Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Advertisements

Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Objem a povrch válce - slovní úlohy
Matematika – 8.ročník Kružnice a kruh
Lineární rovnice se závorkami
Vzájemná poloha dvou kružnic
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 2
Užití Pythagorovy věty – 3. část
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Užití Pythagorovy věty – 1. část
Užití Pythagorovy věty – 4. část
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
Matematika – 8.ročník Druhá odmocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Věta usu - konstrukce trojúhelníku
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 2
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Obvod, obsah – 1 Čtverec, obdélník, pravoúhlý trojúhelník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Anotace: Žák zjišťuje vlastnosti Thaletovy kružnice a její využití.
Obrazce – obvod, obsah Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v.
Součin mocnin se stejným základem
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Poměr 7. ročník
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami – 1
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Druhá a třetí mocnina a odmocnina - shrnutí
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Věta sss - konstrukce trojúhelníku
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Procenta 1 - úvod Matematika 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Symbolika Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
III. část – Vzájemná poloha přímky
Obrazce – výšky, vlastnosti Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Thaletova věta Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
THALETOVA VĚTA VY_42_INOVACE_13_02.
Mocnina součinu, podílu a mocniny
Vzájemná poloha dvou kružnic
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
III. část – Vzájemná poloha přímky
Transkript prezentace:

Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice

Název: Thaletova kružnice Anotace: Kružnice opsaná pravoúhlému trojúhelníku v pravoúhlé soustavě souřadnic. Kružnice opsaná obdélníku. Thaletova věta, Thaletova kružnice. Thales z Milétu. Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku s využitím Thaletovy kružnice – rozbor, postup, konstrukce. Vypracoval: Mgr. Bohumila Zajíčková Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Metodika práce s materiálem: Prezentace určená k výkladu a procvičování učiva, lze využít i při samostudiu nebo při opakování učiva. Obsahuje snímky určené ke společné i k samostatné práci. Postup po jednotlivých krocích při řešení úlohy zajišťuje animace každého snímku. Ročník: osmý Datum vytvoření: prosinec 2011

Znázorni v pravoúhlé soustavě souřadnic body A[0;0], B[4;0], C[0;5] Znázorni v pravoúhlé soustavě souřadnic body A[0;0], B[4;0], C[0;5]. Urči souřadnice středu kružnice opsané pravoúhlému trojúhelníku ABC. Střed kružnice opsané  leží v průsečíku os stran. x y 1 C S[2;2,5] 5 S Střed kružnice opsané pravoúhlému  ABC leží ve středu přepony. k o2 A B 4 o1 Přepona pravoúhlého  je průměrem kružnice.

Narýsuj obdélník ABCD, a = 5 cm, b = 2,5 cm a opiš mu kružnici. Kružnice k je také opsanou kružnicí pravoúhlým  ACD a ACB. D C . k S . A B Přepona pravoúhlého  je pro kružnici ........... průměrem Musí být trojúhelník, který má střed opsané kružnice ve středu nejdelší strany, pravoúhlý?

Narýsuj libovolnou kružnici k s průměrem AB Narýsuj libovolnou kružnici k s průměrem AB. Na kružnici zvol body C1, C2, C3. Doplň trojúhelníky ABC1, ABC2 , ABC3. C2 C3 . . C1 . A S B k Trojúhelník, který má střed kružnice opsané ve středu nejdelší strany je pravoúhlý. (nejdelší strana = přepona)

S A B C . Thaletova věta Jestliže  ABC je pravoúhlý s přeponou AB, pak vrchol C (pravý úhel) leží na kružnici k s průměrem AB. (platí pro libovolný ) Thaletova kružnice - kružnice opsaná pravoúhlému  - přepona pravoúhlého  = průměr kružnice - na této kružnici leží vrcholy pravých úhlů pravoúh. 

Tháles z Milétu asi 624 – 547 př. n. l. první, kdo zformuloval tento poznatek jako matematickou větu nejvýznamnější řecký filosof, matematik a astronom předpokládal kulový tvar Země výšky pyramid určoval pomocí délek jejich stínů

Př.: Sestroj pravoúhlý trojúhelník ABC s pravým úhlem při vrcholu C, je-li c = 5 cm, vc = 2 cm. Rozbor Postup C´ C AB; AB = 5 cm p; p║AB ve vzdálenosti vc = 2 cm S; S je střed AB k; k (S; SA = 2,5 cm) C; C  p  k  ABC p k vc = 2 cm A B S c = 5 cm

Konstrukce 2 řešení Rozbor C´ C p k vc=2 cm c = 5 cm A S B C´ C p k A

Př.: Sestroj pravoúhlý trojúhelník KLM s pravým úhlem při vrcholu M, je-li m = 5,2 cm, k = 3 cm. Rozbor Postup k M KL; KL = 5,2 cm k; k (L; 3 cm) S; S je střed KL l; l (S; SK = 2,6 cm) M; M  l  k  KLM k=3 cm l K L S m=5,2 cm

Rozbor K M L S l m=5,2 cm k=3 cm k Konstrukce M k l K L S 1 řešení

Př.: Sestroj pravoúhlý trojúhelník ABC s přeponou AB délky 7 cm a úhlem BAC o velikosti 30o. Rozbor Postup C X AB; AB = 7 cm  BAX; | BAX| = 30° S; S je střed AB k; k (S; SA = 3,5 cm) C; C  k  →AX  ABC k 30° c=7 cm A S B

Rozbor C X Konstrukce k 30° X A c=7 cm B S C k A B S

Téma: Thaletova kružnice - 8.třída Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office 2003 zdroj obrázku (Thales z Milétu): internet: http://www.anderegg-web.ch/phil/thales.htm, dne 30.10. 2012 Použitá literatura: učebnice matematiky pro základní školu Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)