedie: Otevřená encyklopedie. [online]. [cit. 2013-02-20]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ernest_Hemingway Obrázek č. 2 Geni. [online]. [cit. 2013-02-20]. Dostupné z: http://www.geni.com/blog/family-tree-tuesday-ernest-hemingway- 316161.html

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 3 Collection Romain Rolland. [online]. [cit. 2013-02-20]. Dostupné z: http://ead.nb.admin.ch/html/rolland.html