Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou pohlavní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.06 Název pro školu:
Advertisements

Biologická prezentace – Ploštěnci Barbora Svobodová
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Mnohobuněční živočichové Obr.1
Kmen: Ploštěnci.
Pavoukovci Mgr. Helena Roubalová
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
KROUŽKOVCI Válcovité článkovité na koncích zašpičatělé tělo Pokožka
Motolice (Trematoda).
Motolice Třída ploštěnců.
PLOŠTĚNCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Roup dětský Roup dětský žije v tenkém střevě dětí i dospělých a způsobuje onemocnění oxyuriózu. U dětí se projevuje únavou, podrážděností, přepadlostí.
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NEBEZPEČNÍ SOUSEDÉ END.
Blechy Michala Doskočilová.
Test paraziti Míra Rychna.
ZOOLOGIE PLOŠTĚNCI.
Mlži Mgr. Helena Roubalová
Výtrusovci.
Cizopasní ploštěnci Vnitřní paraziti tasemnice a motolice
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Rotifera a Nematoda 2010.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
HLÍSTI (Hlístice – nejpočetnější skupina těchto bezobratlých živ.)
Opakování učiva - hlísti
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Triblastika prvoústí se schizocoelní dutinou
TENKÉ STŘEVO STŘEVNÍ ŘASA.
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
Vypracovala: V. Černochová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
H L Í S T I C E 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HLÍSTI.
HLÍSTI.
Kroužkovci.
kmen: HLÍSTI (Nematoda)
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Tělo: Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou.
Ploštěnci.  Říše : živočichové  Kmen: ploštěnci  Třída :tasemnice Binomické jméno : Tasemnice dlouhočlenná Taenia solium Tasemnice bezbranná Taenia.
CZ.1.07/1.1.26/ Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově Výukové materiály z biologie pro vyšší gymnázia Autoři projektu Přírodní vědy hrou - výuka.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_16_TEMA Hlístice TÉMA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Hlístice - nematoda Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Ploštěnci, hlístice, vířníci
Ploštěnci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_03_Hlísti.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_Hlísti  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Kmen: Hlísti. Dvouvrstevní živočichové, protáhlé, nečlánkované, k oběma koncům se zužující tělo Na povrchu těla je silná kutikula Mají nepravou tělní.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Vnitřní orgány.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
– SAMEC SE NÁPADNĚ LIŠÍ OD SAMICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
CIZOPASNÍ PLOŠTĚNCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název materiálu (téma): OPAKOVÁNÍ-PLOŠTĚNCI, HLÍSTI, KROUŽKOVCI
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Základní škola, Hradec Králové
CIZOPASNÍ PLOŠTĚNCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
HLÍSTI.
VY_52_INOVACE_03_Vnější a vnitřní parazité- učební text
Kmen: Hlístice (hlísti)
Transkript prezentace:

Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou pohlavní dvoutvárnost (samice bývá větší) Jejich tělo je válcovité a hladké. K pohybu jim slouží kožně svalový vak. Potrava prochází rovnou trávicí trubici vyústěnou v řitní otvor. Jejich tělo je pokryto silnou kutikulou, která je brání před účinky trávicích enzymů jejich hostitele.

Zástupci: Hádě octové - žije v octu, je zdravotně nezávadné Háďátko řepné - napadá kořenový systém řepy Roup dětský - parazituje v tenkém střevě dětí i dospělých. Samice měří asi 1 cm a každou noc naklade zhruba 13 000 vajíček, což způsobuje nesnesitelné svědění. Nakazit se člověk může snadno - trávicím traktem, pokud nedodržuje základní hygienické návyky Škrkavka dětská – parazit člověka, připravuje tenké střevo o živiny a narušuje stěny střeva nebo jej můžou ucpat. Někdy také mohou způsobit nervové poruchy Svalovec stočený – larvy žijí spirálovitě stočené ve svalech. Dospělý svalovec může narušit funkci svalů Vlasovec mízní - napadá mízní cévy, ve kterých žije a tím je ucpává. Následkem toho je obrovské zduřený postižené části těla - tzv. Sloní nemoc Vlasovec loa-loa - hlíst, který parazituje uvnitř oka Vlasovec medinský - způsobuje vznik bolestivých vředů na nohách. Parazituje pod kůží a vytaženým ocáskem klade vajíčka do vody.

Vývojový cyklus škrkavky dětské Nejdříve vznikají oplozená vajíčka, která se dostanou z těla jedince ven výkaly. Následuje pozření výkalů člověkem (většinou kvůli nedostatečné hygieně), larva škrkavky putuje do žaludku a dále do krevního oběhu. Larva škrkavky se dostává krevním oběhem do plic, kde vyvolá kašel a způsobí vykašlání hlenu, který se při spolknutí opět dostává do žaludku. V poslední fázi se larvy dostávají do tenkého střeva, kde pohlavně dospívají.

Roup dětský Samička je větší než sameček ( 12mm a 6mm) Samice klade až 12 000 oplozených vajíček kolem řitního otvoru člověka, zejména dětí. Oplozená vajíčka způsobují nepříjemný pocit svědění, pálení uvnitř a kolem konečníku. Dítě se škrábe a na konečcích prstů mohou ulpět oplozená vajíčka. Neumyté ruce mohou být zdrojem opětné nákazy. Vajíčka jsou velmi lehká a mohou být roznášeny dokonce prouděním vzduchu a mouchami. Chráníme se dodržováním hygieny!!!

Svalovec stočený parazit, jehož hostitelem jsou savci (včetně člověka) a ptáci. Larvy se usídlí ve velkém množství ve svalstvu. U člověka jde o nebezpečné onemocnění, jež má příčinu vždy v konzumaci syrového nebo polosyrového masa. Přenašečem jsou nejčastěji potkani nebo divoká prasata

Obrázky Zdroj obrázků: http://cs.wikipedia.org

Opakování Doplň text: Škrkavka dětská žije nejčastěji v tenkém ……………… dětí. Potrava je přijímána …………………………….. a dále prochází…………………………..……….trubicí, která je zakončena …………………………..… otvorem. 2. Přiřaď odpovídající údaje o velikosti: a) škrkavka dětská I) asi 1 cm b) háďátko řepné II) 15 – 20 cm c) roup dětský III) do 2 mm 3. Jakým způsobem můžeme předcházet nákaze škrkavkou? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 4. Srovnej věty tak, aby byly ve správném pořadí: (připište před věty číslo, které určí její pořad., 1. věta je správně.) Vajíčka škrkavky se dostávají s výkaly z těla ven. Larvy se dostanou do krve. Člověk sní zeleninu, na které jsou vajíčka. Larvy přechází z plic do trávicí soustavy. Ve střevě se vyvinou larvy a ty provrtají střevní stěnu. V tenkém střevě dospívají larvy v dospělého jedince. Larvy pronikají z krve do plic.

5. Přiřaď živočichy k odpovídajícím tvrzením: a) roup dětský I) larvy jsou ve svalech b) háďátko řepné II) způsobuje sloní nemoc c) svalovec stočený III) samička klade vajíčka blízko řitního otvoru člověka d) vlasovec mízní IV) cizopasí na kořenech 6. Vyber správná tvrzení: (více správných možností) I) Roup dětský žije v tlustém střevě člověka. II) Svalovec stočený napadá především kulturisty. III) Škrkavka dětská má ze strany zploštělé tělo. IV) Hlísti žijící v půdě se podílejí na jejím obohacování živinami. 7. Sameček škrkavky: a) je menší než samička b) přijímá jako potravu pouze ovocné šťávy c) je na zádech černobíle pruhovaný d) má v přední části chloupky podobné kníru 8. Roup dětský způsobuje nepříjemné svědění v okolí: a) pod nosem b) konečníku c) začátečníku d) v okolí pupíku