Luštění o obojživelnících

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Krajčová
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
Obojživelníci (Lissamphibia)
Třída: obojživelníci Amphibia. Třída: obojživelníci Amphibia.
OPAKOVÁNÍ TŘÍDA RYB A OBOJŽIVELNÍCI Přehled některých ryb a obojživelníků Skokan hnědý na snůšce (provázky jsou snůšky ropuchy ob. Snůška ropuchy.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.14 Anotace:
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Obojživelníci POZNÁVAČKA.
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_307
RNDr. Václav Procházka. ÚKOL Poznejte druhy obojživelníků.
Obojživelníci (Amphibia)
Obojživelníci.
Opakování obojživelníci
OBOJŽIVELNÍCI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
na území České Republiky
OBOJŽIVELNÍCI obývají „oba živly“ VODU SOUŠ.
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.5
Základní škola Kladruby
ZAJÍMAVOSTI ZE SVĚTA OBOJŽIVELNÍKŮ
Obojživelníci Zástupci.
OBOJŽIVELNÍCI
Název:Zástupci obojživelníků
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Třída OBOJŽIVELNÍCI Tvoří přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci, vyvinuli se z lalokoploutvých ryb (latimérie podivná), dospělci.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Obojživelníci Základní škola Žižkov, Kremnická 98, Kutná Hora
Autorem materiálu je Mgr. Jiřina Hamzová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Obojživelníci ocasatí
Luštění o rybách RNDr. Václav Procházka.
Obojživelníci České republiky
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
TŘÍDA: OBOJŽIVELNÍCI (AMPHIBIA)
OBOJŽIVELNÍCI Vypracoval:Ondřej Michelfeit Konzultant: Mgr.Karel Hasoň.
Obojživelníci - bezocasí
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
Obojživelníci bezocasí
Třída: Obojživelníci (Amphibia)
Základní škola Kladruby
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
velemlok obrovský – Andrias japonicus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Přechod obratlovců na souš
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Zástupci obojživelníků Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Obojživelníci a plazi ČR Jak je rozpoznat… CENZORED Ing. Radovan Smolinský Ph.D. et Ph.D.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_13_Systém.
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Obojživelníci (Lissamphibia)
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třída Obojživelníci
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
EU peníze středním školám
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
OBRATLOVCI Třída: OBOJŽIVELNÍCI.
OBOJŽIVELNÍCI – OCASATÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Obojživelníci (Lissamphibia)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Poznávání obojživelníků
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Obr.č.1.
Poznávačka obojživelníci
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
Mihule potoční.
Transkript prezentace:

Luštění o obojživelnících RNDr. Václav Procházka

ÚKOL č. 1

Vyjmenujte co největší počet druhů obojživelníků s výskytem na území ČR

Obojživelníci s výskytem na území ČR Řešení Obojživelníci s výskytem na území ČR ropucha obecná (Bufo bufo) ropucha zelená (Bufo viridis) ropucha krátkonohá (Bufo calamita) skokan skřehotavý (Rana ridibunda) skokan menší (Rana lessonae) skokan zelený (Rana esculenta) skokan hnědý (Rana temporaria) skokan ostronosý (Rana arvalis) skokan štíhlý (Rana dalmatina) kuňka žlutobřichá (Bombina variegata) kuňka ohnivá (Bombina bombina) blatnice skvrnitá (Pelobates fuscus) rosnička zelená (Hyla arborea) mlok skvrnitý (Salamandra salamandra) čolek obecný (Triturus vulgaris) čolek velký (Triturus cristatus) čolek karpatský (Triturus montandoni) čolek horský (Triturus alpestris) čolek hranatý (Triturus helveticus) čolek dravý (Triturus carnifex)

ÚKOL č. 2

Urči stupeň ochrany obojživelníků v ČR Pomůcky: Příloha III vyhlášky č. 395/1992 Sb. ve znění vyhlášky č. 175/2006 Sb., kterými se provádějí některá ustanovení zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

Stupeň ochrany obojživelníků Řešení Stupeň ochrany obojživelníků v ČR KRITICKY OHROŽENÍ SILNĚ OHROŽENÍ OHROŽENÍ blatnice skvrnitá čolek horský čolek obecný čolek velký kuňka ohnivá kuňka žlutobřichá mlok skvrnitý ropucha zelená rosnička zelená skokan menší skokan štíhlý skokan zelený ropucha obecná čolek dravý čolek hranatý čolek karpatský ropucha krátkonohá skokan ostronosý skokan skřehotavý

ÚKOL č. 3

V tajence křížovky nalezněte vědecký název obojživelníků

Vyluštěte křížovku 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 2 1. tvar rosolu s vajíčky ropuchy 5. jedové žlázy za očima ropuchy obecné 2. schopnost rosničky 6. ropucha obecná (lat.) 3. reflexní uchycení žab při páření 7. noční žába zahrabaná přes den v blátě stimulující uvolnění vajíček 8. mlok skvrnitý (lat.) 4. místo rozmnožování obojživelníků

Řešení: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. P R O V A Z E C B M Ě N L X U S H 2 T I D Y F 1. tvar rosolu s vajíčky ropuchy 5. jedové žlázy za očima ropuchy obecné 2. schopnost rosničky 6. ropucha obecná (věd.) 3. reflexní uchycení žab při páření 7. noční žába zahrabaná přes den v blátě stimulující uvolnění vajíček 8. mlok skvrnitý (věd.) 4. místo rozmnožování obojživelníků

Tajenka: „Vědecký název obojživelníků je…“ AMPHIBIA

ÚKOL č. 4

Spojte související pojmy Řešení Spojte související pojmy skokan přirostlý jazyk ropucha vychlípitelný jazyk, přirostlý jen vepředu rosnička parotidy kuňka svislá zornice blatnice černá barva s oranžovými skvrnami mlok přísavky čolek rozmnožování v larválním stádiu neotenie hřbetní lem

ÚKOL č. 5

Opravte chyby ve větách

Zadání Ropucha zelená je celá zeleně zbarvena. Skokan zelený je hybrid skokana hnědého a skokana malého. Oba skokani zelení nejsou schopni křížení. Skokani mají vajíčka v rosolovitých provazcích. Mloci jsou vejcorodí. Obojživelníci vidí černobíle, mají 2 víčka. Obojživelníci mají dobře vyvinutou svalovinu hltanu, kterou používají při polykání. Srdce žab tvoří 1 předsíň a 2 komory. Obojživelníci dýchají z 1 2 vzdušný O2 kůží. Všichni obojživelníci mají prsní kost.

Řešení Ropucha zelená má na světlém podkladě velké zelené skvrny. Skokan zelený je hybrid skokana skřehotavého a skokana malého. Oba skokani zelení jsou schopni křížení, ale potomstvo ztrácí životaschopnost. Skokani mají vajíčka v rosolovitých kulovitých shlucích. Mloci jsou vejcoživorodí. Obojživelníci vidí barevně, mají 3 víčka (horní, dolní, mžurku). Obojživelníci nemají svalovinu hltanu. Polykají zatahováním očních bulv speciálním svalem retracto bulbii. Srdce žab tvoří 2 předsíně a 1 komora. Pravá pracuje s odkysličenou krví, levá s okysličenou. V komoře se krev mísí. Obojživelníci dýchají ze 2 3 vzdušný O2 kůží. Z obojživelníků mají pouze žáby prsní kost.

Anotace Luštění o obojživelnících sloužící k motivaci žáků a k procvičení probraného učiva. Součástí je křížovka, hledání chyb ve větách, spojování souvisejících pojmů, aj. Autor RNDr. Václav Procházka Jazyk Čeština Očekávaný výstup Motivace, procvičení, opakování Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Amphibia, obojživelníci Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Celková velikost 563 kB