Luštění o obojživelnících RNDr. Václav Procházka
ÚKOL č. 1
Vyjmenujte co největší počet druhů obojživelníků s výskytem na území ČR
Obojživelníci s výskytem na území ČR Řešení Obojživelníci s výskytem na území ČR ropucha obecná (Bufo bufo) ropucha zelená (Bufo viridis) ropucha krátkonohá (Bufo calamita) skokan skřehotavý (Rana ridibunda) skokan menší (Rana lessonae) skokan zelený (Rana esculenta) skokan hnědý (Rana temporaria) skokan ostronosý (Rana arvalis) skokan štíhlý (Rana dalmatina) kuňka žlutobřichá (Bombina variegata) kuňka ohnivá (Bombina bombina) blatnice skvrnitá (Pelobates fuscus) rosnička zelená (Hyla arborea) mlok skvrnitý (Salamandra salamandra) čolek obecný (Triturus vulgaris) čolek velký (Triturus cristatus) čolek karpatský (Triturus montandoni) čolek horský (Triturus alpestris) čolek hranatý (Triturus helveticus) čolek dravý (Triturus carnifex)
ÚKOL č. 2
Urči stupeň ochrany obojživelníků v ČR Pomůcky: Příloha III vyhlášky č. 395/1992 Sb. ve znění vyhlášky č. 175/2006 Sb., kterými se provádějí některá ustanovení zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Stupeň ochrany obojživelníků Řešení Stupeň ochrany obojživelníků v ČR KRITICKY OHROŽENÍ SILNĚ OHROŽENÍ OHROŽENÍ blatnice skvrnitá čolek horský čolek obecný čolek velký kuňka ohnivá kuňka žlutobřichá mlok skvrnitý ropucha zelená rosnička zelená skokan menší skokan štíhlý skokan zelený ropucha obecná čolek dravý čolek hranatý čolek karpatský ropucha krátkonohá skokan ostronosý skokan skřehotavý
ÚKOL č. 3
V tajence křížovky nalezněte vědecký název obojživelníků
Vyluštěte křížovku 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 2 1. tvar rosolu s vajíčky ropuchy 5. jedové žlázy za očima ropuchy obecné 2. schopnost rosničky 6. ropucha obecná (lat.) 3. reflexní uchycení žab při páření 7. noční žába zahrabaná přes den v blátě stimulující uvolnění vajíček 8. mlok skvrnitý (lat.) 4. místo rozmnožování obojživelníků
Řešení: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. P R O V A Z E C B M Ě N L X U S H 2 T I D Y F 1. tvar rosolu s vajíčky ropuchy 5. jedové žlázy za očima ropuchy obecné 2. schopnost rosničky 6. ropucha obecná (věd.) 3. reflexní uchycení žab při páření 7. noční žába zahrabaná přes den v blátě stimulující uvolnění vajíček 8. mlok skvrnitý (věd.) 4. místo rozmnožování obojživelníků
Tajenka: „Vědecký název obojživelníků je…“ AMPHIBIA
ÚKOL č. 4
Spojte související pojmy Řešení Spojte související pojmy skokan přirostlý jazyk ropucha vychlípitelný jazyk, přirostlý jen vepředu rosnička parotidy kuňka svislá zornice blatnice černá barva s oranžovými skvrnami mlok přísavky čolek rozmnožování v larválním stádiu neotenie hřbetní lem
ÚKOL č. 5
Opravte chyby ve větách
Zadání Ropucha zelená je celá zeleně zbarvena. Skokan zelený je hybrid skokana hnědého a skokana malého. Oba skokani zelení nejsou schopni křížení. Skokani mají vajíčka v rosolovitých provazcích. Mloci jsou vejcorodí. Obojživelníci vidí černobíle, mají 2 víčka. Obojživelníci mají dobře vyvinutou svalovinu hltanu, kterou používají při polykání. Srdce žab tvoří 1 předsíň a 2 komory. Obojživelníci dýchají z 1 2 vzdušný O2 kůží. Všichni obojživelníci mají prsní kost.
Řešení Ropucha zelená má na světlém podkladě velké zelené skvrny. Skokan zelený je hybrid skokana skřehotavého a skokana malého. Oba skokani zelení jsou schopni křížení, ale potomstvo ztrácí životaschopnost. Skokani mají vajíčka v rosolovitých kulovitých shlucích. Mloci jsou vejcoživorodí. Obojživelníci vidí barevně, mají 3 víčka (horní, dolní, mžurku). Obojživelníci nemají svalovinu hltanu. Polykají zatahováním očních bulv speciálním svalem retracto bulbii. Srdce žab tvoří 2 předsíně a 1 komora. Pravá pracuje s odkysličenou krví, levá s okysličenou. V komoře se krev mísí. Obojživelníci dýchají ze 2 3 vzdušný O2 kůží. Z obojživelníků mají pouze žáby prsní kost.
Anotace Luštění o obojživelnících sloužící k motivaci žáků a k procvičení probraného učiva. Součástí je křížovka, hledání chyb ve větách, spojování souvisejících pojmů, aj. Autor RNDr. Václav Procházka Jazyk Čeština Očekávaný výstup Motivace, procvičení, opakování Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Amphibia, obojživelníci Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Celková velikost 563 kB