Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Formální stránka práce
Advertisements

Základní otázky Je společnost rozdělená na ty, kdo mají dobré postavení a ty, kdo mají špatné postavení? Jakou podobu má toto rozdělení? Jak velké rozdíly.
Sociologický výzkum II.
Sociální vztahy.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sociální stratifikace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Sociální stratifikace Ondřej Turek, 1A Čili rozdělení společnosti 2010.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:II.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Léta prosperity.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální diferenciace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociální stratifikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Sociální stratifikace.
Sociální stratifikace
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
7lOSnQ
Klasická sociologie (Max Weber)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II. VY_32_INOVACE_ZSV3r0116 Mgr. Jaroslav Knesl

Typy stratifikačních systémů Vrstvy stratifikační teorie ( Stratum – vrstva) pod vlivem am. empirických výzkumů stále diferencovanějí pojetí podle vlastnictví, příjmů, bydliště, povolání, životní úrovně, vzdělání inkonzistentní status

Typy stratifikačních systémů – vrstvy v USA Vztahy : V rámci vrstvy 60% Sousední vrstvy 35% Přes vrstvu 5%

Úkol: Přiřaďte jednotlivé pozice do sociálních vrstev Vyšší horní Nižší horní Vyšší střední Nižší střední Vyšší dolní Nižší dolní středně kvalifikovaní dělníci, zřízenci, farmáři nekvalifikovaní, zemědělci nezaměstnaní vynikající odborníci, nejschopnější manažeři, svobodná povolání (umělci) úředníci vlastníci farem, vysoce kvalifikovaní dělníci velký byznys, státní moc vlastníci středních podniků, manažeři, svobodná povolání

Řešení E. velký byznys, státní moc Vyšší horní Nižší horní Vyšší střední Nižší střední Vyšší dolní Nižší dolní E. velký byznys, státní moc C. vynikající odborníci, nejschopnější manažeři, svobodná povolání (umělci) F. vlastníci středních podniků, manažeři, svobodná povolání D. úředníci vlastníci farem, vysoce kvalifikovaní dělníci A. středně kvalifikovaní dělníci, zřízenci, farmáři B. nekvalifikovaní, zemědělci nezaměstnaní

Problém sociální nerovnosti a její legitimizace K zamyšlení: Ve většině společností je deklarována rovnost, fakticky však žijeme v nerovnosti. Jak lze tuto nerovnost vysvětlit? Při obsazování soc. pozic a při mobilitě hrají významnou úlohu: vlohy rozvinuté do určitých schopností lidské potřeby také nejsou stejné, nýbrž závislé na příslušnosti k vrstvě, do níž jsme se narodili – sociální původ, na něm jsou závislé i naše aspirace a ambice od nějž se pak odvíjí i náš vlastní výkon - meritokratický přístup K zamyšlení: Lze nerovnost ospravedlnit, nebo by měla být odstraněna? Proč všechny společnosti tendují k rozvrstvenosti? Funkcionlismus T. Parsonse ji vysvětluje tak, že nabízí člověku možnost společenského vzestupu, což ho stimuluje k vzestupu a tím motivuje k výkonu. Horní vrstvy moivuje k výkonu z obavy sociálního sestupu. Výsledkem je celospolečenský vzestup. Považujete takové vysvětlení za vědecké?

Úkol: k obrázkům přiřaďte následující názvy stratifikačních modelů: nivelizovaná společnost, stavy, kasty, elity/masy, vrstvy, třídy

Řešení: kasty vrstvy stavy třídy elity/masy nivelizovaná společnost

Úkol: přiřaďte charakteristiky k stratifikačním teoriím a modelům. Společnost se člení na pudově jednající menšinu, neohlížející se na předsudky a konvence, která ovládá méně schopnou většinu. Společnost je rozdělena přístupem k informacím Společnost je stratifikována ne základě způsobu života, prestiže, cti, ale i práv a povinností Společnost s malou sociální distancí a omezenou mobilitou Společnost v níž neexistuje žádná vertikální mobilita a prostupnost Společnost je rozdělena vlastnictvím výrobních prostředků Diferencovaná na základě vlastnictví, příjmů, bydliště, povolání, životní úrovně, vzdělání Současná teorie tříd Stavy Marxova teorie tříd Teorie vrstev Teorie elit Nivelizovaná společnost Kasty

Řešení: Společnost se člení na pudově jednající menšinu, neohlížející se na předsudky a konvence, která ovládá méně schopnou většinu. Společnost je rozdělena přístupem k informacím Společnost je stratifikována ne základě způsobu života, prestiže, cti, ale i práv a povinností Společnost s malou sociální distancí a omezenou mobilitou Společnost v níž neexistuje žádná vertikální mobilita a prostupnost Společnost je rozdělena vlastnictvím výrobních prostředků Diferencovaná na základě vlastnictví, příjmů, bydliště, povolání, životní úrovně, vzdělání E. Teorie elit A. Současná teorie tříd B. Stavy F. Nivelizovaná společnost G. Kasty C. Marxova teorie tříd D. Teorie vrstev

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4